מזוז מסדיר את אכיפת האיסור על מתן שוחד לעובד ציבור זר

לפי ההנחיה, המשטרה תבדוק כל חשד לעבירה זו - גם אם מקורו בפרסום עיתונאי ■ "אכיפה יעילה של האיסור תציב את ישראל בשורה אחת עם מדינות רבות בעולם האוכפות את האיסור על מתן שוחד בעסקאות בינלאומיות"

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, פרסם הנחייה חדשה בנושא "איסור מתן שוחד לעובד ציבור זר", במטרה להתוות את מדיניות החקירה והתביעה בנוגע לעבירה של מתן שוחד לעובד ציבור זר (שהוכנסה לחוק העונשין לפני כשנה).

בהנחיה נקבעו דרכי הטיפול בחשדות ובתלונות בנושא זה. לפי החוק, לא ניתן להגיש כתב אישום בעבירה זו ללא אישור היועמ"ש.

מזוז רואה חשיבות מיוחדת בהתמודדות עם תופעת השחיתות והשוחד בעסקאות בינלאומיות, על מאפייניה הייחודיים. לכן הוא יזם את הצטרפותה של ישראל לשתי אמנות נגד שחיתות - של האו"ם ושל ה-OECD, במסגרת המאבק העולמי נגד השחיתות.

מזוז כותב בהנחיה כי "אכיפה יעילה של האיסור תציב את ישראל בשורה אחת עם מדינות רבות בעולם האוכפות את האיסור של תשלום שוחד בעסקאות בינלאומיות. שמירה על סטנדרטים בינלאומיים אלה אף תקל על חברות ישראליות לפעול בעסקאות סחר בינלאומיות ותגביר את התחרותיות של המשק הישראלי".

לפי ההנחיה, המשטרה תבדוק כל חשד לעבירה זו, גם אם מקורו בפרסום עיתונאי. "אין לשקול לעניין זה שיקולים הנוגעים לזהות האדם/התאגיד המעורב, לאינטרסים כלכליים-לאומיים, או שיקולים הנוגעים להשפעה פוטנציאלית על היחסים עם מדינה זרה".

אם תיפתח חקירה, יש לפעול לחילוט כספי השוחד או ההכנסות שהופקו עקב השוחד, שכן לחילוט יש ערך הרתעתי רב.