הבהלה לזהב מבלבלת

אל תתרגשו מנסיקת מחירו של הנכס הזה, בשנים הקרובות הוא צפוי לרדת משמעותית

בניגוד למרבית הסחורות, שלאחר שנים מספר של עליות חדות ירדו לרמות סבירות יותר לפני כשנה, מחיר הזהב דווקא ממשיך לנסוק. הזהב היה מאז ומעולם המפלט הבטוח של המשקיעים, בעיקר בתקופות של חוסר ודאות, משום שהוא בדרך כלל שומר על ערכו בצורה טובה יותר.

זו גם סיבה טובה לכך שהזהב הוא אמצעי הגנה מצוין נגד אינפלציה. יש הסבורים כי השקעה בזהב גם מאפשרת לגדר מפני היחלשות הדולר. אף על פי שזה לא תמיד נכון, בתקופות רבות אכן נראה שמחיר הזהב מתנהג בצורה הפוכה לדולר: כשהמטבע האמריקאי נחלש, הזהב דווקא מתחזק, ולהפך.

האם הזהב זול היום? מאז 2001, שבה נסחר הזהב ב-300 דולרים לאונקיה, נסק מחירו עד לכ-1,050 דולרים לאונקיה בימים אלה. המחיר אמנם ירד ל-700 דולרים לאונקיה במחצית השנייה של 2008, אך הוא שב וזינק מעלה לנקודה שבה הוא נמצא היום.

הזהב נתפס כמעין אמצעי גידור נגד אינפלציה או כהגנה בתקופות של צמיחה נמוכה. אלא שבתקופה הנוכחית אינפלציה אינה נראית באופק, ורוב הסימנים מצביעים דווקא על תחילת החזרה לצמיחה.

יש הטוענים כי עליית מחירי הזהב מוצדקת לאור היחלשות הדולר. אם זה היה נכון רק לגבי היחס דולר-זהב, אפשר היה לקבל את הטענה הזו. אבל מחיר הזהב גבוה בהרבה מערכו הממוצע הרב שנתי גם עבור כל מטבע אחר שתבחנו (פרט אולי לין היפני). בנוסף, אם אכן תהיה התאוששות של ארצות הברית, הדולר ישוב להתחזק.

כמו שקרה בנפט בזמנו, נראה שעליית מחיר הזהב אינה נגרמת על-ידי עלייה בביקוש או ירידה בהיצע. נהפוך הוא, תפוקת הזהב לא השתנתה בצורה משמעותית בשני העשורים האחרונים, ובנוסף, בשנים האחרונות דווקא נרשמת ירידה ניכרת בביקוש.

שוב, בדומה לנפט, גם כאן המשך העליות במחיר נתמכות בעיקר על-ידי הזרימה המסיבית של כספי המשקיעים אל אפיקי ההשקעה הספקולטיביים (בעיקר חוזים עתידיים, אבל גם תעודות סל). היקפי ההשקעות הספקולטיביות בזהב גדולות היום מאי-פעם, והבאזז סביב הזהב התעצם מאוד בתקופה האחרונה.

בנוסף לשיקולים שציינתי, מבחינתי זהו אחד הסימנים החזקים להיווצרותה של בועה ספקולטיבית. לאור כל זאת, נראה שמתבקשת ירידה משמעותית במחיר הזהב לרמה סבירה יותר.

כישורי התזמון שלי מצומצמים למדי, אבל אם בכל זאת נשווה לעבר, הראלי בזהב עומד להסתיים בקרוב, ולאחר מכן נראה מהלך ירידות ממושך (שנה-שנתיים ואולי פחות), שבסיומו נראה את הזהב נסחר בכמחצית מערכו הנוכחי. אז מה לעשות? אם אתם חושבים כמוני, יש כמה אפשרויות להרוויח מהעניין:

  1. 1. שורט על מניות חברות כריית זהב: למרות רווחיותן, חלק נכבד מהן נסחרות במכפילי רווח תלת-ספרתיים. שלוש מניות מובילות לשורט הן: Randgold (GOLD) Resources Ltd, IAMGOLD Corporation ((IAG או Agnico-Eagle Mines ((AEM
  2. 2. שורט על תעודות סל a עוקבות אחר מחיר הזהב: למשל (SPDR Gold Trust (GLD או Market Vectors Gold Miners (GDX).
  3. 3. תעודות שורט אגרסיביות על הזהב: לנועזים בלבד. תעודות סל המבצעות שורט כפול על הזהב (אם מחירו ירד ב-10%, הן אמורות להרוויח 20%). למשל PowerShares DB Gold Double Short ETN (DZZ.

גילוי נאות: הכותב מחזיק במניית UnitedHealth Group, אך לא בניירות הערך האחרים המוזכרים. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.

yinon@bursa4u.com