הצעת חוק: תלמידי בית ספר יחויבו בהשכלה פיננסית בסיסית

לפי ההצעה, כל תלמיד יהא מחויב בלימוד כלכלי, כתנאי להשלמת לימודיו וזכאותו לקבלת תעודת הבגרות

תלמידי בית ספר יחויבו לרכוש במסגרת לימודיהם השכלה פיננסית בסיסית, אחרת לא יהיו זכאים לתעודת בגרות. כך עולה מהצעת חוק שהגיש ח''כ אלכס מילר מישראל ביתנו ואשר הגיעה לידי "גלובס".

לפי הצעת החוק, לימוד ניהול כלכלי אישי ברמה בסיסית יהווה חלק מתוכנית היסוד, כהגדרתה בחוק חינוך ממלכתי, כדי לספק לתלמידים ידע מעשי בסיסי וכלים מתאימים להתנהלות כלכלית עצמאית ברמת הפרט. כל תלמיד, כהגדרתו בחוק חינוך ממלכתי, יהא מחויב בלימוד כלכלי, כתנאי להשלמת לימודיו וזכאותו לקבלת תעודת הבגרות.

"כלכלה אישית היא ניהול כספים ברמה הבסיסית ביותר, החל מדמי כיס ועד למשק הבית", מסביר מילר. "במציאות הנוכחית כמעט כל נער מחזיק כרטיס אשראי מבלי שיש לו מושג מהם ריבית, אוברדראפט ומסגרת. מה גם שצעירים נוטים להתפתות ביתר קלות לפרסומות ומבצעים ולא לשקול בכובד ראש את נחיצות ההוצאה", אמר מילר ל"גלובס" והוסיף כי "בכל מה שקשור לבזבוזים, ידם של הצעירים קלה על ההדק.

אלון גל תומך

"המטרה היא שבסיום הלימודים יהיו התלמידים צרכנים נבונים ומחושבים יותר ולא יישארו אדישים לעתידם הכלכלי". מילר כבר שוחח על הצעתו עם מנכ''ל משרד החינוך, שמשון שושני, אשר התלהב מהרעיון ובודק את האפשרות ליישמו.

"אחד מהדברים שצריכים להחליט עליהם הוא מה המטרה של בית ספר. האם היא לגדל את הילדים שלנו להיות מסוגלים להשיג את המטרות שלהם ולתת להם כישורים לחיים או רק לבחון את כמויות הידע שאנו יכולים להעמיס עליהם.

"אני מאמין באפשרות הראשונה ולכן יש צורך, כדי לבסס אזרחות ערכית ואפקטיבית, להעניק השכלה פיננסית. מדובר על כלים חיוניים לצורך יצירת אזרחים ראויים והשכלה כלכלית משפחית הוא אחד הכלים", אומר אלון גל, המאמן המפורסם ומנחה תוכנית הטלוויזיה "משפחה חורגת" אשר מעורב גם בקידום הצעת החוק.