עובדי בנק לאומי מעוניינים להצטרף לגרעין השליטה שיגובש

ל"גלובס" נודע כי העובדים מעוניינים אף לקבל נציגות בדירקטוריון הבנק לאחר ההפרטה ■ מירי רובינו, יו"ר ועד העובדים: "הבנק הוא מקור הפרנסה שלנו ולכן אנו רוצים להיות שותפים בשליטה"

עובדי בנק לאומי מעוניינים להצטרף לגרעין השליטה שיגובש בבנק לאחר ההפרטה ואף לקבל נציגות בדירקטוריון הבנק, כך נודע ל"גלובס". עובדי לאומי מחזיקים כיום כ-3% ממניות הבנק ולאחר ההפרטה יגיעו למעל 4%. יו"ר ועד עובדי לאומי, מירי רובינו, אמרה בתגובה כי "לעובדי לאומי יש אינטרס ביציבות הבנק, זה מקור הפרנסה שלהם ולכן אנו רוצים להיות שותפים בשליטה".

רובינו, שהחליפה לפני כמה שבועות את היו"ר הקודם, לואי רוט, שפרש לגמלאות, הוסיפה כי בכוונתה להגיע להבנות עם הגופים שירכיבו את גרעין השליטה לאחר שהמדינה תמכור את מניותיה כדי להצטרף לגרעין. "נדרוש לקבל דירקטור אך אין בכוונתי למנות חבר ועד לתפקיד ואין בכוונתי לנהל את הבנק. לכן ימונה לדירקטור מטעמנו מומחה פיננסי שיוכל לייצג אותנו", אמרה.

עובדי לאומי מחזיקים (כל אחד בנפרד) במניות בנק לאומי אותן רכשו מהמדינה לאחר ניסיון ההפרטה הקודם בשנת 2005. בנוסף, מאז 2008 מימשו חלק מהעובדים את האופציות שקיבלו בהפרטה והותירו בידיהם את המניות.

אלפי מחזיקי מניות

מעבר לכך, על פי הסכם ההפרטה, לאחר שהמדינה תמכור את מניותיה ותחדל להיות בעלת השליטה בבנק יקבלו עובדי לאומי אפשרות לרכוש מהמדינה עוד 1.1% מהמניות.

לאור זאת צפויים עובדי הבנק להגיע לאחזקה של כ-4% אך מדובר באלפי מחזיקי מניות. כדי להפוך את מניות העובדים לגוש מניות שיצביע בקול אחד תצטרך רובינו לקבל מכל עובד בנפרד ייפוי כוח, שמסמיך אותה לפעול בשמו ובהמשך לקבל את אישור בנק ישראל.

לפני חודש החליט שר האוצר, יובל שטייניץ, כי על המדינה למכור את מניותיה בלאומי ולאפשר לשוק ההון לגבש גרעין שליטה. בתוך משרד האוצר מתנהלים כעת דיונים לגבי מתווה מכירת המניות ועיתויה. האוצר צפוי לבחור בנק השקעות שיפיץ את המניות בבלוק טרייד. בשלב הראשון יימכרו ככל הנראה 6% ואז המדינה תישאר עם פחות מ-5% ובכך תפסיק לשלוט בבנק.

המועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר לגבש גרעין שליטה הוא בעל המניות הגדול ביותר בלאומי, שלמה אליהו (9.59%). לאחר שהמדינה תצא מהבנק ינסה אליהו לארגן סביבו גופים מוסדיים שישתתפו בגרעין השליטה כך שיתגבש גרעין שליטה של 20%.