אילן רביב מנכ"ל יובנק - המועמד המוביל לניהול מיטב

רביב שמכהן בתפקידו מאז 2004 זוכה לשכר של כ-150 אלף שקל בחודש ■ גורמים במערכת הפיננסית: "מדובר במו"מ מאוד רציני ומתקדם"

אילן רביב, מנכ"ל יובנק, הוא המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל בית ההשקעות מיטב, כך נודע ל"גלובס". רביב, וכך גם מיטב שבניהול אבנר סטפק, סירבו להגיב לדברים, אולם גורמים במערכת הפיננסית אישרו את הידיעה ואמרו כי הם מבינים את רצונו של רביב להתפתח בכיוונים נוספים. "מדובר במו"מ מאוד רציני ומתקדם", ציינו הגורמים.

רביב, בן 47, משמש מנכ"ל יובנק שבבעלות הבנק הבינלאומי מאז סוף שנת 2004, כאשר הבנק עוד נקרא אינווסטק. בעבר הוא שימש כמנהל בבנק ג'ייקוב ספרא בשווייץ, ניהל את אגף עסקאות פיננסיות בבנק דיסקונט ושימש כדילר בכיר בצוות ניהול הרזרבות במט"ח בבנק ישראל. ברקורד של רביב ישנו גם "אקזיט" מרשים בחברת ההימורים המקוונת לשעבר אמפייר אונליין (כיום ליוורמור). עלות שכרו, לפי דוחות הבינלאומי, היא כ-1.85 מליון שקל בשנה, או יותר מ-150 אלף שקל בחודש.

אם ימונה למנכ"ל מיטב, רביב לא יהיה הראשון שעובר מעולם הבנקאות וחוצה את הקווים לטובת ניהול בית השקעות. כך, למשל, דוד ברוך, לשעבר מנכ"ל בנק ירושלים, משמש כיום כמנכ"ל אקסלנס, ודב קוטלר, ששימש כמנכ"ל בנק איגוד, ניהל במשך כשנה וחצי את פריזמה, שהתפרק כשנה לאחר עזיבתו.

במיטב ייאלץ רביב להתמודד לא רק עם מיזוג של שלושה וחצי בתי השקעות (מיטב, גאון, ישיר ואפריקה), אלא גם עם מבנה ארגוני סבוך, שיכלול שלושה סגני יו"ר - אבנר סטפק, המשמש כיום כמנכ"ל זמני של מיטב, שי פרמינגר, מנכ"ל גאון אחזקות, ואריאל לנדאו, יו"ר ישיר בית השקעות - ועם היו"ר הפעיל, צבי סטפק, מייסד מיטב.

מיטב החדש - לאחר רכישת אפריקה בית השקעות והמיזוג עם ישיר בית השקעות שייצא לדרך בקרוב - יהיה בית השקעות בסדר גודל בינוני, וינהל כ-30 מיליארד שקל. מתוכם, כ-12 מיליארד שקל בקופות גמל, כ-7.5 מיליארד שקל בקרנות נאמנות (לא כולל הוסטינג), כ-7.5 מיליארד שקל בתיקי השקעות, וכשני מיליארד שקל בתעודות סל וסטרקצ'רים.

מו"מ בין מיטב לווייזר

ל"גלובס" נודע עוד כי מיטב מנהל מו"מ למתן שירותי ניהול ותפעול לחברת וייזר קופות גמל ("הוסטינג"). כמו כן, וייזר נמצאת במו"מ לקבלת שירותי תפעול ושירות לקוחות גם עם בית ההשקעות תמיר פישמן, שבניהול אלדד תמיר, וכן עם שלושה גופים נוספים.

מיכאל מן, מנכ"ל וייזר, אישר את הדברים והסביר: "אנחנו מחפשים בית עם מוניטין טוב לשותפות כלכלית הראויה לשני הצדדים". גם בתמיר פישמן אישרו את הדברים, אך מסרו: "אנחנו לא נוהגים לספק פרטים על מו"מ שטרם הבשיל". במיטב סירבו להגיב גם לדברים אלה.

כמו שאר הגופים הקטנים בשוק, גם בווייזר מוטרדים משאלת ההון העצמי המינימלי של חברות המנהלות קופות גמל. על פי דרישת האוצר ההון הזה יצטרך לעמוד על 10 מיליון שקל לפחות. בהקשר זה צוין בדוחות וייזר, כי "המשמעות (של דרישות ההון העצמי המינימלי - ת.ק וע.פ) מהותית, והחברה בוחנת את האפשרויות העומדות לרשותה". העברת הניהול לבית השקעות אחר יפתור לווייזר את בעיית ההון העצמי המינימלי, וכמובן יוריד ממנה עלויות נוספות של תפעול ושירות.

העסקה אליה מכוונים בווייזר כוללת רכיב מזומן שמוערך בכ-1-1.2 מיליון שקל, וכן חלוקה ברווחים העתידיים שינבעו מדמי הניהול. קופות וייזר אמנם גובות דמי ניהול גבוהים יחסית לענף (כ-1.4% בממוצע), אך זהו גוף המוטה סוכני ביטוח (מן הוא סוכן ביטוח לשעבר), ולכן העמלות המשולמות לסוכנים גבוהות יחסית.

לפי דוחות וייזר, קופות הגמל הניבו הכנסות של כשני מיליון שקל מדמי ניהול בששת החודשים הראשונים של 2009, אך בשל הוצאות גבוהות סיימה החברה את המחצית בהפסד של 1.2 מיליון שקל.

הבעלות בווייזר קופות גמל מתחלקת בין מן ליוסי אנגלמן (29% מהמניות לכל אחד) ושותפים נוספים. החברה מנהלת כ-350 מיליון שקל ב-12 קופות גמל וקרנות השתלמות. וייזר מנהלת את נכסיה בשיטה של Fund of funds בבתי השקעות אחרים. בשנה שעברה, בה גופים רבים רשמו הפסדים של עשרות אחוזים, השיגו הקופות של וייזר את הביצועים הפחות גרועים מבין הגופים הקטנים.