המדינה מאיצה את מכירת הזכויות בכביש 6 תמורת כחצי מיליארד שקל

אפריקה ישראל עשויה להצטרף למכירה ■ המדינה תשלים השבוע את בחירת היועצים הפינסיים לליווי המכירה - גלרם, BDO זיו-האפט בשיתוף עם קותי גביש, או קבוצה שלישית של דוד טובול, מאיר יעקובסון ומיכל בר-און

משרד האוצר מאיץ את המגעים למכירת זכויות המדינה בכביש חוצה ישראל, וצפוי להשלים בקרוב את בחירת היועצים הפיננסים שילוו את המכירה, כך נודע ל"גלובס". חברת אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, וכן השותפה הקנדית בפרויקט, עשויות לנצל את ההזדמנות ולממש אף הן את חלקן בחברה.

זכיינית פרויקט חוצה ישראל (כביש 6) היא חברת דרך ארץ, המוחזקת כיום בידי אפריקה ישראל (37.5%), שיכון ובינוי (37.5%) וחברתCanadian Highway (25%). המדינה מחזיקה באופציה למימוש ב-49% מזכיינית הפרויקט כאשר לבעלי המניות הנוכחיים קיימת זכות סירוב ראשונה.

שלושת הגופים המועמדים להעניק ייעוץ למדינה בהליך המימוש של האופציה הם חברת גלרם של גיל לייטנר ורני מאירוביץ', BDO זיו-האפט בשיתוף עם קותי גביש, וקבוצה שלישית הכוללת את דוד טובול, מאיר יעקובסון ומיכל בר-און (בתו של שר האוצר לשעבר, ח"כ רוני בר-און). על פי ההערכות, מבקשת המדינה למכור את מניות דרך ארץ בדרך של מכרז, ככל הנראה לגופים מוסדיים, שחלקם כבר הביעו עניין בעסקה.

מימוש האופציה יזכה את הרוכש ב-49% מהדיווידנדים שתחלק דרך ארץ החל מינואר 2010 ועד ליולי 2029, וכן ב-49% מתשלומי הקרן והריבית של הלוואות שקיבלה דרך ארץ מבעלי מניותיה ומוגדרים כחוב נחות. היקף החוב הוא 550 מיליון שקל.

בין המדינה לזכיינית נקבע מנגנון לפיו תהיה המדינה רשאית למכור אופציה זו לצד ג'. שווי האופציה הוערך בינואר 2006 ב-400 מיליון שקל, וכיום היא מוערכת בכחצי מיליארד שקל. הערכת השווי בוצעה על ידי פרופ' דן גלאי וחברת סיגמא.

כביש 6 משתרע על פני כ-140 ק"מ, ממחלף עין תות בצפון ועד מחלף מאחז בדרום, וכולל 13 מחלפים, שתי מנהרות דו כיווניות באורך כולל של יותר מקילומטר וכ-120 גשרים. בניית הקטע המרכזי של הכביש עלתה כ-3.5 מיליארד שקל, הקטע הדרומי נבנה מתקציב המדינה ב-800 מיליון שקל, והקטע הצפוני (קטע 18) עלה 1.2 מיליארד שקל.

המדינה מעוניינת לממש את האופציה על רקע פתיחתם לתנועה של קטעים 19 ו-20 של הכביש בדרום, השלמת הסלילה של קטע 18 הצפוני, והשלמת עבודות הרחבה בקטע המרכזי. לאור זאת, באוצר מעריכים כי המדינה תוכל למקסם את התמורה בגין האופציה שבידה.