עלייה בהנפקות ראשוניות בארה"ב; "התעוררות גם בישראל"

ברבעון השלישי בוצעו 20 הנפקות שבאמצעותן גויסו 5.8 מיליארד דולר ברבעון - הנתונים הגבוהים ביותר מאז הרבעון הראשון של 2008 ■ מספר ההנפקות הראשוניות השנה עשוי לעלות על הנתון המקביל אשתקד

שוק ההנפקות הראשוניות לציבור (IPO) בארה"ב רשם ברבעון השלישי התאוששות ניכרת כאשר מספר ההנפקות והיקפן הכספי היה הגבוה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2008, כך עולה מנתוני סקר ה- "IPO Watch US", שפרסמה קבוצת ליווי העסקאות של רשת רואי החשבון הבינלאומית PwC,שקסלמן וקסלמן חברה בה.

ברבעון השלישי של 2009 התבצעו 20 הנפקות באמצעותן גויסו 5.8 מיליארד דולר, כמעט פי ארבעה בהשוואה ל-1.5 מיליארד ברבעון השלישי של 2008, וכמעט פי שניים הנפקות ראשוניות לעומת רבעון זה (בו בוצעו 11 הנפקות).

IPO usa
שוק ההנפקות הראשוניות בארה"ב הגיע לנקודת השפל שלו ברבעון הראשון של 2009. במהלך ששת החודשים שהסתיימו ב-31 במרס 2009 התבצעו חמש הנפקות ראשוניות בלבד, אשר גייסו 967 מיליון דולר.

ברבעון השלישי התקיימו ארבע מתוך חמש ההנפקות הראשוניות הגדולות ביותר השנה, כולל הנפקת החברה הסינית Shanda Games Ltd, שהייתה ההנפקה הראשונה בשווי של יותר ממיליארד דולר מאז הרבעון השני של 2008.

IPO usa

"במונחים היסטוריים, הרבעון השלישי היה חלש מבחינת פעילות ההנפקות הראשוניות. עם זאת, אנחנו בהחלט מעודדים מזרם ההנפקות ומהתקבולים שגויסו ב-2009, וסביר מאד כי הם משקפים שיפור ממשי במצב השוק שהחל כבר בסוף מרס", אמר סקוט גהסמן, שותף בתחום שוקי הון בקבוצת שירותי ליווי עסקאות של PwC ארה"ב. "אנו צופים כי מספר ההנפקות ב-2009 יעבור את רף 57 ההנפקות של השנה שעברה", הוסיף.

לדברי אבי ברגר, השותף המנהל של PwC ישראל, "בשוק המקומי אנו עדים להתעוררות בפעילויות מקדימות לקראת רישום הנפקה, כגון התעניינות מוגברת מצד מנפיקים פוטנציאלים ונותני שירותים בתחום".

נציין כי בשווקים האירופיים חלה עלייה מתונה ברבעון השלישי מבחינת הגיוסים בהנפקות ראשוניות, עם תקבולים בסך 2.6 מיליון דולר בהשוואה ל-2.5 מיליון ברבעון השלישי של 2008. בבריטניה חלה עלייה מהותית הן בהיקף והן בשווי ההנפקות הראשוניות. ברבעון השלישי התקיימה פעילות הנפקות ראשוניות משמעותית גם בבורסות של הונג קונג ושנחאי.