האוצר טרפד את התוכניות של אלטשולר שחם

לא יוכלו לבטל הסכמי הפצה עם הבנקים ■ כפי שפורסם ב"גלובס" בסוף אוגוסט, יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם גמל, יזם את המהלך במטרה להפיץ דרך הבנקים רק קופה או קרן אחת בכל מסלול השקעה, ואת השאר לשווק על ידי סוכני ביטוח ומפיצים אחרים

משרד האוצר טרפד לאלטשולר שחם את התכניות, ואסר על בית ההשקעות, שבניהול גילעד אלטשולר ורן שחם, לבטל חלק מהסכמי ההפצה לקופות גמל וקרנות השתלמות, עליהם חתם עם הבנקים.

כפי שפורסם ב"גלובס" בסוף אוגוסט, יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם גמל, יזם את המהלך במטרה להפיץ דרך הבנקים רק קופה או קרן אחת בכל מסלול השקעה, ואת השאר לשווק על ידי סוכני ביטוח ומפיצים אחרים. כך ניתן לחסוך חלק מעמלת ההפצה לה זכאים הבנקים על כל לקוח מיועץ. הערכתו של לוינשטיין אז הייתה כי הבנקים לא יתנגדו למהלך, אולם הבנקים דווקא ראו בו "מונקי ביזנס", כפי שאמר אז בכיר באחד הבנקים.

האוצר: בניגוד לתקנות

גם האוצר לא אהב את יוזמתו של לוינשטיין, וראה בה פעולה המנוגדת לחוק. לא מן הנמנע כי הבנקים אליהם פנה לוינשטיין אף הביעו בפני האוצר את מורת רוחם מהמהלך. עם זאת, אחד הבנקים הקטנים כבר הסכים למהלך, וחתם עם אלטשולר שחם על הסכם חדש להפצת חלק מהקופות, אך כאמור הסכם זה אינו תקף.

באוצר סבורים כי אם חברה מנהלת של קופות גמל מעוניינת להפיץ את מוצריה דרך בנק מסוים, היא צריכה לעשות כן לגבי כל המוצרים שלה. אחרת, ייווצר מצב בו כל בנק יפיץ קופה אחרת, מה שיפגום באובייקטיביות של יועצי ההשקעות. "חתימה על הסכם הפצה רק לגבי קופות גמל מסוימות המנוהלות על ידי אותה חברה מנהלת, אינה מתיישבת עם האמור בתקנות עמלות הפצה. מצב זה, עלול להוביל למצב בו חברה מנהלת תפתח קופות ייעודיות למפיצים שונים בשוק, מה שעלול לגרום להטיית מודל הייעוץ של הבנקים. כמו כן, הרעיון של הקמת קופות ייעודיות לפי ערוצי הפצה גם אינה מתיישבת עם הכוונה לצמצם את מספר קופות הגמל הקיימות", נמסר מהאוצר.