דואגים לנו או לעצמם? בדיקת "גלובס": לח"כים התומכים במרד מס יש גינות של 450 עד 1,596 מ"ר

ח"כ רונית תירוש קראה לא לשלם את מס הבצורת ובמקביל היא מטפחת גינה בת יותר מדונם בר"ג ■ גם חברי הכנסת אורי אריאל, רחל אדטו, אורית זוארץ ואחמד טיבי, שקראו למרד, מתגוררים בבתים צמודי קרקע - עם גינות ■ תירוש: אין קשר בין הדברים ■ זוארץ: "לא השקינו הגינה כבר חודשים"

אולי זה מקרי בלבד, אבל קשה להתעלם מהעובדה שכמה מחברי הכנסת השותפים ליוזמה לצאת נגד תשלום חשבון מים מנופח גרים בעצמם בבתים צמודי קרקע ומטפחים גינות פרטיות לא קטנות, ועולה השאלה מה קדם למה - דרישת העירייה לתשלום מס מנופח או הדאגה לציבור שאינו יכול לעמוד בסכומים הגבוהים שלהם הוא נדרש? במילים אחרות, למי הם דואגים באמת? לנו או להם?

חברי הקבוצה שבראשה עומדת ח"כ רונית תירוש ממפלגת קדימה, ועל פי הפרסומים נמנים עמה גם חברי הכנסת אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל), רחל אדטו ואורית זוארץ (קדימה) ואורי אריאל (האיחוד הלאומי), שמתכוונים לפרסם בקרוב חוברת שתדריך אזרחים כיצד להימנע מתשלום חשבון המים וכיצד להקשות על עיריות לגבות את התשלומים, חטפו בימים האחרונים מקלחות קרות מכל כיוון אפשרי: יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר כי זו אינה הדרך להתמודד עם הנושא; יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, זעם כי "תפקידו של ח"כ איננו ללמד את הציבור כיצד למרוד נגד החוק"; חברי כנסת אחרים מתחו ביקורת ואמרו שפריצת גבולות החוק נעשתה כדי לתפוס עוד כותרת.

אם רק היו עושים שיעורי בית, היו יכולים לחסוך לעצמם את חיצי הרעל האלה. בסוף 2006, חסמו חברי הכנסת סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו) ויואל חסון (קדימה) נתיב בכביש החוף במסגרת הפגנה של עובדי היי-טק נגד העלאת שווי השימוש ברכב וגרמו עומסים כבדים. בדיעבד, ואחרי ביקורות קשות שחטפו על הפעולה הלא- לגיטימית, אמר מיסז'ניקוב כי לא היה חוזר על חסימת כביש, אך הרעיון היה צודק.

עכשיו מתברר שלא כל החמישה תמימי דעים שזו הדרך הנכונה להילחם בתשלום המס. בשיחות רקע עם כמה מהם עלתה הטענה כי תירוש לא הבהירה שמדובר בקריאה שלא לשלם את המס. לטענתם, מעולם לא דובר איתם על "מרד מסים". הסכמתם לשתף פעולה עם היוזמה ניתנה לאחר שנאמר להם כי מדובר בקריאה לעודד את האזרחים לביטול החוק באמצעות פעולות לגיטימיות כמו עצומות והפגנות. בסביבתה של תירוש אמרו בתגובה כי "למרות מתקפות שכוונו לעברה מגורמים שונים בכנסת, היא נשארה איתנה במאבקה נגד מס הבצורת, וכך ראוי". אז למי הם דואגים באמת? לנו או להם?

רונית תירוש

משה קלוגהפט, יועץ התקשורת של רונית תירוש: "בכתבתכם המעמיקה שכחתם לצלם את ילדיה האתיופים של ח"כ תירוש, שבגללם דאגה ליוצאי אתיופיה בפתיחת שנת הלימודים, וגם את סוחרי האלכוהול הדרים עמה ובעטיים הגישה הצעת חוק לחיוב בדיקת שכרות בכניסה למועדונים בשבוע שעבר, וכמובן את תמונתה של ח"כ תירוש על אופנוע כבד, שבשם הדאגה לביטוח שהיא משלמת עליו, סייעה ללא גבול וללא שעות למאבק האופנוענים נגד העלייה במחירי הביטוח שהושתה עליהם".

מפלגה: קדימה

כתובת: לייב יפה 10, רמת גן

שטח מגרש: ---

אורי אריאל

אורי אריאל

מפלגה: האיחוד הלאומי

כתובת: כפר אדומים

שטח מגרש: כחצי דונם

"הקריאה נעשתה בעקבות פנייה של אזרחים רבים. בשנה האחרונה ייבשה משפחת אריאל את הדשא ועקרה עצים בגינה כדי לחסוך במים, אולם אם תתבקש לשלם את מס הבצורת, תישא בתשלום עפ"י חוק. עם זאת, כנבחר ציבור, אני פועל למען אנשים שמתקשים לעמוד בתשלומים אלה. הדרישה לשלם מס עבור שימוש מוגבר במים היא מוגזמת. מדובר בגזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה".

רחל אדטו

רחל אדטו

מפלגה: קדימה

כתובת: האלה 34, מבשרת ציון

שטח מגרש: 566 מ"ר

"למרות התנגדותי הנחרצת לעצם מס הבצורת, מעולם לא קראתי או חתמתי על מסמך כלשהו הקורא למרד מסים. עם זאת, חובה להבין כי יש כאן פגיעה ב-7 מיליון אנשים, וביניהם זקנים ונכים, שחלקם כבר קיבלו החודש חשבונות מים בגובה קצבת הזקנה או הנכות ואף סכומים העולים על כך. המאבק לביטול היטל הבצורת הוא מאבק ציבורי ואין מקום לניסיון להסיט אותו לכיוון אחר".

אחמד טיבי

אחמד טיבי

מפלגה: תע"ל -רע"ם

כתובת: שכונת מרג', בית 2749

שטח מגרש: אין נתונים

רדא ג'אבר, יועצו הפרלמנטרי של ח"כ אחמד טיבי מסר בתגובה: "אין קשר בין עניינו הפרטי של ח"כ טיבי ולעניין עמדתו בנושא מס הבצורת. מצוקתם של אנשים שנפגעו ויפגעו בראש מעיניו".

אורית זוארץ

אורית זוארץ

מפלגה: קדימה

כתובת: רח' הנירים 17, צורן

שטח מגרש: 450 מ"ר

"זה כמה חודשים בעלי ואני לא משקים את הגינה, וזאת בעקבות החלטתנו לייבשה בשל משבר המים בישראל. כאזרחית שומרת חוק וכמחוקקת, בכוונתי לשלם את מס הבצורת אם אדרש לכך, ובהתאם לכך, לא היתה לי ואין לי כל כוונה לקרוא לאזרחים שלא לשלם את היטל הבצורת או כל מס אחר".