הפילוסוף הקטן

ספר פילוסופיה בגובה העיניים של ילדים

ספרות הילדים הטובה ביותר היא בעצם ספרות למבוגרים. היא פילוסופית ("פו הדב"), היא פסיכולוגית ("העץ הנדיב"), היא מתמטית ("עליסה בארץ הפלאות") והיא שוברת לב ("הנסיך הקטן").

השאלות הקיומיות המסתתרות מאחורי סיפורי העלילה התמימים, ממשיכות ללכת עם הילד הקורא הרבה אחרי שנולדו ילדיו שלו, שגם הם שואלים "אבא, למה?".

אז באמת למה? למה לא לכתוב ספר פילוסופיה לילדים, שישאל איתם את השאלות וגם ינסה (יחד איתם) לענות? האם לא זו מהות הפילוסופיה?

זו כנראה החשיבה שעמדה לנגד עיניו של הפילוסוף הצרפתי אוסקר ברניפייה, כשהוציא לאור את הסדרה "מדברים פילוסופיה" (ממנה - "מהם טוב ורע?", "מהם רגשות?", "מהם חיים?", "מי זה אני?", "מה זה לחיות ביחד?" - יצאו לאור בעברית בהוצאת א-נו-ני-מה).

בימים אלה תורגם ויצא לאור "ספר הניגודים הגדול" בכריכה קשה, בפורמט ריבועי מרהיב עין, ובליווי איורים שהם בכלל פריימים של אנימציה. "למה לחשוב על ניגודים? כי בלי ניגודים, אי אפשר לחשוב".

הקורא מטייל בין דפי הספר ו"מתבונן, בעזרת מילים ותמונות, באחדות הקיום דרך כל הניגודים שבו". ויש כאן הרבה זוגות של ניגודים. כל זוג מייצר פרק שמביא הגדרה שלהם ומייצר דיון על מהותם: אחדות/ריבוי, סופי/אינסופי, חרות/הכרח, תבונה/יצר, טבע/תרבות, זמן/נצח, האני/האחר, גוף/נפש ועוד.

לא מתיילד, לא מתנחמד ולא מתחרז

"ספר הניגודים הגדול" נותן לקוראיו תחושה של ספר שמכבד את קוראיו. הוא לא מתיילד, לא מתנחמד, לא כתוב בחריזה חיננית והוא גם לא מתיימר במילים גבוהות ומסובכות. הוא מציג את הנושאים בשפה בהירה: "האם חרות יכולה להתקיים בלי לקחת בחשבון את ההכרח?"

ועונה עליהן בפשטות מדויקת: "פעמים רבות אנחנו חושבים שחרות פירושה לעשות כל שאנחנו רוצים. בלי גבולות ובלי התחייבויות. אבל בשביל זה עלינו להיות אלוהים שיכול לשלוט בכל. החיים בחברה כופים עלינו לציית לכללים מסוימים".

על אותו מישור מכובד ואינטליגנטי צועד בבטחה ז'אק דפרה, ש"איוריו" (שהם לא איורים אלא דמויות תלת-מימדיות מצולמות) מכניסים את הטקסטים לקונטקסט של עולם על כל מרכיביו. הוויז'ואלים משלימים את הטקסט, לוקחים אותו צעד קדימה ונותנים לו עומק ומימדים נוספים.

האם זה ספר לילדים או למבוגרים? גם וגם. הורים יכולים להשתמש בו כחלק משיחות עם הילדים. ילדים יכולים למצוא בו מענה לשאלותיהם. הוא יכול להיות טקסט מכונן בבתי-ספר, והוא יכול לתת מענה לחלק מהתהיות המטרידות את האדם בעולם המודרני. *

ספר הניגודים הגדול, אוסקר ברניפייה. איורים: ז'אק דפרה. מצרפתית: לנה אטינגר. דניאלה די-נור מוציאים לאור. 79 עמ'