הארוורד - האוניברסיטה המובילה בעולם; העברית עלתה ל-64

את רוב העשירייה הפותחת בדירוג השנתי של אוניברסיטת שנחאי ג'יאוטונג, מרכיבים מוסדות אקדמיים אמריקניים ■ הטכניון ואוניברסיטת תל אביב נמצאים מחוץ לרשימת 100 המובילות

אוניברסיטת הרווארד ממשיכה להוביל בדירוג המוסדות להשכלה גבוהה בעולם. חודש אחרי שקטפה שוב את המקום הראשון בדירוג האוניברסיטאות של מגזין החינוך וההשכלה הגבוהה "Times Higher Education" - THE, מתפרסם היום (א') דירוג נוסף המצביע על איכויותיה הגבוהות של האוניברסיטה.

לפי דירוג ARWU - Academic Ranking of World Universities שמפרסמת מדי שנה אוניברסיטת שנחאי ג'יאוטונג הסינית, הרווארד ניצבת במקום הראשון - מקום עליו היא שומרת מאז נוסד הדירוג הזה, ב-2003. בדומה לדירוג THE, גם כאן שולטת הדומיננטיות של המוסדות האמריקניים, כשבמקומות 2-3 ניצבות האוניברסיטאות סטנפורד וברקלי.

ייל רק במקום 11

אחריהן, במקום הרביעי ניצבת אוניברסיטת קיימברידג' הבריטית ואת החמישייה הראשונה סוגרת אוניברסיטת MIT. בהמשך העשירייה נמצאים עוד מוסדות אמריקניים - המכון הטכנולוגי של קליפורניה (Caltech), אוניברסיטת קולומביה, פרינסטון, שיקגו - ואוקספורד הבריטית שסוגרת את העשירייה.

הדירוג של אוניברסיטת שנגחאי נערך על-פי שקלול מספר קריטריונים, בהם מספר זוכי פרס נובל בקרב חברי הסגל והבוגרים של המוסד, ציטוטי חוקרים, פרסומים בכתבי עת נחשבים בתחום הטכנולוגיה והמדעים, וכן ההישגים האקדמיים של המוסד ביחס לגודלו.

ייתכן שזה ההסבר לכך שאוניברסיטת ייל, שהגיעה למקום השלישי בדירוג THE, שכאמור פורסם בתחילת אוקטובר, הגיעה בדירוג הסיני רק למקום ה-11.

העברית שומרת על מיקומה

ואיפה נמצאות האוניברסיטאות הישראליות בדירוג השנה? פחות או יותר באותו המקום כמו בשנה שעברה. האוניברסיטה העברית היא המובילה מבין המוסדות הישראליים מאז החל הדירוג ב-2003 והיא ניצבת השנה במקום ה-64. מדובר אמנם בעלייה של מקום לעומת אשתקד, אך זהו עדיין מיקום נמוך לעומת ההישג של שנת 2006 - המקום ה-60.

הטכניון ואוניברסיטת תל אביב נמצאים מחוץ לרשימת 100 המובילות והן אינן מקבלות דירוג ספציפי, אלא נמצאות על טווח המקומות 101-151. מכון ויצמן נמצא בטווח המקומות 151-200, האוניברסיטאות בן גוריון ובר אילן ניצבות בטווח 303-401 ואוניברסיטת חיפה משתרכת מאחור במקומות 402-501.