הוסכם: מתווה מפת אזורי העדיפות ייקבע עד סוף יוני 2010

תיכנס לתוקף מ-2012, ותוקפה של המפה הקודמת יוארך עד סוף 2010 ■ המשמעות: מרכז ההשקעות של התמ"ת יוכל לשוב לפעול ולהזרים את הכספים למפעלים העומדים בקריטריונים

לאחר עיכובים רבים, ולאחר שלמעשה מחודש מאי מרכז ההשקעות של משרד התמ"ת אינו יכול לתפקד, שכן אין מפת אזורי עדיפות לאומית בתוקף, הושגה סוף-סוף הסכמה בין משרד האוצר לתמ"ת ולמשרד רה"מ לגבי המתווה של המפה החדשה, שתיכנס לתוקף מ-2012.

תוקפה של המפה הישנה, שפג בחודש מאי, יוארך עד סוף 2010. המשמעות: מרכז ההשקעות של התמ"ת יוכל לשוב לפעול ולהזרים את הכספים למפעלים העומדים בקריטריונים.

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר ושר האוצר, יובל שטייניץ, צפויים לחתום היום על הצו שיאריך את תוקף מפת אזורי העדיפות הלאומית. בפגישה שהתקיימה היום בהשתתפות השר בן אליעזר, מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, ראש אגף התקציבים באוצר, אודי ניסן, נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ויו"ר הסתדרות העובדים עופר עיני, הוחלט כי עד לחודש יוני 2010 תגובש מפת אזורי עדיפות לאומית חדשה ומתווה לתמרוץ ישובי הפריפריה.

בן-אליעזר אמר: "עם הסיכום אליו הגענו, נוכל לשחרר את תקציבי מרכז ההשקעות ומינהל אזורי פיתוח, החשובים כל כך למשק בתקופה זו". השר בן אליעזר שיבח את משרד האוצר על הנכונות להסכים לפשרה ולברוש ועיני על הסיוע בתהליך. מדובר למעשה בהתכופפות של פקידי האוצר לאחר שלטענת שרגא ברוש האוצר בכוונה לא חתם על צו הארכת תוקף המפה הישנה, כדי ללחוץ על התמ"ת להגיע איתו להבנות בדבר מתווה המפה החדשה. והנה נקבע כי יש לצדדים פרק זמן של יותר מחצי שנה לגבש את המפה החדשה ולהגיע בעניינה להסכמות.

קריטריונים סוציו-אקונומיים

נזכיר, כי מפת אזורי העדיפות הלאומית מסמנת את האזורים, שהעסקים הפועלים בהם נהנים מהטבות שונות מהמדינה. במשך החודשים שחלפו ממאי ועד היום, הוקפא למעשה הסיוע שהעסקים באזורי העדיפות הלאומית אמורים לקבל.

מפת אזורי העדיפות הלאומית קיימת כבר למעלה מ-20 שנה, ובכל שנה מאושרת מחדש. ואולם, ממשלת אולמרט קבעה שיש לשרטט מחדש את אזורי העדיפות הלאומית במפה שתהיה תקפה מ-2012, ושתיקרא מפת אזורי הפריפריה.

המפה חדשה שורטטה, כשהיא מושתתת על קריטריונים סוציו-אקונומיים ולא רק גיאוגרפיים, לפי דירוג שנעשה בלמ"ס. הדירוג מגדיר 10 אשכולות סוציו-אקונומיים, כשאשכול 1 הוא החזק ביותר ואשכול 10 הוא החלש ביותר. המפה הכניסה לאזורי הפריפריה את אשכולות 4-10, כשהיא מותירה בחוץ את יהודה ושומרון ויישובים שונים, בהם יוקנעם ועומר.

היישובים, שנכללו במפה הישנה ולא נכללו במפה המתגבשת, הרימו קול צעקה. משרד המשפטים ביקש הבהרות לגבי המפה החדשה ונוצרה סחבת בטיפול בנושא. על התמ"ת, משרד רה"מ והאוצר, הקשורים למתווה המפה המתגבש, הופעלו לחצים כבדים מצד יישובים שרצו להיות בתוך המפה. בן-אליעזר חשש שנתניהו יגבש בעצמו את המפה במחטף, ותבע מנתניהו בפומבי לשתף אותו בקביעת המפה.

"למה להחזיק אותנו בגרון"?

בינתיים, האוצר סירב לאפשר את הארכת תוקף המפה הישנה, כאמצעי לחץ על התמ"ת ומשרד רה"מ להגיע להסכמות לגבי המפה החדשה. על כך התרעם בן-אליעזר באחרונה, באמרו: "אין קל יותר מאשר לחתום על המפה החדשה ונגמר הסיפור, אך זו מפה שאני לא יכול לחיות איתה. אנפץ את הקונספציה שהשרים הם שבויים".

בדברים אלה רמז בן אליעזר לכך שבמסגרת המפה החדשה נבחנת אפשרות להוציא מהגדרת העדיפות הלאומית יישובים נזקקים ולהכניס או להשאיר יישובים חזקים. "מהמפה החדשה מוציאים למשל את עפולה ומכניסים מקומות אחרים", אמר בן-אליעזר, "גם בנושא אזורי קו העימות צריך להשתחרר, שכן כרגע ראשל"צ יותר מאוימת מיחיעם. המלחמה העתידית תתבסס על טילים ארוכי טווח", ציין שר התמ"ת.

גם שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים וראש לשכת הארגונים הכלכליים, יצא בביקורת פומבית כנגד האוצר באמרו בכנס של התעשייה הקיבוצית בשבוע שעבר, כי "מפת אזורי העדיפות הלאומית לא בתוקף מאז מאי 2009 והאוצר לא מאריך אותה, כי הוא מחזיק את זה כקלף כדי לחייב את כולם לחתום על המפה החדשה שבעצם תיכנס לתוקף רק ב-2012. מה בוער? למה להחזיק אותנו בגרון? למה לא לתת ארכה של שנה וחצי כדי שנגבש מפה חדשה ראויה? אני מקווה ששר האוצר יכניס בינה בפקידיו והם יחתמו על צו הארכה", אמר ברוש.

"אני שמח שגם שרגא ברוש ועופר עיני לא מוכנים להיכנע למפה הזאת", אמר בן-אליעזר בהמשך לדברים, ואכן מדבריו היום עולה כי זכה לרוח גבית משניהם.

כך או כך, מדובר בבשורה חשובה עבור התעשייה המקומית הפועלת בפריפריה או שמעוניינת לפעול בפריפריה, כמו גם עבור תושבי הפריפריה שזקוקים למקומות עבודה.