המדיה סטרימר: נגן המדיה שעשה מהפכה בתחום והביא את המחשב לסלון

אחרי ניסיונות שונים להביא את התוכן שנצבר על המחשב למסך הטלוויזיה, מגיע הסטרימר ומנסה למלא את החלל שנוצר לאחר כישלון המדיה סנטר ■ המחיר ירד, התמיכה בעברית הגיעה - וגם בזק נרתמת להחדרת המכשיר

כמות התוכן הדיגיטלי שאנחנו צורכים בשנים האחרונות שינתה את חיינו. התמונות, השירים, המסמכים, תוכניות הטלוויזיה והסרטים - כולם הפכו לקובצי מחשב ושינו את האופן שאנו צורכים אותם.

את כל המידע הזה אפשר לקבל במגוון מכשירים ייעודים - נגני מוזיקה או מדיה, מחשבים ניידים וקוראי ספרים אלקטרוניים. מלבד התוכן הזה, אחת מפעילויות הפנאי הפופולרית היא צפייה בסרטים ובתוכניות טלוויזיה, גם בקבצים שהורדו למחשב.

הצופים האדוקים של סרטי וסרטוני וידיאו היו עסוקים בשנים האחרונות אחר מציאת השיטה הטובה ביותר שתאפשר לצפות בתוכן שנמצא במחשב גם על מסך הטלוויזיה בסלון.

הפתרונות היו שונים - החל מחיבור המחשב למסך הגדול באמצעות כבל, דרך העברה של התוכן לדיסקים צרובים וצפייה בהם באמצעות נגן DVD ועד רכישת מדיה סנטר, שאפשר שליטה נוחה במאגר התוכן העצום שנצבר בכוננים הקשיחים של המשתמשים.

אלא שלמרות ההבטחה שהיתה טמונה בו (ועדיין טמונה בו), המדיה סנטר, שתוכנן כמוצר שיביא את המחשב לסלון, איננו פופולרי. לא רבים רכשו את המכשיר, שנכשל מלקיים את ההבטחה שלו.

הכישלון של המדיה סנטר מורכב ממספר סיבות, בהן המחיר היקר יחסית למוצרים הייעודים מסוגו, וחוסר המיצוי של המשתמשים את יכולות המחשב הסלוני למטרות צפייה של מדיה. כמו-כן, גם מיקרוסופט, שהיא החברה המרכזית שמזוהה עם המוצר, וגם היבואניות, לא השקיעו כמעט בשיווק.

שליטה מרחוק גם באופן אלחוטי

את החלל שנפער במקום של המדיה סנטר תופס לאחרונה המדיה סטרימר, שהוא נגן מדיה בעל יכולת נוספת של ניגון קבצים מרחוק, דרך רשת חוטית או אלחוטית. בניגוד למדיה סנטר, שאפשר לנגן ולצפות רק בקצבים שנשמרו עליו כמחשב מקומי - הסטרימר מאפשר למשתמש לראות בסלון על גבי מסך הטלוויזיה את כל תוכן המדיה שנמצא במחשב שלו, אפילו בחדר אחר, וגם לבצע שליטה מרחוק באמצעות שלט פשוט.

זהו מכשיר בגודל של מודם, שנראה כקופסה עם אנטנה, ויש לו ממשק לאינטרנט. חלק מהסטרימרים מאפשרים גישה מהירה לאתר שיתוף קובצי הווידיאו יוטיוב, לשירות התמונות של גוגל, פיקאסה, וגם צפייה בערוצי וידיאו של אתרים מסוימים - כמו CNET.

המהפכה בקטגוריית הסטרימרים בחודשים האחרונים מקרבת אותה לקהל גדול יותר של צרכנים, עם מחירים שהופכים נוחים ועם תמיכה בכתוביות בעברית בחלק מהמוצרים.

"הקהל הישראלי אוהב לנגן סרטים בטלוויזיה", אומר אמיר מודן, מנהל השיווק ברשת באג, המשווקת מספר סטרימרים, "מיעוט התוכן הטלוויזיוני באיכות HD גרם לאנשים לחפש מקורות אחרים לאיכות הזו, כמו באינטרנט, ולצפות בו באמצעות הסטרימרים".

לדברי מודן, לא כל המוצרים תומכים בעברית. במוצר של Western Digital, למשל, אין תמיכה בעברית, אך Popcorn Hour החלה לאחרונה לספק תמיכה כזו למוצריה לאחר קשר שנוצר עם קהילת המשתמשים. היוםPopcorn Hour מציעה את דגם A110 שלה במחיר של 1,300 שקל, עם תמיכה בפורמטים רבים של וידיאו.

ברשת באג ניתן למצוא גם את הסטרימר Xtreamer של חברת MVIX שמחירו 750 שקל, והוא כולל חיבור לרשת אלחוטית ולממשק מלא בעברית שפיתחה חברת VSD הישראלית.

גם חברת iomega מוכרת את הסטרימרים שלה עם ממשק עברי, בעקבות פעילויות בישראל של החברה-האם - EMC.

בנוסף, גם בקונסולת המשחקים של סוני, פלייסטיישן 3, מסתתר סטרימר איכותי. הפלייסטיישן מסוגל להתחבר למחשב דרך הרשת הביתית האלחוטית ולאפשר, באמצעות הגדרה פשוטה של נגן המדיה של מיקרוסופט, להאזין לשירים ולצפות בכל התמונות וקטעי הווידיאו במחשב, כולל תמיכה בפורמט הווידיאו הפופולרי - DIVX.

הפלייסטיישן 3 לא תומך באופן מובנה בהצגת כתוביות בעברית, אולם התוכנה PS3 Media Server שאותה ניתן להוריד מהאינטרנט, פותרת את הבעיה הזו ומאפשרת ליהנות מיכולת נוספת של הפלייסטיישן 3, שהופכת אותו למרכז הבידור הסלוני.

גושפנקה מבזק

אחד המאפיינים של השוק הישראלי, בניגוד לאירופי, הוא שמעבר לים הסטרימרים מגיעים ברוב המקרים עם כונן קשיח פנימי, המאפשר להוריד אליו קבצים ישירות מהאינטרנט. בארץ, בגלל עלויות מכס על הכוננים הקשיחים, היבואנים מביאים את המוצר ללא הכונן ומאפשרים רכישה של כונן חיצוני או חיבור של דיסק-און-קי באמצעות חיבורי USB הקיימים בסטרימרים.

אישור מסוים לכך שהסטרימרים הולכים להיות הדבר הבא, אפשר לראות במבצע החדש של חברת בזק. "הסטרימר שם קץ לחיבורי החוטים המסורבלים בין המחשב לטלוויזיה, וחוויית הצפייה הולכת להשתנות", אומר רן גוראון, סמנכ"ל השיווק של בזק, "עכשיו יתאפשר למשתמשים לצפות בכל התכנים שיש להם על גבי המחשב באמצעות הטלוויזיה בנוחות ובאיכות גבוהה יותר".

המבצע של בזק כולל מכשיר של חברת Nowcom במחיר של 684 שקל.

כניסת בזק לתחום יכולה להפוך את הסטרימר למוצר המוני ולאפשר לו גישה לקהל שלא הכיר את הקטגוריה עד עתה. בזק הצליחה בעבר לקדם את רשתות האינטרנט האלחוטיות לקהל הישראלי באמצעות מבצעים שונים, כאשר היום היא מחזיקה לטענתה 70% משוק זה, עם 500 אלף ראוטרים (נתבים).

"אנחנו מביאים את המוצרים למודעות של הקהל", אומר יגאל ברקת, מנהל השיווק למגזר הפרטי בבזק, "לפני שנכנסנו למכירת הראוטרים הם היו עסק למביני עניין ונמכרו בעיקר דרך ספקיות האינטרנט. אחרי שנכנסנו דברים השתנו. עד כה לא היה יבוא מסודר של הסטרימרים ובדקנו את הקטגוריה הזו במשך שנה. בשביל להתאים את המוצר לקהל שלנו, אנחנו מוכרים אותו עם כונן קשיח פנימי, מכיוון שלאדם מן היישוב הרכבת הכונן איננה פשוטה".

להערכת ברקת, יש היום בישראל 10-20 אלף משתמשים שכבר יש להם סטרימר.