הדיווח של ה-FDA בנוגע לג'נזיים הריץ את פרוטליקס מעלה

ג'נזיים נפלה במסחר בוול סטריט ופרוטליקס טיפסה, לאחר שמנהל המזון והתרופות האמריקני מצא חלקיקים זרים ורסיסי פלדת אל-חלד בחלק קטן מתרופותיה

הדיווח של ה-FDA בנוגע לג'נזיים מריץ את מניית פרוטליקס מעלה.

ג'נזיים נופלת ב-7.7% בנאסד"ק ופרוטליקס מטפסת ב-6.2% בבורסה האמריקנית לניירות-ערך (AMEX), לאחר שמנהל המזון והתרופות האמריקני מצא חלקיקים זרים ורסיסי פלדת אל-חלד בחלק קטן מתרופותיה. מדובר בתרופות למחלות נדירות, לרבות ה-Cerezyme, המיועדת לטיפול במחלת הגושה.

סרזיים (Cerezyme) היא התרופה רבת המכר של ג'נזיים. גם פרוטליקס מכרמיאל מפתחת תרופה למחלת הגושה המופקת מתאי גזר. גושה היא מחלה גנטית בה מחסור בחלבון מסוים בגוף גורם לפגיעה באיברים פנימיים, בשל הצטברות אנזימים לא רצויים בתוכם. התרופה היא החלבון החסר. המחלה באה לידי ביטוי בתקופת הילדות וללא טיפול היא מחמירה. המחלה נדירה ופוגעת ב-1 מכל 40 אלף בני אדם בארה"ב. עם זאת, ביהודים היא נפוצה בהרבה, בעיקר אשכנזים, אצלם השכיחות היא 1 מכל 15 בני אדם.

לפני חודש סיימה פרוטליקס בהצלחה את שלב III של הניסויים הקליניים בתרופה מבוססת הגזר, במה שהיווה את המשוכה האחרונה לפני רישום התרופה לשיווק מול ה-FDA, מהלך שמשמעותו היא שתוך מספר חודשים תוכל החברה להתחיל בשיווק המוצר. יתכן והדיווח של ג'נזיים ישפיע גם ביוסל , שמניותיה רשומות למסחר בבורסה בתל-אביב, שפעילותה היחידה מסתכמת באחזקת 19% ממניות פרוטליקס. 5.9% נוספים בפרוטליקס מוחזקים על-ידי אלרוב ישראל שבשליטת אלפרד אקירוב, באמצעות זרוע ההשקעות הטכנולוגיות טכנורוב ו-4.6% נוספים ממניותיה של פרוטליקס מוחזקים על-ידי קרן מרתון.

מוצרים אחרים של ג'נזיים אליה מתייחסת הודעת מנהל המזון והתרופות הן פברזים (Fabrazyme) למחלת פברי, מיוזים (Myozyme) בין היתר למחלת איחסון גליקוגן משלב II, ו-Thyrogen לטיפול בסרטן בלוטת התריס. לא דווחו בעיות בריאותיות הנוגעות לזיהום, אולם "החלקיקים עשויים להביא לתרחישים שליליים", מסר ה-FDA בשיחת וועידה מקוונת.

סרזיים של ג'נזיים מיוצרת בתאים חיים, כך שהתרופה של פרוטליקס אינה מפרה את הפטנט שלה. לסרזיים מכירות שנתיות של 1.3 מיליארד דולר. לשתיים תחרות נוספת מצידה של שייר הבריטית. זוהי אינה התקלה הראשונה אצל ג'נזהיים ובמפעלה כבר התגלה בעבר זיהום שאילץ אותה לסגור חלק מקווי הייצור שלה. מניית פרוטליקס עלתה ב-23.9% מאז סיימה את שלב III בניסוי הקליני.

פרוטליקס