הרנסנס של הנטבוקים

חלונות 7 פותחה במחשבה על ניידים ונטבוקים. שיטפון המכשירים כבר בדרך

השקת מערכת ההפעלה החדשה חלונות 7 היא אירוע חשוב עבור תעשיית המחשבים, אבל עבור יצרניות המחשבים הניידים היא אירוע מכונן: מנקודת-מבטן זהו פיצוי מאוחר על הטראומה של השקת חלונות ויסטה, שזכתה, בצדק או שלא בצדק, בתגובות צוננות ואילצה יצרניות מחשבים ניידים רבים להציע אופציה מביכה של "שדרוג לאחור" למערכת ההפעלה הקודמת חלונות XP.

חלונות 7 אמורה להיות סיפור שונה לגמרי מבחינתן. לא זו בלבד שהיא אמורה לפתור כמה מהמגבלות של קודמתה, אלא שהיא גם פותחה מבראשית במחשבה על ניידים ונטבוקים ומציעה תכונות ייחודיות, שבכוחן למשוך לקוחות חדשים לפלח.

לפיכך, השקתה הרשמית של מערכת ההפעלה החדשה בסוף החודש שעבר סימלה את "חגיגות ראש השנה" הלא-רשמיות בשוק הניידים ואת תחילתו של שיטפון של עשרות דגמים חדשים ומחודשים.

האחים הגדולים של ה-iPhone

אחד הז'אנרים החדשים, שזוכים לתנופה במסגרת השקת חלונות 7, הוא מחשבי המגע הניידים. הז'אנר קיים בשוק לא מהיום עם שמות כמו Tablet-PC ו-Convertible (עם מסך שאותו ניתן להסב על ציר ממצב רגיל למצב לוח כתיבה), אולם הצלחתו היתה מוגבלת בשל המחיר היקר יחסית והעובדה שתכונות המגע בדגמים הללו הסתכמו בדרך כלל בממשק קלט-עט לא אינטואיטיבי.

חלונות 7 החדשה מביאה עמה מיומה הראשון תמיכה מובנית בממשק רב-מגע (Multi Touch), שנחשב ידידותי, אינטואיטיבי, קל לעיון והכי חשוב - בעל מקדם Cool רציני בזכות ה-iPhone ותואמיו.

הממשק הזה מבטיח להפוך את המחשבים הניידים ואת מחשבי הנטבוק, שמצוידים במסכי קלט מגע, למעין iPhone אקסטרה לארג'. הוא תומך בין השאר בפקודות ובמחוות עם שתי אצבעות כמו "צביטה" ו"טפיחה", ומאפשר דפדוף, גלילה, זום, הפיכת צד, הקלדת טקסט וירטואלי וכמעט כל פעולה אחרת, שבעבר דרשה מגע-עט או תקתוק מקלדת.

שלל דגמי מסך מגע כאלה הושקו בשבועיים האחרונים עם מערכת ההפעלה החדשה ועם ממשק רב-מגע. המבחר מתחיל במעין מיני-ניידים, שאינם גדולים בהרבה מטלפונים חכמים, דוגמת ה-T91 של אסוס, שבגרסתו החדשה מצויד בחלונות 7, מסך בגודל 8.9 אינץ', דיסק מבוסס פלאש (SSD) בנפח עד 32 גי'גה ומחיר התחלתי צנוע ונגיש של 550 דולר (בארה"ב).

ההציע מגיע עד מפלצות היי-טק כמו הגירסאות החדשות עם מסך רב-מגע של סדרת ה-M505 של טושיבה - הנציגות הראשונה של החברה בז'אנר - עם מסך 14 אינץ', דיסק קשיח של 500 ג'יגה, מעבד T6600 רב עוצמה ותג מחיר שמתחיל בסביבות 1,000 דולר בארה"ב.

באמצע אפשר למצוא לא מעט מחשבי מיינסטרים עם אותן תכונות מגע נחשקות, דוגמת ה-XT2 החדש של דל וה-T4410 של פוג'יטסו, שמציעים מסכי 12.1 אינץ' ומגוון אפשרויות קונפיגורציה.

AMD מנצלת הזדמנות

עם זאת, למרות ההתלהבות ממערכת ההפעלה החדשה, נראה כי לפחות חלק מהיצרניות מעדיפות להשאיר לעצמן מסלול מילוט למקרה שחלונות 7 לא תעמוד בציפיות. פוג'יטסו, למשל, מציעה לשוק המקצועי אפשרות להתקנה כפולה של חלונות 7 ושל XP בניידים שלה, ואפשרות לבריחה למערכת ההפעלה הישנה יותר.

השקת חלונות 7, שאמורה לנצל בצורה יעילה יותר את משאבי החומרה המוגבלים של מחשבים לא יקרים, התקבלה בברכה על-ידי יצרניות הנטבוקים הזולים, שחלקן מנצלות את ההזדמנות החגיגית כדי להציע חידושים גם באגף התוכנה.

אחד החידושים הוא מעבד ה-Neo כפול הליבה החדש של AMD, שאמור לתת מענה ל-Atom של אינטל, שהפך בשנים האחרונות לשם כמעט סינרגי למחשבי נטבוק.

אם לשפוט על-פי הדגמים הראשונים, שמצויידים במעבד, ההתחלה נראית מבטיחה. המכלול של ה-Neo קטן יותר פיזית משל הדור הנוכחי של האטום, הוא צורך פחות חשמל, דרישות הקירור שלו צנועות יותר והמחיר שלו, כדרכה של AMD, מתוכנן לחתוך את המחיר של המתחרים.

יתר על כן, נראה כי AMD גם משחררת את יצרני הנטבוקים מהמגבלות העסקיות של גודל מסך מקסימלי. התוצאה היא יצירת ז'אנר של מחשבי סופר-נטבוק לא יקרים, עם מעבד Neo, שגולשים לראשונה לטריטוריה של מסכי 14 אינץ' ומעלה.

חלק מהיצרניות כבר ממהרות להיכנס לזירה. MSI הטייוואנית, למשל, שהיתה אחת המאמצות הראשונות של ה-Atom, כבר השיקה צמד מחשבים עם מעבדי Neo. הראשון, U230, הוא בפורמט נטבוק מקובל, עם מסך 12.1 אינץ' ומציע אפשרות להרחבת זיכרון RAM עד 4 ג'יגה, כרטיס מסך תומך HD ועוד סוכריות בטווח המחיר של 400 דולר. השני הוא אחיו הגדול - ה-X410, מצויד במסך 14 אינץ' ובמפרט משודרג, אך גם הוא שומר על מחיר נטבוק של כ-500 דולר.

אינטל כמובן לא מתכוונת לשבת בשקט ותשיק בקרוב את הדורות החדשים והמשודרגים של ה-Atom שלה, שינסו להכחיד את התחרות החדשה. יהיה מעניין.