המגנה-כארטה החדשה של אירופה

בצל חגיגות החומה קבע הפרלמנט האירופי ציון דרך בנורמות בתחום האינטרנט והסלולר

הפרלמנט האירופי אישר בסוף השבוע שעבר חבילת רפורמות בתחום התקשורת באירופה, שיהוו ציון דרך חשוב בהתפתחות ענף הטלקום בשנים הבאות.

את הרפורמות יזמה ויויאן רדינג, יו"רית ועדת התקשורת באיחוד והאישה החזקה בתחום הטלקום, והן אושרו לאחר דיונים רבים. הן הפכו להיות מעין מגנה כרטא של עולם התקשורת באירופה.

הרפורמות שהציעה רדינג עוסקות בניידות מספרים, ומגיעות עד להקמת רשות תקשורת כלל-אירופית לטובת קידום התחרות בשווקים. רדינג היא מערכת הפעלה של אישה אחת שצברה כוח בעולם התקשורת באירופה והיא הכוח המניע לרפורמות, שאנו יכולים רק לקוות שייושמו גם בישראל.

ניטרליות הרשת

הרפורמה מגדירה שמירה על זכויות האזרחים באינטרנט ועל חופש הפרט. היא נדונה רבות בפרלמנט ולפיה צעדים שינקטו מדינות חברי האיחוד נגד אזרחים באינטרנט יהיו חייבים להיות בהתאם לחוק ופרופורציונליות, וכן לקחת בחשבון את חזקת החפות לפני חדירה לפרטיותו של אדם. זו הגדרת גבולות חדשה בכל הקשור לשמירה על פרטיות המשתמשים.

תקנה חשובה ומעניינת לא פחות היא זו הקוראת לשמירה על ניטרליות הרשת. בכך, מאמץ הפרלמנט האירופי נורמה ברורה שגם רשות התקשורת בארה"ב (ה-FCC) עומדת לאמץ, לפיה ניטרליות הרשת היא ערך עליון ויש לחייב את המפעילות להתייחס לכל תוכן בצורה שווה, ללא קשר למקורו.

התקנה המעניינת ביותר היא אימוץ מודל ההפרדה הפונקציונלית בין תשתיות לשירותים כאמצעי לעידוד תחרות. ההפרדה הזו באירופה היא מודל פחות קיצוני מההפרדה שננקטה בישראל, והיא נועדה להרחיב את התחרות בשוק על-ידי יצירת תחרות למפעילה בעלת התשתית.

אותה מפעילה בעלת תשתית תחויב להפריד שירותים שהיא מספקת. הפרלמנט האירופי קבע שההפרדה תהיה מוצא אחרון לרגולטורים, במידה ויחליטו שזו הדרך היחידה לעודד תחרות שמצטמצמת.

תקנות נוספות מדברות על חיזוק מעמדם של יו"רים ברשויות התקשורת השונות, כך שלא ניתן יהיה לפטרם בשל סיבות פוליטיות, מספר מוביל לחירום (112) והחדרת הפס הרחב לפריפריה.

ניידות נוסח אירופה

למרות הביקורת הרבה על פרויקט ניידות המספרים שהתבצע אצלנו ללא מסלקה מרכזית, כפי שקורה במרבית מדינות העולם, המשתמש הישראלי שרוצה לעבור למפעילת תקשורת אחרת, יכול לעשות זאת בתוך שעות ספורות.

באירופה, ניידות המספרים בין המפעילות מפגרת בהרבה והממוצע עומד על 8.5 ימים לניידות מספר בסלולר ו-7.5 ימים לניידות בנייח. במדינות מסוימות מדובר גם בשבועיים.

התקנות האירופיות החדשות מסדירות את הנושא וקובעות שהזמן המקסימלי לניוד מספר הוא יום עבודה אחד. בנוסף, קובעות התקנות החדשות שתקופת ההתחייבות לא תעלה על 24 חודשים והלקוח יוכל לקבוע את התחייבותו גם ל-12 חודשים.

נושאים נוספים שאושרו בפרלמנט האירופי קשורים למידע צרכני מהימן. כמו בישראל, גם באירופה חברות התקשורת נוטות להמציא פטנטים כדי להשיא את רווחיהם על חשבון הציבור שלא תמיד יודע לקרוא בין השורות.

לכן, החליטו הרגולטורים באירופה, שעל-מנת להבין את ההסכמים שעליהם חותמים הלקוחות, הם יקבלו מידע מעודכן לגבי השירותים שהם צורכים ומזמינים. החוזים יהיו חייבים לכלול רמות לאיכות שירות, פיצוי והתחייבות להחזר כספי במקרה של אי-עמידה באיכות השירות.