המשטרה פענחה - אך יכלה למנוע

לו היתה עוקבת ביעילות, רצח אושרנקו היה נמנע - וזה כמובן נטל כבד על הפרקליטות

מצד אחד, כל הכבוד למשטרה על פיענוח רצח משפחת אושרנקו. מצד שני, אולי מדובר פה בפיענוח רצח שהמשטרה וגם הפרקליטות היו יכולות וצריכות למנוע? הכוונה לכך שהרוצח דמיאן קרליק לא היה אישיות בלתי מוכרת אצלנו, שכן לפני כשנתיים הגיעה מרוסיה בקשה להסגרתו, לצורך העמדתו לדין באשמת שוד מזוין. מה נעשה עם המידע הזה?

עניין ההסגרה הוא בעיקרו משפטי, ולכן הוא מטופל בפרקליטות המדינה, במחלקה הבינלאומית. מדוע לא הביאה הפרקליטות לסילוקו של קרליק הפושע לרוסיה? הנימוק שניתן הוא שטיפול בהסגרה הוא מסובך ומורכב, צריך לפעמים לקבל השלמות חקירה שמבוששים לבוא, ושאר פרוצדורות שלוקחות זמן.

כשהשב"כ עלה על עקבותיו של יעקב טייטל, שמענו עד כמה קשה לתפוס טרוריסט בודד ומופנם כמוהו. אתמול (ב') תמהתי כאן: בסדר, זמן - אבל 12 שנה?! אני חוזר גם כאן על אותה השאלה: מורכב-מורכב - אבל שנתיים? אז מוסיפים עוד נימוק, כוח-אדם. באמת מדובר במחלקה קטנה ועמוסה, אבל אם יש כל-כך הרבה בקשות הסגרה - מדוע המחלקה נשארת קטנה ומסכנה? האם זה לא בסדרי העדיפויות לזרוק את הפושעים שהצליחו להיכנס?

הזרוע השנייה של ההסגרה

הזרוע השנייה הקשורה להסגרה היא המשטרה. היא זו שמקבלת מהפרקליטות מידע על בקשות אלה, כדי שתוכל לקיים מעקב אחר המבוקשים. זה לא נעשה. מהתייחסות המשטרה לעניין זה עולה כי קרליק היה אדם חופשי. אף אחד לא בדק את מעשיו ואורח חייו. אף שכאמור, היה מידע על היותו פושע מסוכן ומבוקש.

אם המשטרה והפרקליטות היו נוהגות כראוי, האם 6 הנרצחים היו עדיין בחיים? זו ללא ספק קביעה קשה. ובכל זאת, ברור שאם קרליק היה מוסגר או שהמשטרה היתה מקיימת מעקב יעיל אחריו - הרצח לא היה מתבצע. זה היגיון עובדתי הכי פשוט שאפשר.

השאלה הזאת מהווה נטל כבד מאוד על הפרקליטות, על המשטרה ועל העומדים בראשם. זה עניין שצריך להתברר ולבוא על פתרונו הדחוף, בדרג של שרים. המשך המצב הקיים מוסיף לחוסר הביטחון של אזרחי המדינה, שגם ככה מרגישים חשופים לאלימות.

אהבה ואכפתיות

בין הזוועות המקיפות אותנו יש גם כמה איים של אהבה. אחד מהם הוא העמותה "תנו לחיות לחיות", המסייעת במסירות גדולה לבעלי-חיים חסרי אונים ובית. העמותה פועלת בתנאים קשים ביותר, וזו מצווה גדולה לעזור להם לעזור לבעלי-החיים.

לקראת סוף שנת המס ראוי לציין כי תרומות לעמותה מוכרות לצורך מס. מי שמבקש לתרום יוכל לפנות לטלמסר של העמותה: 054-7555333 או דרך האתר המאובטח https://letlive.secured.co.il/donation-ssl