המעו"ף סגר ברמת שיא של 16 חודשים כשעלה ל-1,063 נקודות

המעו"ף סגר בעלייה של 0.8% ■ מדד אוקטובר צפוי לעלות בין 0.2% ל-0.4% ■ מניות חיפושי הנפט והגז בלטו לחיוב ■ בזק ירדה ב-0.4% וריכזה את המחזור הגדול: 191 מ' ש' ■ אפריקה בלטה בירידה של 6.1%

שיא של 16 חודשים במעו"ף: בורסת תל אביב נסגרה בעליות שערים על רקע העליות שנרשמו ביום ו' האחרון בבורסות וול סטריט ועל רקע דו"חות טובים של כור ושל חברות הנדל"ן דוגמת נכסים ובנין ואלרוב נדל"ן. גם היום הובילה את הירידות במדד המעו"ף מניית אפריקה ישראל. מדד המעו"ף, שעלה בכ-61% מהשפל שרשם בתחילת השנה, מרוחק כ-15% משיאו שנרשם בשלהי 2007. המחזור בתום המסחר הסתכם ב-1.36 מיליארד שקל.

המשקיעים מחכים היום למספר נתונים מאקרו כלכליים ובראשם מדד המחירים לצרכן של חודש אוקטובר, שיתפרסם לאחר נעילת המסחר, צפוי לעלות בשיעור שנע בין 0.2% לבין 0.4%, כך מעריכים בשוק ההון. יש לציין כי מדד ספטמבר, ירד בכ-0.3% וזאת בניגוד מוחלט לתחזיות האנליסטים שניבאו עלייה של עד 0.25%. הירידה בספטמבר נבעה מצניחה חדה בסעיפי הבראה ונופש בארץ ובחו''ל, ההלבשה ופירות טריים.

על אף הייסוף שרשם השקל מול הדולר, מדד אוקטובר יושפע בעיקר מהתייקרות סעיף הדיור. מדד אוקטובר גם צפוי לשקף את הירידה במחירי הבנזין ב-2.1%. כמו כן, סעיף ההלבשה, שרשם כאמור צניחה חדה במדד הקודם עקב חיסול פרטי הקיץ, צפוי לרשום עלייה עונתית עם כניסת פריטי החורף לחנויות. לעומת זאת, החודש צפויה ירידה נוספת במחירי הפירות והירקות.

האינפלציה מתחילת השנה עומדת על 3.4%, כ-0.5% מעל יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (1%-3%) ולפי הערכות היא צפויה להסתכם בסוף השנה בסביבת ה-4%. עם זאת, האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 2.8%, לראשונה מזה חודשים בתוך יעד המחירים, דבר שמעיד על כך שהאינפלציה במגמת ירידה.

בנוסף, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשעות הצהריים את סקר המשרות הפנויות לחודש אוקטובר, ממנו עולה כי חלה ירידה במספר המשרות הפנויות ל-44.2 אלף לעומת 49.8 אלף משרות פנויות בספטמבר. הירידה הגדולה נמצאת בענפי הבינוי (3.6 אלף), התעשייה (2.5 אלף) וחינוך (אלף).

נתון מאקרו כלכלי נוסף שפורסם היום בארץ היה מדד מנהלי הרכש של הפועלים שזינק באוקטובר לשיא של שנתיים. המדד זינק ב-8.2% לרמה של 60.4%, זאת לעומת רמה של 52.2% בחודש הקודם. זהו החודש החמישי ברציפות בו המדד נמצא מעל 50%, רמה שמעידה על התרחבות בפעילות היצרנית בישראל.

רמת הסיכון במגמת העלייה - עלתה

ולאן הולך מדד המעו"ף על פי הניתוח הטכני? זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", מעריך שרמת הסיכון למגמת העלייה במדד עלתה. "מהלך מעל 1,055 נקודות ותמיכה מעל 1,055 נק' הם הסימן הנדרש לאישור שמגמת העלייה תקפה", אומר סגל. "ירידה מתחת ל-1,046 נק' תיחשב סימן ראשון של חולשה. התמיכה המשמעותית שוכנת באזור 1,022-1,032 נק'. מהלך מתחת לאזור הזה יחשב סימן חשוב למעבר למגמת ירידה. מסחר בין 1,055 ל-1,022 נק' יחשב מסחר באזור אפור במהלכו יש להניח שמגמת העלייה ארוכת הטווח תקפה. תמיכה מעל 1,032 נק' תיחשב כמובן סימן שורי יותר מאשר תמיכה מעל 1,022 נק'".

פועלים ולאומי נשארים אופטימיים בנוגע לשוק המניות; לאומי נותר זהיר במקצת

בסקירתם השבועית, נשארים בנק הפועלים ובנק לאומי אופטימיים בנוגע לבורסה: כלכלני לאומי מעריכים כי המגמה החיובית צפויה להימשך, לנוכח השיפור בתמונה המאקרו-כלכלית והתשואות הנמוכות הצפויות באפיקים הסולידיים. עם זאת, להערכתם רמת המחירים הנוכחית בשוק המניות (המשתקפת ממכפיל הרווח החזוי) אינה נמוכה בהסתכלות היסטורית, ועל כן נראה כי גם אם יימשכו בו עליות השערים, קצבן צפוי להיות מדוד ורמת התנודתיות צפויה להיוותר גבוהה.

בבנק הפועלים מעריכים גם הם כי המגמה החיובית צפויה להימשך בשוק המניות המקומי, כשזו נתמכת בשיפור בתוצאות החברות. לדעתם, עונת הדו"חות לרבעון השלישי, שכבר החלה בישראל, צפויה להמשיך ולתת את אותותיה, כשחברות רבות צפויות להציג שיפור בתוצאותיהן ביחס לרבעונים האחרונים. לאור זאת, המלצת כלכלני הפועלים היא להמשיך ולהחזיק בפוזיציה מנייתית ארוכת טווח. לאור הירידה בסטיות התקן באופציות המעו"ף, מתחת לרף ה-20%, ממליצים בפועלים לרכוש הגנה על תיק ההשקעות.

תשובה מוכר מניות הוט לפטריק דרהי, רווחי נכסים ובנין זינקו בכ-800%

רווחי ההון ממכירת מניות קרדיט סוויס סידרו לכור גם את הרבעון השלישי של 2009. כור, מקבוצת IDB של נוחי דנקנר, הרוויחה 512 מיליון שקל ברבעון השלישי, עלייה של 20% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנוסף, הודיעה החברה על חלוקת דיבידנד של 360 מיליון שקל בגין רווחי הרבעון.

קבוצת דלק אישרה הבוקר את חשיפת "גלובס" לפני כחודש ודיווחה על מכירת 75% מהחזקותיה ב-HOT , המהוות 12% מהון המניות של חברת התקשורת, לפטריק דרהי תמורת 402 מיליון שקל. הרווח הצפוי לקבוצה מסתכם בכ-195 מיליון שקל. לאחר ביצוע המכירה, ירדו החזקותיה הישירות של דלק בהון המניות של הוט לפחות מ-5%, כלומר, היא חדלה להיות בעלת ענין בחברה.

שותפות קידוחי הגז הטבעי בפרויקט ים תטיס, דלק קידוחים ודלק אנרגיה של יצחק תשובה, וכן השותפות המוגבלת אבנר חיפושי נפט , הודיעו על ביצוע 2 קידוחי הפקה נוספים בשדה הגז "מרי B8" ו"מרי B9", בעלות כוללת של 85 מיליון דולר. הקידוחים, הצפויים להתבצע במהלך 2010, נועדו להגביר את כושר הפקת הגז מהשדה על מנת לעמוד בדרישת האספקה ללקוחות השונים של פרוייקט ים תטיס. גם מניות אחרות הקשורות לתחום חיפושי הנפט והגז, ביניהן גבעות יהש , זרח יהש ומודיעין בלטו בעליות חדות.

מניית המשביר לצרכן זינקה לאחר שאישרה את הפרסום ב"גלובס" לפיו תקים רשת סופרמרקטים. החברה הודיעה כי תקים בתוך 3 שנים רשת סופרמרקטים שתמנה 20 סניפים. היקף ההשקעה בהקמת הרשת יעמוד על כ-50 מיליון דולר, ויעד המכירות השנתי הוא 2 מיליארד שקל. בנוסף הודיעה המשביר לצרכן על שינוי ארגוני לפיו היא הופכת לקבוצת אחזקות. החברה מצהירה על רצונה למכור פוליסות ביטוח ולהיכנס לשוק התקשורת כמפעיל סלולרי עצמאי. המבנה הארגוני החדש יכלול 3 זרועות פרטיות: ניו-פארם, משביר קמעונאות וקלאב 365. עוד נהנית היום החברה מהערכות חיוביות שפרסמה בגינה גיזה-אבן-זינגר: המשביר לצרכן שווה 140% יותר משווי השוק. הכלכלנים גוזרים לקבוצה הערכת שווי של 678 מיליון שקל, בניכוי התחייבויות של 121 מיליון שקל.

נכסים ובנין , חברת הנדל"ן מקבוצת IDB של נוחי דנקנר, רשמה זינוק של כ-800% ברווחי הרבעון השלישי, אשר הסתכמו ב-91.5 מיליון שקל. הסיבה העיקרית היא עלייה בשווי ההוגן של נכסי הנדל"ן של החברה, לאחר שזו ביצעה הערכות שווי מחודשות לנכסיה בישראל בספטמבר האחרון. הכנסות נכסים ובנין ברבעון השלישי עלו ב-6.5% ל-483.3 מיליון שקל, כאשר על הירידה בהכנסות מהשכרת נכסים וממכירת דירות וקרקעות פיצתה העלייה בשווי ההוגן של נכסי החברה, אשר עלה ב-42% ל-142.2 מיליון שקל. ההכנסות ממכירת נכסים ירדו ב-2% ל-181 מיליון שקל וההכנסות מהשכרת נכסים ירדו ב-11% ל-119 מיליון שקל (הקיטון נבע מנכסים שנמכרו בסוף 2008, בעיקר קניון גבעתיים).

אלרוב נדל"ן מקבוצת אלרוב שבשליטת אלפרד אקירוב דיווחה כי הכנסותיה ברבעון השלישי של השנה הסתכמו בכ-139.8 מיליון שקל לעומת כ-98.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של כ-41%. הרווח הנקי ברבעון הסתכם בכ-103.6 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-8.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. דמי שכירות מהאזור המסחרי של מתחם ממילא בירושלים הסתכמו ברבעון בכ-9 מיליון שקל לעומת כ-6.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בנק דיסקונט דיווח כי החברה הבת ויזה כאל נקנסה ב-9 מיליון אירו על ידי ויזה אירופה בעקבות ריבוי חיובים חוזרים בגין ביטולי עסקאות, בעיקר בתחום ענף "תוספי המזון" (נראה כי מדובר במוצרים מפוקפקים או מזוייפים, הנמכרים באינטרנט, דוגמת הויאגרה, ה.ק.), שנסלקו באופן אלקטרוני על ידי כאל אינטרנשיונל (החברה הבת של כאל).

לאחר שבשבוע שעבר לא קיבלו את תשלום הקרן, מחזיקי אג"ח ט' של אפריקה ישראל , שבשליטת לב לבייב, הגישו ביום ה' האחרון את אגרת החוב ללשכת ההוצאה לפועל בפתח-תקווה במסגרת "בקשה לביצוע שטר". הבקשה הוגשה במטרה לגבות חוב שחייבת החברה למחזיקי אג"ח ט' בסך למעלה מ-557 מיליון שקל שהיה אמור להיות משולם ב-10.11. מהלך של "בקשה לביצוע שטר" בישראל עלול לפגוע בקובננטס של אפריקה ישראל בפעילות שלה בחו"ל. ובינתיים הודיעו היום הסדרות הקצרות כ"ד וי"ז של אפריקה כי החליטו לא להתפלג. בכך באו לסיומם האיומים כי האג"ח הקצרות, שאמורות היו להיפרע באמצע 2010, יפרידו עצמן מהנציגות הכללית של מחזיקי האג"ח וינסו לטרפד את הסדר החוב. המהלך מהווה צעד נוסף בדרך להסדר חוב באפריקה-ישראל

בלוק נוסף של מניות בזק עשה דרכו לשוק ההון במהלך יום המסחר, כשעובדי החברה חייבים לממש את האופציות ולמכור את המניות ככל הנראה עד ה-10 בדצמבר. גודלו של הבלוק האמור הינו כ-40 מיליון מניות המהוות כ-1.5% מהון המניות של בזק. ההערכה הרווחת בשוק היא כי לא צפוי לחץ על המניה בעקבות המכירות, שכן בחודשים האחרונים שוחררו לשוק כמויות גדולות הרבה יותר של מניות בעלי עניין והמשקיעים רכשו את המניות בהתלהבות.

אורמת עשויה לחתום על חוזה לאספקת ציוד להקמת תחנת כוח עם ענקית האנרגיה הברזילאית פטרוברס. מקורות בפמליית הנשיא פרס, הנמצא בימים אלה בסיור בדרום אמריקה, מסרו ל"גלובס" כי מדובר בהסכם שהיקפו מוערך בעשרות מיליוני דולרים.

חברת התרופות האמריקנית ספלון (Cephalon) תיתן לבאר, שנרכשה ע"י ענקית הגנריקה טבע , רשיון למכור גרסה גנרית של התרופה כנגד כאבים פנטורה (Fentora) בשנת 2018 כחלק מיישוב התביעה ביניהן להפרת פטנט.

מיליונר ההיי-טק זכי רכיב מתכוון להיכנס לתחום התקשורת בישראל: רכיב הצטרף למתעניינים ברכישת חברת 012 סמייל מידי שאול אלוביץ' ומנהל מגעים ראשוניים בנושא. רכיב מתכוון להקים קבוצת תקשורת שתרכוש את 012 סמייל ותיכנס גם לתחום הסלולר במודל של מפעיל סלולר וירטואלי (MVNO).