אקסלנס על מכתשים אגן: איננו רואים סיבה לאופטימיות

מעריכים שבקרוב יתקבל אישור באירופה לגידול של מס' זני תירס מהונדס גנטית - הסכנה היא שלמכתשים פעילות משמעותית של חומר הדברה המותאם לזנים אלו רק בברזיל ■ ממשיכים בהמלת "תשואת שוק"

גלעד אלפר, אנליסט באקסלנס נשואה, מפרסם היום עדכון סקירה לחברת מכתשים אגן , בעקבות אירועי סוף השבוע. אלפר אינו רואה, בשלב זה, סיבה לאופטימיות, וממשיך בהמלצת "תשואת שוק", במחיר יעד של 20 שקל למניה,הגבוה ב-11.5% משער הבסיס של היום.

בסוף השבוע, האיחוד האירופי אישר לראשונה ייבוא של מספר זנים של תירס מהונדס גנטית מהחברות מונסנטו ודופונט. אישור זה ניתן בעקבות ההצהרה של סוכנות המזון האירופאית מלפני כמה חודשים כי זנים אלה אכן בטוחים מבחינה בריאותית. לדברי אלפר, "יש מקום להניח כי הצעד הבא אמור להיות אישור לגידול זנים אלה באירופה ולא רק הייבוא שלהם. הסכנה הטמונה באישור הזוחל של תירס מהונדס גנטית היא שלמכתשים אגן קיימת פעילות משמעותית של גלייפוסט רק בברזיל (גלייפוסט הוא חומר ההדברה שמותאם לזני התירס של מונסנטו)".

כמו כן, אומר האנליסט, המחירים הנופלים של המוצר הזה, הייצור ההמוני שנעשה בסין ומספר המתחרים בשוק - כולםיקשו מאוד על מכתשים אגן להרחיב בצורה רווחית את עסקי הגלייפוסט לאירופה (או לכל איזור אחר). הוא מציין שאירופה אחראית לכ-40% ממכירות החברה והיא השוק העיקרי של מכתשים. "אם אירופה תאמץ מזון מהונדס גנטי כמו ארה"ב, מכתשים תאלץ לעשות התאמות אסטרטגיות לעסק שלה - למשל לקנות חלקים מיחידת הגלייפוסט של מונסנטו, או לחזק קשרים/לקנות חברות בסין".

יחד עם זאת, מסייג אלפר, לטובת החברה עומדת העובדה כי אישור לגידול מזון מהונדס באירופה צפוי להיתקל בהתנגדות פוליטית עזה ואינו צפוי להתקבל בקרוב. בינתיים, הוא אומר, לחברה יש גם אתגרים בטווח הקצר, "הסיכון קצר הטווח שאנו רואים הוא שמחיר חומרי ההדברה יירד ב-2010, כדי לפצות על עליות המחירים החריגות שראינו בתעשייה זו בשנתיים האחרונות (וזאת בנוסף על הירידות החדות במחירי הגלייפוסט). כלומר, ייתכן שנראה דינמיקה דומה למחירי הדשנים, אם כי בסדרי גודל שונים".