"אם היה לי למי להוריש את העסק, הייתי מתרחב"

כל אב שהקים עסק מצליח שואף להעבירו לצאצאיו בבוא היום - אבל לפעמים לדור השני יש תוכניות משלו ■ איך מתמודדים עם הגזירה?

כל אב שהקים עסק מצליח שואף להעבירו לצאצאיו בבוא היום.

אלא שלעתים לדור השני יש תוכניות משלו.

איך מתמודדים בעלי עסקים שאין להם יורש מהמשפחה עם הגזרה?

האם מכירת העסק היא הפתרון היחיד העומד בפניהם?

"אנסה לשכנע את אחד החתנים להיכנס"

מאיר אונגר העדיף שילדיו ילכו ללמוד ולא ייכנסו לעסק המשפחתי. היום קצת קשה לו להשלים עם העובדה שהעסק המצליח נשאר ללא יורש

מאיר ושלומי אונגר / צלם: עינת לברון

חמש שנים אחרי שהקים את אתר חבר'ה, שלומי אונגר (41) ושותפו שלמה ולדמן, עשו אקזיט. על-פי פרסומים שונים, הם מכרו 70% מהרשת החברתית ל"גלובל נטוורקס" בתמורה לכ-15-20 מיליון שקל.

"המספרים שפורסמו על האקזיט לא נכונים", הוא אומר לנו היום, ומסרב בתוקף לנקוב בסכום המדויק ששלשל לכיסו.

אונגר - מבעלי בית התוכנה "וניס טכנולוגיות", המגלגלת כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה ומעסיקה כיום 100 עובדים - הוא בנו של מאיר אונגר (66), בעל מוסך לתיקון טרקטורים ברמלה. ולא, אין לו שום כוונה לעזוב את ההיי-טק לטובת סביבת עבודה שחורה ומפוחמת.

"אחרי שהשתחררתי מהצבא ראיתי פה את העתיד שלי, אבל אבא שלי רצה שאלך ללמוד. הוא רצה בשבילי עתיד אחר, אז הלכתי ללמוד מערכות מידע ומינהל עסקים וסללתי את דרכי בהיי-טק".

אונגר האב מהנהן בראשו ומסביר: "הפסקתי ללמוד בכיתה ח' בגלל בעיות משפחתיות. במקום ללמוד הלכתי לעבוד בתיקון טרקטורים במושב השיתופי יסודות. אהבתי מאוד את העבודה, וכבר בגיל 16 מינו אותי להיות מנהל הגראז' של המושב.

"כששלומי השתחרר מהצבא ורצה להיכנס למוסך אמרתי לו, וליתר ילדיי, שילכו ללמוד באוניברסיטה ושלא יהיו כמוני. חוץ מזה, לא לעניין ששלומי יהיה מוסכניק כשאשתו רופאה".

למרות האמור, אונגר האב מודה שכואב וצובט לו בלב שאין יורש לעסק שלו. "אני קשור לעסק ויכאב לי מאוד למכור אותו. זה עסק טוב שמפרנס אותי ואת משפחתי יפה מאוד. אני מנסה לשכנע את אחד החתנים שלי להיכנס לעסק, אך בינתיים ללא הצלחה".

אונגר ג'וניור מוסיף, "המוסך הוא עסק משגשג. זה עסק יציב, ועובדה שהוא שורד יפה לאורך שנים. ההיי-טק, אגב, הוא לא ערובה לעשיית כסף. במוסך אפשר לפעמים לעשות יותר כסף. למשל, גם אבא וגם אני נותנים שירות לעיריית תל-אביב, ואבא מקבל מהם יותר כסף כי יש לו פחות תחרות לעומת התחום שלי שרווי מתחרים ועם עלויות כוח אדם גבוהות יותר".

*אם העסק מרוויח יפה, האם יש סיכוי שתיכנס מתישהו לנעלי אביך במוסך?

שלומי: "זה יכול לקרות רק אם עסקיי בהיי-טק יקרסו".

*מתי תמכור את המוסך?

מאיר: "כל עוד אני בריא וחי בלי כדורים, אמשיך לעבוד. אני לא רוצה לחשוב על היום שבו אצטרך למכור. אני מעדיף לחשוב שלא אמות אף פעם".

מוסך ארי

פעילות: תיקון טרקטורים

שנת הקמה: 1973

בעלים: מאיר אונגר

מס' עובדים: 3

ילדים: שלומי (41), יזם היי-טק; כלנית (37), עובדת סוציאלית; ורד (34), בעלים של בי"ס למחשבים; ואיריס (26), מורה לחינוך גופני

"אם היה לי למי להוריש את העסק, הייתי מתרחב"

אשר אייזנברג מעולם לא הצליח לעניין את בנותיו בעסק. בעבר זה הקשה עליו מאוד. היום הוא כבר השלים עם העובדה שייאלץ להעבירו לידיים זרות

אשר אייזנברג / צלם: תמר מצםפי

בני הזוג אשר (60) ובתיה (58) אייזנברג מנהלים את Shine door, עסק לעיצוב, ייצור, יבוא ושיווק חדרי ארונות ושינה, הקיים 31 שנה. לדברי אייזנברג האב, שתי בנותיו, ליאת (34) וטלי (30), מעולם לא נמשכו או התעניינו בענף הריהוט בכלל ובעסק בפרט.

"ליאת עובדת כיום כעו"ד שכירה וטלי כמהנדסת תוכנה שכירה, ואין להן שום כוונה או מחשבה להיכנס לעסק לכשאפרוש", הוא אומר.

*מה עושה הידיעה שאין לך דור המשך?

"זה מוריד לי את המוטיבציה לפתח את העסק הלאה, להגדיל ולהרחיב אותו, כי אין לי למה.

"את החנות החדשה, הרביעית, שפתחתי באחרונה ברעננה, פתחתי כתחביב. תמיד רציתי חנות יפה ומעוצבת לפי הטעם שלי, וכך עשיתי על שטח של 200 מ"ר, ובהשקעה של כ-300 אלף שקל.

"אם היה לי למי להוריש את העסק, הייתי פותח חנויות נוספות ועושה מחזורים ורווחים גדולים יותר".

*עד כמה זה מעציב אותך?

"פעם היה לי חבל על זה, היום זה כבר לא עושה לי כלום. השלמתי עם זה".

*האם ניסית לשכנע את בנותיך לשנות כיוון?

"לא. אם הייתי עושה זאת, אשתי הייתה כועסת כי זה הדבר האחרון שהיא הייתה רוצה. בתיה עבדה בעבר כמיקרוביולוגית באוני' ת"א. היא אהבה מאוד את המקצוע, ואני הצלחתי לשכנע אותה לעזוב ולבוא לעבוד איתי בעסק.

"אולי בגלל זה היא לא רוצה שיקרה לבנות מה שקרה לה: לעזוב מקצוע שהן אוהבות לטובת העסק".

*למה לא להוריש את העסק לבן משפחה אחר?

"בעלה של ליאת הוא כלכלן, ולהכניס אותו או כל בן משפחה אחר זאת לא אופציה בכלל".

*באיזה שלב תמכור את העסק?

"אני אוהב את העבודה שלי וכרגע אני לא מחפש לצאת לפנסיה. אמכור כשלא אוכל לעבוד יותר".

*מה עם לפרוש בשיא?

"ומה עושים כפורשים בשיא? כמה אפשר לטייל בחו"ל? חופשה היא דבר נפלא אם חוזרים אחריה לעבודה. כשאין לאן לחזור, מאבדים את כל ההנאה מהחופשה".

Shine door

פעילות: עיצוב, ייצור, יבוא ושיווק חדרי ארונות ושינה

שנת הקמה: 1978

בעלים: אשר ובתיה אייזנברג

מס' עובדים: 12

ילדים: ליאת (34), עורכת=דין; וטלי (30), מהנדסת תוכנה

10 טיפים לבעל עסק שלא הקים יורש

על-פי ד"ר תמר מלוא וד"ר אורניה ינאי, מחברת הייעוץ לעסקים משפחתיים ע.מ.י

1. אל תרגיש שכשלת כהורה ואל תגרום לילדיך להרגיש שאכזבו אותך.

ייתכן שבהחלטתך נתת לילדיך מתנה: את הזכות לבחור דרך משלהם. זאת, בנוסף לביטחון כלכלי שיהיה להם כשהנכס ימומש. ובכלל, רק שליש מהעסקים המשפחתיים בעולם עוברים בהצלחה מדור ראשון לשני, ורק 9% מהם מצליחים להגיע עד לדור השלישי. כך שאתה בחברה טובה.

2. אם לפרוש, עדיף בשיא.

אם אתה שוקל למכור את העסק, הזמן הכי טוב לעשות זאת הוא כשאתה, המייסד, עדיין מנהל אותו. מבדיקת 500 החברות הגדולות בוול-סטריט, נמצא ששווי החברות הנמצאות בבעלותו וניהולו של המייסד גבוה בממוצע מזה של השאר.

3. בדוק האם העסק בר-מכירה ומה שווי הנכסים שבבעלות.

גורם חשוב בשאלה זו הוא סוג המוניטין שבנתה החברה. אם זה מוניטין אישי - כמו בקליניקה רפואית או במשרד עורכי-דין - תוכל למכור בעיקר לשותפים או לבדוק מבעוד מועד הכנסת שותף זוטר. ייתכן גם שהעסק אינו ניתן למכירה, אבל הוא יכול לספק לך מקור תעסוקה ופרנסה כל עוד תרצה בכך.

4. הכנת חברה למכירה נכונה יכולה לקחת שנים.

לכן, חשוב להתחיל בתהליך כשאתה עדיין במיטבך. אז גם יתאפשר לך לנהל את התהליך, ואפילו ללוות את החברה לאחר מכירתה או לעבוד בה באופן חלקי, אם תידרש לכך.

5. התמקד בתהליכים האסטרטגיים הנחוצים לקראת מכירה.

הכנסת שותף אסטרטגי מקדמת תהליכי ניהול נכונים ופותחת אפשרות למכירת החברה בהמשך. במקביל, הכנסת ניהול מקצועי חיצוני והקמת מנגנוני ניהול, כמו הנהלה ודירקטוריון, ישפרו את סיכויי החברה להיות אטרקטיבית לרוכש עתידי ואף יקדמו אותך לקראת הנפקה, אם תרצה בכך.

6. אל תהסס להתייעץ.

תהליך הכנה נכון ומשא-ומתן טוב יכולים לעשות הבדל עצום בשורה התחתונה. אל תהסס לקבל עזרה מקצועית שיכולה להפחית את הסיכון לכישלון.

7. גם כסף צריך לנהל.

עוד לפני שתתקבל התמורה על מכירת העסק, כדאי לתכנן את ניהול ההון. מה חשוב למשפחתך, מה צרכייך לעת זקנה, ומה הם צורכי הדור הצעיר - הם שיקולים חשובים בהחלטה על סוגי השקעה כמו השקעות פיננסיות, רכישת נכסים מניבים ותכנון מס.

8. למד מאלה שהיו שם לפניך.

אם החלטת למכור, כדאי לך לשוחח עם אנשים שעשו צעדים דומים לפניך כמו הכנסת שותף אסטרטגי, הנפקה וכו'. שמע מהם איך זה היה, מי עזר להם, אילו טעויות עשו, איך התכוננו ליום שאחרי, איך ניהלו את הכסף שקיבלו; וגם: איך הם מסתכלים היום על הצעד שעשו.

9. המציאות נשמרת בתודעה המשפחתית כפי שהיא מסופרת.

יש משפחות שמספרות לנכדים שסבא היה מוכשר מאוד, בנה עסק ונתן מקפצה כלכלית לדורות הבאים. ויש משפחות שמספרות שסבא נכשל בהכנסת בן ממשיך לעסק, ולכן אין היום למשפחה עסק. החלט איך אתה רוצה לכתוב את ההיסטוריה המשפחתית שלך.

10. מה עושים ביום שאחרי.

ביל גייטס, סטיב ג'ובס, ביל קלינטון ורבים טובים אחרים, התלבטו ומתלבטים בשאלה - מה עושים אחרי ההצלחה. גם לך כדאי. תוכל, למשל, לבדוק עם עצמך האם יש איזשהו חלום נעורים שלא הגשמת בגלל העסק, והאם המימוש שלו עדיין אפשרי.

דוגמאות לחברות גדולות שהחלו כמשפחתיות

1. סטימצקי

רשת חנויות הספרים סטימצקי הוקמה ב-1925 על-ידי יחזקאל סטימצקי. באוקטובר 2005 מכר ערי סטימצקי, בנו של יחזקאל, את החברה לקרן מרקסטון תמורת 200 מיליון שקל.

2. אי.די.בי

ליאון רקאנטי, שהקים יחד עם משה קרסו את בנק דיסקונט, העביר את מושכות הניהול לידי בניו, ובעיקר לידיו של רפאל רקנאטי. האחרון, הקים את חברת הספנות אל ים, את חברת הספנות האמריקנית OSG ובהמשך גם את קונצרן אי.די.בי, שהיה מעורב כמעט בכל עסקה שבוצעה במשק הישראלי. עקב סכסוכים של בני הדור השלישי, בני הדודים ליאון ואודי רקנאטי, הצליחה המשפחה להחזיק באי.ד.י.בי רק כשלוש שנים. לאחר פטירתו של רפאל רקנאטי, נמכר הקונצרן המשפחתי ב-2003 לנוחי דנקנר ושותפיו עו"ד אבי פישר ומשפחות לבנת ומנור, שרכשו את השליטה לפי שווי של כ-840 מיליון דולר. בכך נסגר הגולל על המונח "משפחת רקנאטי" כיחידה עסקית אחת.

3. וונדיס

לאחר מותו של המייסד, דייב תומס, ושלל מהלכים עסקיים כושלים, הסכימו מנהלי רשת ההמבורגרים השלישית בגודלה בארה"ב, שהוקמה ב-1941, לאחר שני סירובים, להצעת הרכש של המיליארדר נלסון פלץ, שקנה את הרשת ב-2002 תמורת 2.34 מיליארד דולר.

4. בודי שופ

ב-2006 החליטה אניטקה רודיק, מייסדת הרשת שהוקמה לפני כ-30 שנה באנגליה, למכור אותה לענקית הקוסמטיקה לוריאל. היא ובעלה פרשו מניהול הרשת כבר ב-2002, אולם שמרו על מעמדם כמנהלים לא פעילים והחזיקו ב-18% מהחברה.