הרפתקאה של מילימטר וחצי

טובי לולנס, טימותה דה-פומבל, הוצאת זמורה ביתן, 348 עמ'

האנשים החיים בין ענפיו של עץ האלון העתיק מתנשאים לגובה של מילימטר וחצי. חייו של טובי לולנס, נער החי יחד עם אימו ואביו המדען הנודע אינם קלים. משפחתו גורשה מהענפים העליונים עקב סירובו של אביו לחלוק ידע על המצאה הנוגעת לחיי התושבים ולשלום העץ. אך אויביו של אביו אינם נחים, והפעם גם טובי נרדף עד צוואר.

ספר ילדים טוב המכיל בתוכו גם מסר משכנע דורש מהסיפור להיות קולח, מהדמויות להיות אמינות ומעוררות הזדהות - אם לחיוב או לשלילה, כמות מכובדת של הרפתקאות, ומתחת לפני השטח חייבת לפעפע תחושת מאבק בין הטוב לרע, בין הנכון ללא נכון ובין המוסרי ללא מוסרי.

דה-פומבל רוקח שילוב מנצח. הרפתקאותיו של טובי ותרבותם של אנשי עץ האלון הנחשפת עם התקדמות העלילה מרתקים ומענגים, הטובים טובים, והרעים רעים כיאות. והמסר ה"ירוק" מחלחל היטב בין השיטין. יופי.

קרובי משפחה: מזכיר ברוחב היריעה את "נילס ואווזי הבר", אבסורדיות מרעננת, מצחיקה, ומעט אכזריות מובנת כשל "מטילדה", ותמימות סוחפת כשל "אנשי השטיח" בספריו של טרי פראצ'ט. *

כבוד לקלאסיקה

"הרפתקאותיו של טום סוייר", מארק טווין, הוצאת אריה ניר, 280 עמ'

טום סוייר, הנער השובב רב התעלולים, חי אצל דודתו בעיירה הנידחת סנט פיטרסברג על גדות המיסיסיפי. טום בורח מבית דודתו יחד עם האקלברי פין, פותר תעלומת רצח ומתאהב למעלה מראשו בבקי תאצ'ר, הנערה החדשה בעיירה.

קלאסיקה היא קלאסיקה היא קלאסיקה, וניתן להכביר אלפי מילים על המשמעויות הנלוות לספר, ליוצרו הגאוני, לחוש ההומור והסאטירה האופייני לו, לתרבות העיירות וספינות הנהר האמריקנית - אבל לשם כך גם אלפי מילים לא יספיקו. מאידך, כאשר היצירה הקלאסית מופיעה בעברית בתרגום חדש ועדכני, יחד עם הערות מאירות עיניים למכביר, בתוספת איורים משובבי נפש, מבין הקורא כי מי שטורח להוציא מחדש את הספר הזה - אכן טיפל בו כראוי, באהבת נפש ובמסירות. ודי בכך.

קרובי משפחה: בהקשר זה, עולים בדעתי כמה מאות ספרי נוער משובחים, אבל מפאת קוצר היריעה אציין כרגע רק את "יאנקי בחצר המלך ארתור" (אותו המחבר), "שלושה בסירה אחת" מאת ג'רום ק' ג'רום, ולקינוח מרוחק מעט, את תעלוליו המרושעים מעט של טיל אולנשפיגל, הליצן העממי, גיבורו של שארל דה קוסטר. *

דיונים מרתקים

"האיש שהיה יום חמישי" גילברת קית' צ'סטרטון, הוצאת בבל 239 עמ'

גבריאל סיים, משורר שנעשה לבלש פילוסופי, מנהל קרב מילולי עם משורר אך מוצא את עצמו בתוככי מזימה שמקורה במועצה האנרכיסטית המרכזית, שחבריה נקראים בשמות ימי השבוע. המועצה, שחבריה נשבעים להשמיד את העולם ולחסל את הציוויליזציה, מנוהלת בידי הנשיא "יום ראשון", המכונה בידי חסידיו "יום ראשון העקוב מדם".

"האיש שנקרא יום חמישי" התפרסם בשנת 1908. עובדה זו, יחד עם העובדה שהוצאת בבל שיתפה פעולה עם המפעל לתרגום ספרות מופת, אמורה ליצור אצל הקורא תחושה שהספר מיועד בעיקר לאינטלקטואלים בעלי מצח גבוה. אך זוהי תחושה מטעה. צ'סטרסון, סופר שנון וחריף, בעל חוש הומור מבריק וכישרון לבניית משפטים מושלמים ודיונים מרתקים, מעניק לקורא חוויה נפלאה. הספר קריא, שוטף, מותח ומעורר מחשבות בעת ובעונה אחת. תענוג אמיתי.

קרובי משפחה: כמעט במפתיע, הספר הראשון שעלה בדעתי הוא "שיבומי" מאת טראוונין, שילוב נפלא של דרמה, מתח, פעולה והגות. והייתי מוסיף אפילו את הספר "דון קורליאונה איש המאפיה" למרות סגנון הכתיבה הפשטני והשפה הדלה של מריו פוזו, ולקינוח, את ההומור הנפלא של "סאקי" - ה.ה. מונרו. *

החזרה לערכים מוחלטים

"השתלטות עוינת", ג'וזף פיינדר, הוצאת ידיעות ספרים 414 עמ'

ניק הלר, חוקר בכיר בתחום הריגול התעשייתי, איש משפחה ולוחם לשעבר בכוחות המיוחדים, מקבל ידיעה שאחיו ואשתו הותקפו. אשתו של אחיו שוכבת מחוסרת הכרה בבית-החולים ואילו אחיו נעלם. ניק יוצא לחקור את העניין ומגלה שהוא נאלץ להשתמש בכל כישוריו כדי לחשוף ארגון ענקי של סוחרי נשק חסרי מצפון.

פיינדר נחשב לכותב מוכשר של ספרי מתח קלילים, אך במקרה הזה לפחות, הייתי מחליף את המילה "מתח" ב"פעולה" והספר היה רק נשכר מכך. התבנית המקצועית היא של פרקים קצרצרים, אלימות מפורטת, גיבור כל יכול, דמויות שטוחות ויעילות ללא ערך מוסף. הרעים נורא רעים והטובים נורא טובים, ומעט טוויסט למען החבר'ה בסוף עובד כתמיד. מומלץ לכמה שעות קריאה בטיסה, בתור לרופא, בחופשה, שפע של קלוריות ריקות למוח. היה כיף, סגרנו ושכחנו, והרי לנו רב-מכר.

קרובי משפחה: מבחינה ספרותית, לחובבי הנוסטלגיה, זהו סוג של פטריק קים משוכלל ויעיל, ללא הסקס כמובן. מזכיר את סרטיהם של אומני הפעולה ז'אן קלוד ואן דאם או חברו גבה הקומה - סטיבן סיגל. *