המרדף אחרי הטכנולוגיה: כך מאמצים השוטרים את חידושי ההיי-טק

החדרת ההיי-טק לציוד השוטרים והרכבים המשטרתיים מובילה לשיפור ברמת הביטחון האישי של השוטרים ומעלה את אחוזי ההצלחה במלחמה בפשע ■ למרות היתרונות הברורים, הטמעת הטכנולוגיות עדיין איטית

קשה להאשים את כוחות המשטרה בעולם בטכנופוביה. כבר בתחילת המאה שעברה היתה המשטרה בחוד החנית של אימוץ טכנולוגיות חדשות. הרכבים המשטרתיים של מדינת ויקטוריה שבאוסטרליה, למשל, היו הראשונים בעולם שהשתמשו במכשירי קשר בשנת 1923. הרבה דברים השתנו מאז, והטכנולוגיה הפכה ליותר קלה, זולה, קטנה ואמינה. אלא שנדמה כי ככל שהיא מתקדמת מהר יותר, עבור משטרות ומרבית השוטרים בעולם, הזמן דווקא עמד מלכת.

רק בשנים האחרונות החלו כוחות שיטור וביטחון להטמיע טכנולוגיות חדשות בקרב אנשיהם. ה-FBI למשל, צייד את סוכניו במכשירי בלקברי, משטרת לונדון סיפקה לשוטריה מחשבי כף-יד או מסופוני מידע ניידים, ובמשטרת ישראל מיחשבו ניידות ובקרוב יעברו לרשת דיגיטלית במכשירי הקשר של השוטרים.

ישראל: פרטים על מסכי מגע

בישראל, בה אימוץ טכנולוגיות חדשות הוא תחביב לאומי, אפשר למצוא במשטרה מגוון מוצרי מחשוב. "המשטרה משקיעה יותר מ-100 מיליון שקל בשנה לפיתוח טכנולוגיות חדשות", אומר תת-ניצב ניר מריאש, ראש מינהל טכנולוגיות במשטרת ישראל. "המטרה היא להביא כמה שיותר היי-טק לשוטר או לבלש בשטח".

לדברי מריאש, "בשנתיים-שלוש האחרונות ההשקעה בטכנולוגיה היא בסדר עדיפות עליון, כאשר יש למשטרה יחידה המפתחת אפליקציות ומתאימה אותה למערכות שלנו".

לפני 5 שנים הוכנסו לניידות המשטרתיות מחשבים המספקים לשוטרים שירותי מיקום וקישור למאגרי מידע, כך שהשוטרים יכולים לבדוק בשטח אם לאדם יש למשל רישום פלילי.

יהודה גואטה, מנהל הנדסה במוטורולה ישראל, האחראי על חלק מהמערכות הפועלות במשטרה בארץ, אומר כי "ב-2003 פיתחנו מערכת מיחשוב לניידות, המאפשרת לכל שוטר, באמצעות מסך מגע, לבצע שאילתה ולקבל את כל הפרטים ממשרד הפנים".

המערכת שנמצאת היום בניידות המשטרה מאפשרת למוקד 100 להעביר הודעות על אירועים לרכבי השוטרים וגם לתפקד כלחצן מצוקה, המודיע לכל השוטרים באזור כי שוטר מסוים זקוק לתגבורת. המערכת פועלת ב-1,000 ניידות בארץ, מפותחת בישראל ומיוצרת במפעל מוטורולה בערד.

בנוסף, השוטרים משתמשים במסופונים שהם מחשבי כף-יד מקושחים עם חיבור סלולרי, ובאמצעותם הם מקבלים את כל המידע בשטח.

לדברי מריאש, "אנחנו נמצאים בפיילוט של מסופונים שמחוברים בתקשורת סלולרית למערכות המידע של המשטרה. הוא נמצא בבדיקות ביחידות בילוש וביחידות מיוחדות. בירושלים באישור הר הבית, למשל, אנחנו מפעילים מסופונים בעזרתם בודקים שלא נכנסים גורמים מסוכנים שיכולים לגרום לפרובוקציות. המסופונים יאפשרו לבלשים לבדוק מידע בשטח".

בימים אלה משדרגת משטרת ישראל את המחשבים בחלק מהניידות כדי להכין את המערכות ליישומים עתידיים. בינתיים, החידוש הגדול הוא נושא דו"חות התנועה שיתבצע מול המאגר הממוחשב.

למערכת הממוחשבת קוראים הד"ס (הפקת דו"חות סלולריים) והיא מסוגלת להדפיס את דו"ח התנועה באמצעות מדפסת קטנה שנמצאת בניידת. מיקום הדו"ח מתקבל באמצעות ה-GPS, והמערכת בודקת אם לנהג יש אזהרות או דו"חות מהעבר.

"זה מייעל את התהליך, כי היום יש להקליד כל דו"ח שמופק בכתב-יד לתוך המערכות שלנו", אומר מריאש. התקשורת של המערכת הזו מתבצעת באמצעות רשת תקשורת הנתונים של מירס.

חייך, צולמת

לדברי מריאש, המשטרה גם עובדת על החלפת רשת הקשר האנלוגית שלה לרשת דיגיטלית באמצעות חברת מוטורולה. הרשת החדשה תאפשר לשוטרים להעביר באמצעות מכשיר הקשר את מיקומם (GPS), לצלם חשודים בסטילס או בווידיאו, ולהעביר את הקובץ הלאה לגורמים המתאימים.

עוד דוגמה למערכת טכנולוגית שנכנסה לשימוש היא GIS, שמאפשרת לשוטרים בפיקוד לראות מפה טופוגרפית ומפת רחובות, עם תצוגת מיקום כל ניידת בכל רגע נתון בזמן אמת, וגם חיווי על אירועי פשיעה שדווחו עליהם למוקד 100.

התצוגה של הפשיעה מופיעה לפי רמת הסיכון שלה, כך שהמפקדים יכולים לתכנן את הפעילות שלהם בהתאם.

בנוסף, המערכת מראה היכן הניידות היו ב-24 השעות האחרונות, והיא מבצעת התאמה בשביל לבדוק אם הסיורים התקיימו במקומות בהם היתה פשיעה.

בריטניה: חיסכון בכסף ובזמן

החלפת הניירת המסורבלת היא אחד היתרונות הבולטים לשימוש במיכשור הדיגיטלי הנייד בקרב כוחות המשטרה.

בבריטניה, כך העריך המשרד הבריטי לביטחון פנים, השקעה של 50 מיליון ליש"ט בקניית 10,000 מחשבי כף-יד לשימוש של השוטרים תחסוך בממוצע 99 דקות למשמרת.

יש לכך יתרונות נוספים למהלך מלבד חיסכון בכסף ובזמן. "הצעד הראשון שעשינו היה בחינת המידע הנחוץ לשוטרים כאשר הם נענים לקריאות", אומרת מנהלת טכנולוגיות המידע במשטרת לונדון. "התקנו בניידות מסופוני מידע, כך שיכולנו לשגר את הקריאות גם בהודעות טקסט ולא רק באמצעות קריאות בקשר. כעת אנו משלבים גם טכנולוגיות מיפוי ובדיקה של שמות מול המאגר המשטרתי ומרשם התושבים".

לדבריה, משטרת לונדון משתמשת במחשבים ניידים כבר מ-2002. למסופון המידע הנייד יש מערכת איתור אוטומטית, כך שכוחות השיטור יכולים לדעת אילו רכבים נמצאים קרוב למוקד הקריאה ולהתאים את הרכב וצוותו לאופי האירוע וגם למסור מידע אודותיו.

היתרונות בציוד השוטרים והרכבים המשטרתיים במסופונים ובמחשבים ניידים הם רבים, כמו שיפור ברמת הביטחון האישי של השוטרים, שיפור זמן התגובה לקריאות ואחוזי הצלחה גבוהים יותר במלחמה בפשע ברחובות.

ארה"ב: מעצרים בסיוע הבלקברי

גם במשטרת העיר בולטימור במדינת מרילנד שבארה"ב, נהנים מפירות השימוש בטכנולוגיה מתקדמת.

מכשירי הבלקברי שחולקו לשוטרי העיר הובילו לעלייה של 45% בשיעור בדיקות כלי הרכב המתבצעים בכל חודש. כן נרשם גידול במספר המעצרים ובמספר ביצוע צווי בית משפט. בעקבות ההצלחה מתכוונים במשטרת בולטימור לצייד 2,000 שוטרים נוספים במכשיר.

יתרון נוסף של שימוש משטרתי במיכשור IT מתקדם הוא שיפור תדמיתה בעיני הציבור. לשוטרי משטרת העיר ריצ'מונד שבמדינת וירג'יניה יש כעת גישה לנתונים בזמן אמת אודות נהגים וכלי רכב אותם הם בודקים. לדברי מנהל שירותי המידע במשטרת ריצ'מונד, הדבר מייעל את התנהלות השוטרים דווקא באירועים מינוריים.

"עכשיו השוטרים לא צריכים לעכב את הנהגים דקות ארוכות כדי להמתין למידע שיגיע מהתחנה. עם המסופונים החדשים הם יכולים לסיים בדיקה של רכב בפחות מדקה", טוענת המשטרה שם.

בנוסף, מתרחש גם שיפור בתדמית המשטרה בעיני הציבור. יתרון נוסף של המסופונים הוא האפשרות שיש לשוטרים להזמין תגבור בדיסקרטית במקרה שהם מגלים כי האדם אותו הם בודקים מהווה איום פיזי.

הולנד: שיתוף-פעולה עם מכבי האש

בהולנד יכולים השוטרים לסרוק בעזרת המסופונים הניידים שלהם מאגר מידע רשתי עצום הנקרא C200, המשרת גם את כוחות כיבוי האש והאמבולנסים. "שוטרים, כבאים וצוותי פראמדיק יכולים לקבל מידע בזמן אמת על זירת האירוע", אומר מתאם מערכות מידע במשטרת הולנד.

חוסר תיאום מערכתי

למרות היתרונות הרבים של השימוש במיכשור דיגיטלי נייד בשירות המשטרה, יש גם מספר בעיות הנלוות אליו.

בבולטימור, למשל, שילוב של מערכת GPS במכשירי הבלקברי של השוטרים קיצר את אורך חיי הסוללה של המכשיר ל-4 שעות בלבד, והמשטרה נאלצה לקנות מלאי נוסף של סוללות.

בהולנד מנסות הרשויות למצוא פיתרון כדי לספק רשת מאובטחת מספיק להעברת מידע לשוטרים תוך שימוש בתשתית רשתות ה-3GS המסחריות.

אלא שאלה הן הבעיות הקטנות. "שורש הבעיה הוא היעדר סטנדרטיזציה של מערכות מסוג זה", אומר אדריאן גיינס, מומחה משטרה בחברת הייעוץ PA Consulting. "כוחות המשטרה ממהרים להצטייד במכשור חדיש, אך עושים זאת בלי לתאם זאת עם גופים אחרים", הוא מסביר.