לידר שוקי הון: גוברת הסבירות שפישר יעלה את הריבית החודש

זאת לאור העלייה בציפיות לאינפלציה ■ מעריכים: העלייה בשיעור האבטלה בארה"ב דוחה באופן משמעותי את העלאות הריבית ■ "אנו שותפים להערכת בנק ישראל לסביבת אינפלציה מתונה בשנה הקרובה"

דו"ח האינפלציה לרבעון השלישי סיפק פירוט לחששות שהעלה בנק ישראל בהודעת הריבית האחרונה בנוגע לאי הוודאות באשר לצמיחה בשנה הבאה. בנוסף, הבנק הנמיך את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה מ-1.6% ל-1.2%. כך מציין רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, בסקירתו השבועית.

"אנו שותפים להערכת הבנק לסביבת אינפלציה מתונה בשנה הקרובה. אופן עליית המחירים בשנה האחרונה מצביע על סביבת אינפלציה מתונה מזו העולה מהמדד הכללי, כאשר השפעת שחיקת השכר צפויה להתבטא בעיקר בשנה הקרובה. לפיכך, אנו מעריכים אינפלציה של כ-1.5% בשנה הקרובה, תחת הנחה של המשך העלאת הריבית לכיוון של 2%", אומר גוזלן.

עוד מציין הכלכלן כי בנק ישראל הציג בהודעת הריבית האחרונה משוואה, לפיה אי הוודאות בנוגע לצמיחה העולמית והירידה בסביבת האינפלציה תומכים בסביבת ריביות נמוכה. "לפיכך, העלייה בציפיות לאינפלציה לאחרונה, במיוחד לטווחים הבינוני-ארוך לפדיון, מעלה את הסבירות להעלאת הריבית בסוף החודש, כך שמדד אוקטובר וסביבת הציפיות שלאחריו הם אלו שיטו את הכף סופית", מעריך גוזלן.

לדברי גוזלן, העלייה בציפיות לאינפלציה משקפת את החשש לטעות מדיניות מצד בנק ישראל, כלומר פיגור בהעלאת הריבית שיוביל להאצה באינפלציה. להערכתו, הציפיות לאינפלציה צפויות לרדת בתקופה הקרובה, בין אם כתגובה למדדים הנמוכים הקרובים ובין אם כתגובה להעלאת ריבית, כאשר תרחיש של המשך התחזקות הדולר תומך אף הוא בירידה בציפיות לאינפלציה. "אנו מייחסים הסתברות נמוכה לטעות מדיניות והסתברות גבוהה להתמתנות קצב האינפלציה, ולכן מעדיפים את האפיק השקלי על פני הצמוד".

גוזלן מתייחס גם למאקרו ארה"ב, ומציין כי כפי שפורסם ביום ו', הירידה במספר המועסקים בארה"ב נעה סביב הערכת הקונצנזוס, אך שיעור האבטלה הפתיע באופן ניכר בעלייה ל-10.2%. לדבריו, ההרעה בשוק העבודה צפויה להוסיף ולהכביד על הצריכה הפרטית ומעלה את ההסתברות להאטה מחודשת במהלך 2010. כמו כן, "העלייה בשיעור האבטלה בארה"ב דוחה באופן משמעותי את העלאות הריבית".