לאחר השהיה מכוונת: אובמה הסכים לקבל את נתניהו

בניגוד למקובל בביקורים של ראשי ממשלה ישראליים, השהה ממשל אובמה מתן אור ירוק לפגישה בבית הלבן ממש עד הרגע האחרון ■ הבית הלבן "מנסה" לארגן פגישה ביום ב' בערב ■ ביטוי למורת רוח של הממשל מהעדר התקדמות במו"מ עם הפלסטינים

לאחר השהיה מכוונת, הסכים נשיא ברק אובמה לקבל את ראה"מ בנימין נתניהולפגישה רשמית בבית הלבן, שמועדה טרם נקבע סופית עם מסירת הידיעה.

נתניהו יוצא היום (א') לוושינגטון. הוא ינאם בעצרת השנתית של הפדרציות היהודיות מחר בערב לפי שעון ישראל. למרות שביקורו המתוכנן של ראש הממשלה בוושינגטון היה ידוע מזה זמן רב, ולמרות שבביקורים כאלה נערכת תמיד פגישה בין האורח מישראל לבין הנשיא, הישהה הבית הלבן את תשובתו לבקשת ישראל לקבוע מועד לפגישה ממש עד הרגע האחרון.

גורמים שעוקבים מקרוב אחרי היחסים בין ירושלים לוושינגטון אמרו לגלובס, כי התנהלות הממשל בסוגיית הביקור מתקרבת לחריגה מכללי הנימוס הדיפלומטי ובוודאי שהיא חורגת מכללים שאמורים להסדיר יחסים ידידותיים בין בעלות ברית. "הייתי אומר, שממשל אובמה השפיל את ראש משלת ישראל", אמר אחד מהמקורות.

לדברי גורמים אלה, הצורה שבה נהג הממשל בביקור נתניהו מנוגדת לחלוטין, למשל, להיערכות הבית הלבן לקראת ביקורו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בוושינגטון בתחילת דצמבר. הממשל הודיע על ביקור ארדואן כבר ב-29 באוקטובר ופירט את כל הסוגיות שיועלו בשיחתו עם אובמה. זאת, למרות שארדואן מתח ביקורת קשה על "היחס הבלתי הוגן של המערב" כלפי איראן והגדיר את ההאשמות שאיראן מפתחת נשק גרעיני כ"רכילות".

עוד בשבת אחה"צ אמרו פקידי ממשל כי אינם יכולים לאשר שייערך ביקור של נתניהו בבית הלבן. אך גורמים ישראלים אמרו במוצ"ש, כי הבית לבן עושה מאמצים לארגן פגישה בין נתניהו לאובמה ביום ב' בערב. רק במשך יום א' תתקבל החלטה סופית לגבי מועד הפגישה. אם הפגישה תתקים בערב, לא ברור אם תיערך מסיבת עיתונאים משותפת לאחריה.

בלוח הזמנים הפומבי של נתניהו הושארו חללים רבים כדי לאפשר גמישות מרבית בתקווה שהבית הלבן יסכים לבסוף לקיים פגישה.

לפי כמה הערכות, השהיית ההודעה על הפגישה נועדה לאותת על מורת הרוח של הממשל מהעדר התקדמות במו"מ בין ישראל לפלסטינים. מקורות בוושינגטון אומרים, כי הצהרתה של שרת החוץ, הילארי קלינטון, בירושלים, שלפיה הסכמת ישראל להקפאה חלקית של ההתנחלויות היא "צעד חסר תקדים", אינה עולה בקנה אחד עם עמדת הבית הלבן, וקלינטון אכן חזרה בה בשיחותיה עם מנהיגים ערביים.

"אובמה רוצה לקבל דיווידנדים מפגישה עם נתניהו וברור לו שנתניהו אינו מסוגל לספק לו שום דיווידנדים בשלב זה", אמר מקור בוושינגטון. "אובמה כבר נכווה בפגישה המשולשת עם נתניהו ואבו מאזן במרכז או"ם. מבחינת הנשיא הפגישה עם ראה"מ מחר מיותרת, אבל הוא אינו יכול להעליב את נתניהו יותר מדי. לכן, לבסוף, תהיה פגישה".

אובמה ביטל את נאומו המתוכנן בעצרת הפדרציות ביום ג' כדי שיוכל להשתתף בטקס זיכרון לקרבנות הרצח ההמוני בבסיס פורט-הוד בטקסאס. במקומו ינאם רם עימנואל, ראש מטה הבית הלבן.

לאחר נאומו בוועידה, ייפגש נתניהו עם מחוקקים על גבעת הקפיטול. הוא יצא בטיסה ישירה לפריס לשיחה עם הנשיא סרקוזי.

שר הביטחון, אהוד ברק, כבר יצא לוושינגטון במוצ"ש. הוא מתוכנן להיגפש עם שר ההגנה, רוברט גייטס ועם השליח המיוחד למזה"ת, ג'ורג' מיצ'ל.