הדרך לאישור הסדר החוב באפריקה ישראל עוד ארוכה

המכשולים: אישור של בנק הפועלים, הנושה הגדול ביותר של לב לבייב; לאחר מכן נדרש רוב של 75% בהצבעה של מחזיקי האג"ח בכל סדרה וסדרה ולאחר מכן אישור של בית המשפט

מבלי לצנן חלילה את ההתלהבות, יקח עוד זמן רב עד שהסדר החוב הגדול ביותר בהיסטוריה מאז הסדר החוב של כור בשנות ה-80 יצא לפועל. אמש חתמה הנהלת אפריקה ישראל , הנמצאת בשליטת לב לבייבעל טיוטא של "מתווה פיננסי להסדר נושים", אך כעת נדרשת שורה ארוכה של אישורים עד שהסדר יצא לפועל.

ראשית נדרש אישור של הבנקים בישראל שכמעט כל מניות לבייב באפריקה ישראל (75%) משועבדות לטובתם. החוב של לבייב לבנקים, דרך החברה הפרטית ממורנד שבשליטתו, עומד על כ-3 מיליארד שקל כאשר מרבית החשיפה לממורנד היא של בנק הפועלים בהיקף של כ-2 מיליארד שקל. בנוסף לאפריקה ישראל יש חובות של 500 מיליון שקל לבנקים.

לאחר אישור הבנקים תכונסנה אסיפות של מחזיקי האג"ח במטרה להשיג אישור של 75% - הרוב הנדרש לאישור החלטה על הסדר חוב. כאן יתכן מכשול גדול אם מחזיקי האג"ח הקצרות: ט', יז' ו-כד' אם יצביעו נגד כיוון שנדרש אישור של כל סדרה וסדרה.

מלבד האינטרס השונה של האג"ח הקצרות יתכנו עיכובים רבים בגלל ערעורים שונים ובקשות לאסיפות סוג המנטרלות ניגודי עניינים. בשלב הבא נדרשת התייחסות של מס הכנסה ושל רשות ניירות ערך שיתכן שתעניק פטור מתשקיף וכמובן אישור של הבורסה. לאחר קבלת כל האישורים, המסמך בן שני עמודים של המתווה יהפוך למסמך עב כרס של הסדר חוב מפורט עם כל ההיבטים המשפטיים.

הבנקים שישבו עד כה בשקט בצד, לפחות באופן רשמי, יגבירו בתקופה הקרובה את מעורבותם בכדי להגן על זכויות הנשיה שלהם, כך שבהסדר החוב המפורט ניתן יהיה לראות בבירור את החותמת שלהם.

השלב הבא הוא כינוס של אסיפה כללית של בעלי המניות של אפריקה ישראל ורק לאחר מכן תהיה פנייה לבית המשפט לפי סעיף 350 לחוק החברות.

בית המשפט יאשר כינוס של אסיפות אג"ח לאישור הסדר החוב הסופי והמפורט במידה והוא משוכנע שמדובר בהסדר חוב שטוב למרבית הנושים.

במידה ומחזיקי האג"ח יאשרו את ההסכם תעשה פנייה אחרונה לבית המשפט לאישורו, אך בית המשפט הוא לא חותמת גומי וסביר שתהינה התנגדויות שונות והדיונים יקחו זמן רב. מחזיקי האג"ח מתחייבים למעשה שלא לתבוע בעתיד איש: דירקטור, בעל שליטה, מנהל, חתם או מוסדי ולא בטוח שכולם יסכימו לכך.

האינטרסים של מחזיקי האג"ח שונים: קצרות מול ארוכות, מוסדיים מול פרטיים, אג"ח ומניות לעומת אג"ח בלבד ועוד ניגודי אינטרסים רבים. לאפריקה ישראל יש 13 סדרות אג"ח בהיקף כולל של 7.4 מיליארד שקל - מרבית החוב של החברה ברמת הסולו. כמו כן עדיין לא נקבע האם אפריקה ישראל תשלם ריבית בתקופה הארוכה עד שהסדר החוב יצא לפועל.

לסדרות האג"ח יש 4 נאמנים שונים: הרמטיק נאמנות מייצגים את הסדרות: ט', יא', יג', יד', טז' ו-כב'. BDO זיו-האפט חברה לנאמנות מייצגים את הסדרות טו', יז', יח' ו-כד'. רזניק-פז-נבו נאמנויות מייצגים את סדרה יב' ושטראוס לזר חברה לנאמנות מייצגים את סדרה כא'. עו"ד נעם שרון מייצג את נאמני האג"ח של אפריקה.

לפי הסדרי החוב שנחתמו בשנה האחרונה במשק הרי שהבירוקרטיה יכולה לקחת לפחות מספר חודשים. באלרן השקעות למשל, הנמצאת בשליטת משפחת דנקנר, עוד בחודש מארס בית המשפט אישר לכנס אסיפות אג"ח לאישור הסדר החוב וזה לא קרה עד היום.