בשורה לתושבי הדרום: קו הרכבת אשקלון-ב"ש יוצא מהקפאה

רכבת ישראל פרסמה מכרזים בחצי מיליארד שקל ■ מדובר בעבודות להנחת התשתית למסילה כפולה והקמת גשרים בקטע בין אשקלון לנתיבות ■ פרסום המכרזים התאפשר עקב הפשרה שהושגה בין משרדי האוצר והתחבורה

בעקבות הסכם הפשרה שהושג בשבוע שעבר בין משרדי האוצר והתחבורה, רכבת ישראל מחדשת את העבודות להקמת קו הרכבת בין אשקלון לבאר-שבע.

ל"גלובס" נודע כי הרכבת, בניהולו של אלוף (מיל), יצחק (חקי) הראל, יצאה היום במכרז לביצוע עבודות התשתית והקמת הגשרים בקטע באורך של כ-20 ק"מ, בין יד מרדכי לנתיבות. ההיקף הכספי הכולל של המכרזים נאמד בכ-400-500 מיליון שקל.

מדובר במכרז לביצוע עבודות תשתית למסילה כפולה בתוואי החדש בקטע שבין קיבוץ יד מרדכי-נתיבות, ומכרז נוסף להקמת 2 גשרים מעל נחלי שקמה ובוהו, הכולל גם את הנחת התשתית למסילה בקטעים הסמוכים. את הפרויקט מנהלת חברת וקסמן-גוברין, ומשך הזמן לביצוע העבודות הוא בין 24-36 חודשים.

"גלובס" חשף לראשונה לפני כחצי שנה כי פרויקט קו הרכבת אשקלון-ב"ש, העובר דרך נתיבות, אופקים ושדרות, נעצר בגלל חילוקי דעות בממשלה האם להניח מסילה כפולה או בודדת. במשרד התחבורה וברכבת טענו כי מסילה בודדת תגביל את תנועת הרכבות לאורך הקו, ואילו באוצר טענו כי אין כדאיות כלכלית למסילה כפולה.

לאחר חודשים של עיכובים, בסופו של דבר הושגה פשרה לפיה לאורך קו הרכבת תונח לפי שעה מסילה בודדת עם הכנה למסילה כפולה בעתיד. בהתאם לסיכום בין מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, למשרד האוצר, בקטע שבין אשקלון- נתיבות תוכן תשתית להנחת מסילה כפולה, ואילו בקטע שבין נתיבות לבאר-שבע תוכן תשתית למסילה בודדת בלבד, אך יבוצעו עבודות הכנה במספר מקטעים למסילה כפולה. עלותו הכוללת של הפרויקט מוערכת ב-2 מיליארד שקל.

ל"גלובס" נודע עוד כי במטרה להאיץ את לו"ז לפרויקט, הרכבת כללה במכרז מנגנון "קנס-פרס" לפיו קבלן שיקדים את לוחות הזמנים יזכה לבונוס של מיליוני שקלים, וזאת בכפוף לעמידה ביעדים.

אורך הקו נאמד ב-70 ק"מ, מתוכם 33 ק"מ בין אשקלון לנתיבות. משך זמן הנסיעה הצפוי בין אשקלון לנתיבות הוא כ-20 דקות. מועד הסיום של החלק הראשון בין אשקלון לנתיבות נקבע לרבעון ראשון של 2013.

מנהל אגף תיאום ובקרה ברכבת ישראל, ירון רביד, מסר בתגובה כי "מדובר בבשורה לתושבי הדרום. אנו מחדשים את העבודות לביצוע הקו במלוא המרץ. ביצוע של הקטע בין אשקלון לנתיבות יושלם בתוך פרק זמן של 3 שנים, ובמקביל יחלו העבודות עם על חלקו השני של הקו בין נתיבות לבאר שבע".