המשביר יקים 20 סניפי סופרמרקט בעשרות מיליוני דולרים

המיקומים הראשונים ייבחרו לפי מיקומי הסניפים של רשת המשביר לצרכן כדי להתבסס על קונים המשתייכים למועדון הלקוחות 365 ■ המודל המתגבש: הניהול השוטף והתפעול יימסר לאחת מרשתות המזון הגדולות

המשביר לצרכן , בראשותו של רמי שביט, נכנסת לתחום המזון. ל"גלובס" נודע כי המשביר לצרכן מנהלת משא-ומתן לשכירת מספר נכסים שישמשו אותה להקמת רשת סופרמרקטים. הרעיון הוא לפתוח בתוך 3 שנים רשת ארצית בת כ-20 סניפים, בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים.

מרבית הסניפים, שישתרעו על שטח של 2,000-3,000 מ"ר, יושקו בעת ובעונה אחת. הסניפים יוקמו בעיקר באזורים שבהם יש סניף של רשת המשביר לצרכן עם מועדון לקוחות חזק, שיהווה את בסיס הלקוחות הנאמנים של הרשת. התקווה היא כי לקוחות אלה, בזכות המועדון, יסיטו קניות גם לסופרמרקטים החדשים של המשביר.

במקביל למשא-ומתן לשכירת הנכסים, בוחנים במשביר גם את האפשרות לרכוש חלק מאותם נכסים וליהנות מפירות הרווח היזמי, מודל שלא קיים עד היום ברשת המשביר וברשת ניו-פארם, שמבוססות על שכירת הנכסים בהם קיימים הסניפים. במקרה הזה, כפי הנראה, מבקשת המשביר להיות שותפה בנכסי הנדל"ן ולא להחזיק בהם במלואם.

מודל של בתי-מלון

התוכנית לאופן הפעלת רשת המזון עדיין לא סגורה, ואולם, במשביר מתגבש מודל שיתבסס על הצלחת מודל הקונסיגנציה והזכיינות הקיים היום ברשת המשביר לצרכן. כלומר, המשביר תקים את הרשת ותחזיק בבעלות עליה, אבל תמסור את הפעלתה - לרבות תהליכי הרכש והסחר מול הספקים - לידי אחת מרשתות המזון הגדולות.

מסירת ההפעלה תהיה בדומה למודל שבו פועלות רשתות בתי-מלון בעולם. גם רשת פתאל, לדוגמה, מנהלת בתי-מלון שאינם בבעלותה כחברת ניהול בלבד, למרות שהיא מנהלת גם בתי-מלון הנמצאים בבעלותה. בכל מקרה, מדובר במודל שבנוי בעיקרו על ניהול מלא ולא על בעלות.

יש להניח כי ההפעלה תימסר לרשת סופרמרקטים קיימת בעלת יכולות ניהול גבוהות, אשר תהיה מסוגלת לספק רשת רחבה של בטחונות.

הרעיון להיכנס לתחום המזון נולד מתוך הרצון של המשביר, כחברת אחזקות, לעבות את פעילות מועדון הלקוחות שבבעלותה, מועדון 365. במועדון חברים היום 400 אלף בתי-אב פעילים, והם אחראים לכ-50% מפדיון רשת המשביר לצרכן.

במשביר לצרכן סירבו להתייחס לידיעה.

שוק של 50 מיליארד שקל

המשביר, כחברת אחזקות, מחזיקה היום ברשת הכלבו המשביר לצרכן, ברשת ניו-פארם, בחברת קשרי תעופה ובחברת סיבוס. במחצית הראשונה של השנה רשמה המשביר גידול של 13.5% במכירות שהסתכמו ב-1.073 מיליארד שקל, לעומת הכנסות של 945.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2008. בתקופה זו הסתכם הרווח הגולמי של החברה ב-320.5 מיליון שקל, ואילו הרווח התפעולי הסתכם ב-27.6 מיליון שקל.

שוק המזון בישראל מגלגל כ-50 מיליארד שקל בשנה. 62% מהשוק פועל באופן מאורגן ברשתות מזון ומינימרקטים, ויתר השוק מתנהל בשווקים הפתוחים. באופן עקבי, חלקו של השוק המאורגן הולך ועולה עם השנים.

שופרסל של אי.די.בי היא רשת המזון המובילה בישראל מזה שנים רבות. מאז רכשה את רשת קלאבמרקט לאחר שזו קרסה, שופרסל מובילה את שוק המזון בפער ניכר מהמתחרים. הרשת הבאה בגודלה אחריה היא רשת רבוע כחול, בעלת מותג קמעונאות המזון מגה. הרשת השלישית בגודלה היא הרשת הפרטית חצי חינם, עם 6 סניפים בלבד.

הרשתות המדורגות במקום הרביעי והחמישי בגודלן הן רמי לוי שיווק השקמה וקו-אופ ישראל.

עיקרי התוכנית של המשביר

- פתיחת רשת של 20 סניפים בפריסה ארצית, תוך תקופה של 3 שנים.

- המשביר תשקיע עשרות מיליוני דולרים בהקמת סניפי רשת המזון החדשה ותהיה כנראה שותפה בנדל"ן.

- סניפי הרשת ימוקמו בערים בהם קיימים סניפים של המשביר לצרכן עם מועדון לקוחות חזק.

- הניהול השוטף וההפעלה של רשת המזון החדשה יימסר על-פי הסכם לרשת מזון קיימת.

- המודל העסקי עליו תושתת רשת המזון החדשה דומה למודלים של ניהול רשתות בתי-מלון.