מסע הקניות של סינרון

המעבר משורה תחתונה שחורה לשורה אדומה אילצו אותה לשנות תפיסת עולם

אין עוררין על כך שקופת מזומנים דשנה היא כר ביטחון שאין שני לו, בחברות ציבוריות כמו גם בפרטיות. המשבר הנוכחי, שסגר את ברזי האשראי הוכיח זאת ביתר שאת, ולא מעט חברות ציבוריות נצמדו למרשרשים הירוקים שצברו לבל מישהו יחטוף להן אותם.

עם זאת משבר האשראי גרם לאותן חברות (במיוחד אלו שהכנסותיהן התנדפו כלא היו) להבין, כי אם לא יעשו שימוש נבון בקופה הן לא ישרדו, וכי הריבית האפסית שהן צוברות בחשבון העו"ש לא תוביל אותן למחוזות רחוקים יותר, ואחת הדוגמאות לכך היא חברת סינרון .

סינרון, שמפתחת מכשור לטיפולים קוסמטיים בעור, הייתה תמיד שמרנית בבואה לבצע רכישות. עם ד"ר שמעון אקהויז כמייסד ויו"ר דאגה החברה להשקיע סכומים שוליים בסטארט אפים למיניהם, אך נמנעה מלבצע רכישות משמעותיות עד שפרץ משבר האשראי, שבמילים די פשוטות - לימד אותה לקח משמעותי.

נפילה דרסטית בהכנסות, מעבר משורה תחתונה שחורה לאדומה, ומתזרים חיובי לשלילי, גרמו לסינרון לשנות את תפיסת עולמה. ללא רכישות, הבינה החברה, אין סיכוי שתצליח להתאושש ולחזור לימיה היפים, ולכן הגיע הזמן לפתוח את הארנק ולצאת למסע קניות.

בשלב הראשון רכשה סינרון על רכישת המתחרה Candela תמורת 65 מיליון דולר במניות, ואילו לפני כשבועיים רכשה את הסטארט אפ האמריקני Primaeva Medical תמורת 7 מיליון דולר במזומן (או 30 מיליון דולר אם יעמוד Primaeva באבני דרך). שתי הרכישות (במיוחד זו של Primaeva) עדיין רחוקות מלהוכיח את עצמן, אך ביצוען מוכיח כי סינרון למדה את הלקח - ללא רכישות ההתאוששות של החברה תהיה איטית יותר, ולכן מוטב מאוחר מאשר לעולם לא.

ואם כבר במזומנים עסקינן, בל נשכח כי רכישת Candela נעשתה במניות ולא במזומן - בחירה שכרגע מוכיחה עצמה כנכונה עבור בעלי המניות של Candela, כמו גם עבור בעלי המניות של סינרון. מרגע פרסום ההודעה על הרכישה (תחילת ספטמבר) נסקה מניית סינרון בשיעור של 13% ושווי הרכישה עומד כרגע על 73 מיליון דולר. מניית Candela - תחזיקו חזק - נסקה מתחילת השנה בשיעור של 533%.

כאילו אין מחר ולא היה משבר

משבר האשראי האחרון לימד אותנו שציבור המשקיעים לא לומד את הלקח, וספק אם אי פעם ילמד. תקופות של גאות גורמות לו לרדוף אחר שוק המניות כאילו אין מחר, ותקופות של שפל גורמות לו להתרחק ממנו כמו מאש, וגם הפעם סינרון מספקת לנו הוכחה לכך.

חודשיים בלבד עברו מהרגע שבו הודיעה החברה על רכישת Candela, וכבר שתי תביעות ייצוגיות הוגשו כנגד בעלי המניות של האחרונה ושתיהן טוענות את אותה הטענה - יחס ההמרה של המניות אינו משקף מחיר הוגן לחברת Candela. ובכן, רק ימים יגידו אם מדובר בטענה בעלת אחיזה במציאות, אך בינתיים נתוני ההווה אומרים ההיפך. ראשית, רכישת Candela בוצעה במניות, והצוהר שהיא פותחת בפני בעלי המניות של Candela ליצירת אפסייד עתידי גדול יותר מזה שהיה נפתח אם הרכישה הייתה מתבצעת במזומן.

שנית, Candela עדיין רחוקה מחזרה לרווחיות. את השנה הפיסקאלית שהסתיימה ביוני האחרון סיימה החברה עם הפסד של 22.3 מיליון דולר לעומת הפסד של 9.1 מיליון דולר בשנה שלפני, ולכן חובת ההוכחה מונחת על כתפיה, ודרישת בעלי מניותיה למוכרה תמורת יחס המרה גבוה יותר רחוקה מלהיות רלוונטית, לפחות בימים אלו.