מחזיקי אג"ח ט' של אפריקה: "ננקוט בכל האמצעים המשפטיים"

במסיבת עיתונאים דחופה שקיימה נציגות מחזיקי האג"ח, שאמורים לקבל 550 מיליון שקל בעוד פחות משבוע, הודיעו המחזיקים כי הם מתנגדים להסדר שהושג בסוף השבוע שעבר ודוחים את ההצעה הספציפית שהוגשה להם

פחות משבוע לפני מועד תשלום האג"ח הראשון של אפריקה ישראל בהיקף של 550 מיליון שקל, הרוחות מתלהטות. מחזיקי אג"ח ט' כינסו היום (ד') מסיבת עיתונאים דחופה בה הסבירו מדוע לדעתם הסדר החוב עליו סוכם לא יוכל לצאת לדרך.

עו"ד גיא גיסין, המייצג את מחזיקי אג"ח ט', אמר : "ננקוט בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותנו. ברור לנו שהחברה תפרע את החוב כלפינו ביום שלישי כפי ששילמה מאז ה-30 באוגוסט מעל ל-135 מיליון שקל תשלומים שונים, אז במה שונה התשלום הקרוב? גם בשלושת החודשים שלפני ה-30 באוגוסט אפריקה שילמה למעלה ממיליארד שקל בפדיון של ניירות ערך מסחריים. תבדקו מי הם אותם גורמים ומהי עמדתם לגבי ההסדר".

בשבוע שעבר, בלילה שבין חמישי לשישי, נחתם מתווה להסדר נושים בין אפריקה ישראל לבין הנושים הפיננסים - מחזיקי 12 מתוך 13 סדרות האג"ח. מחזיקי הסדרה ה-13, סדרה ט', הם היחידים שלהם נציגות נפרדת, והם מתנגדים להסדר שעליו חתמה הנציגות של כלל מחזיקי האג"ח, בטענה שאפריקה יכולה לשלם להם את מלוא הכסף שמגיע להם, בזמן.

אג"ח ט' הונפקה בנובמבר 2005 ובהמשך הורחבה שלוש פעמים. האג"ח הן צמודות מדד ומשלמות ריבית של 4.2%. הקופון מתקבל מדי רבעון החל מפברואר 2006 וב-10 בנובמבר, יום שלישי הקרוב, מגיע מועד הפירעון המלא שלה, כולל הריבית.

משקיעים פרטיים רבים הפסידו כסף כאשר רכשו את האג"ח בחודש יוני 2009, כשהאג"ח נרשמה לראשונה למסחר בבורסה. אפריקה הייתה באותם ימים בתקופה של "הכחשה עצמית" או חוסר שקיפות מספקת - תלוי למי מאמינים - והמנטרה עליה חזרה ההנהלה הייתה: "יש לנו כסף לעמוד בכל התחייבויותינו בזמן".

אפריקה מטילה פצצה בסוף אוגוסט

הפצצה הוטלה זמן לא רב לאחר מכן, ב-30 באוגוסט, כאשר אפריקה ישראל פנתה למשקיעים בבקשה לגבש הסדר חוב כולל. לאפריקה חוב של 7.4 מיליארד שקל ב-13 סדרות אג"ח שונות, כשבמאוחד יש לחברה התחייבויות של כ-26 מיליארד שקל.

מחזיקי אג"ח ט' הסתמכו במאבקם על דוח שהכינה חברת גיזה זינגר אבן לפיו החברה סולבנטית ובעלת יכולת לעמוד בהתחייבויותיה. עוד טוענים מחזיקי האג"ח הקצרות שחוסר איזון בין בעל השליטה שקונה מחדש את השליטה בחברה במחיר נמוך בהרבה (750 מיליון שקל), מזה שעליו בעלי האג"ח נדרשים לוותר תמורת 33% ממניות החברה.

מנגד, טענו היום גורמים בשוק ההון כי "אפריקה נמצאת במצב מורכב מול הרבה נושים עם אינטרסים שונים, ועליה לפעול בזהירות ולא לפרוע קרן לאחד הנושים על פי הכלל של איסור העדפת נושים בתקופה של הסדר חוב". לדבריהם, מחזיקי אג"ח ט' "לא יכולים להגיש בקשת פירוק כי אז הם יורים לעצמם ברגל ועומדים בשורה אחת עם כל יתר הנושים, ולכן סביר כי בסופו של דבר העניין יגמר בפשרה".

נאמן האג"ח, הרמטיק נאמנויות, התפטר מתפקידו בחודש שעבר בשל חשש לניגוד עניינים. הרמטיק משמשת כנאמן למחזיקי איגרות החוב מסדרות ט', י', י"א, י"ג, י"ד, ט"ז ו-כ"ב. עו"ד דן עופר, מבעלי המשרד, ליווה את המו"מ בין אפריקה ישראל לבין הנציגות המשותפת. אם אפריקה תענה לדרישות מחזיקי אג"ח ט' היא עשויה להעניק הטבות גם ליתר מחזיקי האג"ח הקצרות הבאות אחריה בתור: אג"ח י"ז שהתשלום הבא שלה הוא במארס, ואג"ח כ"ד.