"שמתי 300 אלף שקל באג"ח ט' והלך כל הכסף שחסכתי לדירה; היועץ בבנק אמר לי שזה בסדר"

גלובס tv אפריקה העבירה הבוקר למסלקת הבורסה רק את הריבית ולא הקרן למחזיקי אג"ח ט' ■ משקיעה פרטית באסיפה דרמטית של מחזיקי האג"ח: "הייתי צריכה לשמור על ערך הכסף לדירה, וזה נראה סיכון נמוך בהנחה ברורה שהאג"ח תיפרע במועד וארוויח ריבית גבוהה מבבנק"

"אכלתי אותה קשה. אני מצפה לראות את רוב כספי בחזרה. יש כאן העדפת נושים ברורה לטובת מחזיקי האג"ח הארוכות והבנקים. ההוכחה לכך היא שמאז ההצעה להסדר מחירן עלה, ואילו האג"ח הקצרות ירדו באופן משמעותי ביותר. שמתי 300 אלף שקל והלך הכסף. היועץ בבנק אמר לי שזה בסדר".

כך אמרה ל"גלובס" אורלי, משקיעה פרטית באג"ח מסדרה ט' של אפריקה ישראל , עם תחילתה של אסיפת מחזיקי אג"ח סוערת, שבה לוקחים חלק משקיעים פרטיים רבים. זאת שעות ספורות לאחר שנודע כי הבוקר העבירה אפריקה למסלקת הבורסה את תשלום הריבית בלבד למחזיקי אג"ח ט', ולא את הקרן.

- למה קנית את האג"ח?

"קניתי בחודש יולי, היה לי כסף לדירה שהייתי צריכה לשמור על הערך שלו, וזה נראה לי סיכון נמוך בהנחה ברורה שהיא תיפרע במועד וארוויח ריבית גבוהה מאשר בבנק. אני אדם שונא סיכון, וכיום אני במצוקה אמיתית. אנחנו השעיר לעזאזל. אנו תקועים עם נייר שאי אפשר לממש".

כאמור, אפריקה שבשליטת לב לבייב, הפסיקה הבוקר לעמוד בתשלומים בזמן. הקורבנות הראשונים של ה"תספורת" למחזיקי האג"ח היו מחזיקי סדרה ט'. אפריקה העבירה הבוקר למסלקת הבורסה רק את תשלום הריבית (4.2%) לאג"ח ט' בגובה של 11.43 מיליון שקל ולא את התשלום המלא, שביחד עם הקרן מגיע לכ-550 מיליון שקל. אג"ח ט' גייסה לראשונה בנובמבר 2005 והיא צמודת מדד. מועדי תשלום הריבית חלים מדי רבעון החל מפברואר 2006. בנציגות אג"ח ט' נמצאים רמי ירדן מגלובל פייננס, ילין לפידות ומנורה-מבטחים.

לטענת אג"ח ט', לאפריקה ישראל יש היכולת לעמוד בתשלומים בזמן, אך החברה טוענת שיש בכך משום העדפת נושים. לאפריקה ישראל חוב של 7.4 מיליארד שקל ל-13 סדרות אג"ח שונות, ועל פי שטר הנאמנות, מחר בבוקר לכל אחת מהסדרות יש עילה לפירעון מיידי מאחר שהבוקר לא בוצע, כאמור, תשלום הקרן לאג"ח ט'.

מניית אפריקה ישראל נסחרה בשיא בשנת 2007 לפי שווי של 28.5 מיליון שקל. החברה נכללה במדד המעו"ף והיתה חביבת המשקיעים שנהנו מתשואה גבוהה, אפילו הטובה ביותר במדד ת"א 25 בשנת 2007.

עו"ד דן אבנון אמר באסיפה: "על פי הוראות רשות ניירות ערך אנחנו לא רשאים להמשיך להיות נאמנים של סדרה ט' מחשש לניגוד עניינים, אך אנו ממשיכים למלא את התפקיד עד שיימצא נאמן חלופי".

עו"ד גיסין: "לאפריקה יש כסף לפירעון החובות - אך לא רצון לשלם"

עו"ד גיא גיסין, המייצג את מחזיקי אג"ח ט' אמר: "אפריקה היא חברה סולבנטית, אך אין לה רצון לשלם. ההנהלה לא ניהלה איתנו מו"מ של ממש. היתה כוונה לשלם לנו פיצוי בתמורה להצטרפותנו להסכם שנחתם עם יתר סדרות האג"ח, אך הכוונה דוכאה כיוון שהם חששו מהתנגדות של בעלי אג"ח בינוניות".

האסיפה התכנסה לצורך קבלת עדכון מהחברה, אך הנהלת אפריקה סירבה לשלוח נציג. "הציעו לנו להתחלק בכסף 'פארי פאסו'", אמר גיסין. "חוות הדעת שבידינו מראות שלא ניתן לכלול את החובות של יתר מחזיקי האג"ח עם החוב של אג"ח ט'. אי אפשר להחזיק את המקל משני הקצוות - או שהחברה סולבנטית או שהיא לא. ואז, אם בודקים שלושה חודשים אחורה מחשש להעדפת מרמה, רואים שבוצעו תשלומים בגובה של יותר ממיליארד שקל".

תוצאות אסיפת אג"ח ט' מהיום: 93% מכלל הקולות שהשתתפו, נגועים וטהורים כאחד, הצביעו בעד הרחבת סמכויות הנציגות לנקוט פעולות כפי שהתבקש.

גלובל פייננס: חשיפה של 150 מיליון שקל לאג"ח ט'

באסיפה דחופה של גלובל פייננס, החשופה ב-150 מיליון שקל לאג"ח ט', אמר הבוקר גיסין: "לחברה יש הנכסים וההון לעמוד בהתחייבויותיה. הבעיה היא עם הרצון לעשות זאת. אפריקה ישראל התכוונה לפצות אותנו, אך נסוגה בשל חשש שיבואו סדרות בינוניות שיטענו גם כן לפיצוי". גיסין העביר ביקורת קשה על התנהלותה של אפריקה ישראל, וטען שהחברה מסרבת להיפגש עם גלובל פייננס. התשלום שאמור היה להתקבל הבוקר (קרן וריבית) הוא 550 מיליון שקל, כך שכשליש מסדרה ט' נמצא בידי גלובל פיייננס.

מנפיקת המוצר גלובל פייננס היא שותפות בבעלות שווה של דש ניירות ערך ושל קבוצת משקיעים הכוללת את רמי ירדן, ד"ר דוד כהן ואחיינו, גדעון תדמור (מנכ"ל דלק אנרגיה).

אלשיך: "טיעוני אפריקה על התנהלות התקשורת הם טיעוני אווירה וחבל שכך"

מחזיקי אג"ח ט' הגישו הבוקר לשופטת ורדה אלשיך בקשה לאישור ולהקצבת זמן להגשת תגובה לפנייה של אפריקה ישראל אתמול לבית המשפט. אלשיך התייחסה היום לפניית אפריקה על סעיפיה החריפים באומרה: "אני חייבת לומר כי לא ברורה לי כלל ועיקר הרלוונטיות של סעיפים 34-36 לבקשה. האם יש בכך ניסיון לומר כי בית המשפט הושפע, מושפע או יושפע מהנאמר בתקשורת שעה שיבוא להכריע בתיק?! מדובר בטיעוני אווירה וחבל שכך!".

היום עומדת להצבעה החלטה להרחבת סמכויות נציגות אג"ח ט', לרבות נקיטת פעולות משפטיות נגד אפריקה ישראל. אלשייך העניקה למחזיקי אג"ח ט' אפשרות להתנגד להחלטה עד ליום א' וביקשה את תגובת נציגות מחזיקי אגרות חוב סדרה ט' לבקשה של אפריקה ישראל לאישור ההסדר עם מחזיקי האג"ח של החברה.

מוקדם יותר הודיעה הנהלת אפריקה ישראל שלא תגיע לאסיפת אג"ח ט' על אף שהוזמנה אליה. "זאת התנהגות ארוגנטית ולא ראויה, והם לא התנהגו כך כשגייסו את הכסף. נפעל באמצעים המשפטיים לגביית החוב שלנו. אני 18 שנה עו"ד ומשוכנע שנצליח לשכנע את בית המשפט לכנס אסיפה נפרדת לאישור הסדר החוב", אמר גיסין.

לטענת מחזיקי האג"ח, לא היתה הצעה של ממש על השולחן לפיצוי של מחזיקי אג"ח ט', אלא התקיימה שיחה לא רשמית שבה שקלו לפצות אותם ב-25 מיליון שקל, אך הדבר לא יצא לפועל.

"העדפה ברורה של בעלי המניות"

עו"ד גיסין הוסיף: "הדירקטורים צריכים לשקול את השיקולים של בעלי החוב לפני אלו של בעלי המניות. לבייב מספר על עסקים חדשים ברומניה, זאת העדפה ברורה של בעלי המניות, וניאלץ להגיד זאת בבית המשפט".

שרית דומני מ-U בנק אמרה: "המשמעות של דיפולט באג"ח של גלובל פייננס היא שונה מדיפולט באג"ח ט' של אפריקה ישראל".

נציג מגדל שוקי הון אמר: "אתם מבקשים מאיתנו לקבל מראש החלטה לפרק את החברה וזה בעייתי. אתם עלולים ליצור תקדים, ופירוק של חברה זאת החלטה שצריכה לעבור אישור ב'בית'. אג"ח ט' צריכים לקבל יותר, ואין לנו ויכוח על כך אלא על הדרך".

נציג אחד המוסדיים אמר לגיסין: "אם הייתי בכובע שלך הייתי עושה הכול כדי להכשיל את אג"ח ט', כי בהגדרה זה רע לכם, אבל אנחנו רוצים לקבל כמה שיותר ב-ט'. נעשה כל שביכולתנו כדי לקבל את מה שמגיע לנו. החברה פעלה בשיתוף עם האג"ח הארוכות כדי שלבייב ישאר בעל השליטה, וכדי שהארוכות יקבלו יותר מהקצרות".