לאחר המשבר והפיטורים: ההיי-טקיסטים נאלצים לממש ערבויות

המשכורות הגבוהות הביאו אותם להעלות את רמת החיים ולממן זאת באמצעות נטילת הלוואות מהבנקים, בהסתמך על איתנות מקום עבודתם ■ עכשיו לחלק מהם יש קושי בהחזר ההלוואות - והבנקים לוחצים

המשכורות הגבוהות שמהן נהנו עובדי ההיי-טק עד לפרוץ המשבר הכלכלי, הביאו רבים מהם להעלות את רמת החיים ולממן חלק גדול ממוצרי הצריכה היוקרתיים באמצעות נטילת הלוואות מהבנקים, בהסתמך על איתנות מקום עבודתם.

הפיטורים הנרחבים בתעשיית ההיי-טק בשנה האחרונה גרמו לחלק מהעובדים לקושי בהחזר ההלוואות, עד כדי דרישה של הבנק לממש את הערבויות שנחתמה כנגד קבלת ההלוואה.

ערבים שנדרשים לממש את ערבותם הם במרבית המקרים בני משפחה שלא תמיד הבינו עד תום את המשמעות החוקית של חתימתם או סירבו להכיר בעובדה כי בן משפחתם עלול לאבד את מקום עבודתו בחברת ההיי-טק ולא יהיה מסוגל לעמוד בהחזרי ההלוואה או בהתחייבות הכספיות שנטל.

"תפיסת ה'סמוך עליי' או 'יהיה בסדר', שכל-כך אופיינית בארץ, מסוכנת בעת קבלת החלטות כלכליות ועלולה לסבך את הערב בהחזר חוב שאינו שלו. כפועל יוצא, היא עשויה אף להביא לסכסוכים במשפחה", אומר עו"ד יצחק אהרונוב, מומחה לדיני הוצאה לפועל, ממשרד עורכי הדין אהרונוב, דוד והס.

"אמנם, לסירוב לחתום ערבות לבן משפחה או לחבר מתלווה אי נעימות, אך היא קטנה לאין שיעור מזו שיכולה להיגרם מתשלום הערבות, או מאי יכולתו של הערב לשלמה ומהצורך להתמודד מול תביעות והליכים משפטיים".

לבדוק חוסן כלכלי

לדברי אהרונוב, לפני קבלת החלטה אם לחתום או לא, יש לקחת בחשבון, בין היתר, את חוסנו הכלכלי של הערב. "האם כערב אהיה מסוגל לשלם את סכום הערבות במקרה שהלווה העיקרי אינו מחזיר את ההלוואה? שאלמלא כן - אסור לחתום", הוא אומר.

"דבר נוסף שצריך לבדוק, גם אם יש ביכולתי לשלם, זה אם אני מוכן לשלם את החוב עבור אותו אדם. האם יחסי הרעות בין הערב לחייב מצדיקים את תשלום חובותיו במידה והוא לא עמד בהתחייבויותיו כלפי הנושה. בנוסף, ככל שחוסנו הכלכלי של הלווה גדול יותר, כך תקטן מידת הסיכון של הערב".

אהרונוב מוסיף, כי נכון לבקש להוסיף ערבים נוספים, שכן אין הגבלה על מספר הערבים שיכולים לערוב לחוב אחד.

אייל לייבוביץ', מנכ"ל משותף בחברת T.I.M שמתמחה בייעוץ פיננסי לנוטלי משכנתאות, מציין כי המציאות הכלכלית החדשה אליה נקלעו רבים מעובדי חברות ההיי-טק, נותנת את אותותיה גם בנוגע למחזורי המשכנתאות.

כיום, חלק בלתי מבוטל מעובדי חברות ההיי-טק, פועלים לפרוס את המשכנתא שלהם, בשל חוסר יכולתם לעמוד עוד בנטל ההחזר החודשי. תחשיב ההחזר הסתמך בעבר על איתנות מקום העבודה שלהם ורבים מהם, שנותרו ללא מקור הכנסה יציב או שרמת הכנסתם פחתה, נדרשים לבצע התאמות ולהוריד את גובה ההתחייבות החודשית שלהם.

אולי ההתאוששות של התקופה האחרונה תעזור לעובדי ההיי-טק שכבר חייבים כספים, ותחזיר להם את מקור פרנסתם.