שווי הנכסים בישראל זינק - ורווחי נכסים ובניין קפצו ב-800%

נכסים ובניין, מקבוצת IDB של נוחי דנקנר, המשיכה לסבול אמנם ממצבו הרעוע של השוק האמריקני, אך הגאות בשוק הנדל"ן הישראלי סידרה לחברה את הרבעון השלישי

חברת נכסים ובנין , זרוע הנדל"ן של קבוצת IDB שבשליטת נוחי דנקנר, מרגישה היטב את ה"בום" בשוק הנדל"ן הישראלי. החברה, שפרסמה היום (א') את הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי של השנה, רשמה זינוק של כ-800% ברווחי הרבעון השלישי, אשר הסתכמו ב-91.5 מיליון שקל. הסיבה העיקרית היא עלייה בשווי ההוגן של נכסי הנדל"ן של החברה, לאחר שזו ביצעה הערכות שווי מחודשות לנכסיה בישראל בספטמבר האחרון.

הכנסות נכסים ובנין ברבעון השלישי עלו ב-6.5% ל-483.3 מיליון שקל, כאשר על הירידה בהכנסות מהשכרת נכסים וממכירת דירות וקרקעות פיצתה העלייה בשווי ההוגן של נכסי החברה, אשר עלה ב-42% ל-142.2 מיליון שקל. ההכנסות ממכירת נכסים ירדו ב-2% ל-181 מיליון שקל וההכנסות מהשכרת נכסים ירדו ב-11% ל-119 מיליון שקל (הקיטון נבע מנכסים שנמכרו בסוף 2008, בעיקר קניון גבעתיים).

העלייה בשווי נכסי הנדל"ן של החברה הגיעה כתוצאה מהגאות בשוק הנדל"ן בישראל. "בספטמבר 2009 ערכה הקבוצה הערכות שווי לכלל הנדל"ן להשקעה שלה בישראל, וזאת בעיקר עקב שינוי משמעותי בתזרים המזומנים הצפוי לנבוע מנכסי הקבוצה עקב היותם מושכרים בחוזים צמודי מדד ועליית המדד הגבוה בתקופת הדו"ח", כותבת החברה בדו"חותיה.

אילו נכסים בישראל מסתתרים מאחורי המספרים, אשר שוויים עלה? נציין למשל את פארק מת"ם, הבנוי על שטח של 195 אלף מ"ר, כולל 945 מקומות חניה שהקמתם הושלמה ב-2008 ואשר הושכרו מראש לשוכרים. בעוד שעלות הפארק עומדת על 606 מיליון שקל, החברה רשמה את שוויו ההוגן בספריה ב-1.046 מיליארד שקל. נכס בולט נוסף הוא מרכז גב-ים בהרצליה פיתוח, שהקמת הבניין ה-6 בו הושלמה ב-2008 על שטח כולל של 113 אלף מ"ר. עלות הנכס הינה 358 מיליון שקל ובדו"חות הרבעון השלישי נרשם שוויו ב-673 מיליון שקל.

העלייה בשווי הנכסים בישראל חלחלה לסעיפים נוספים בדו"ח של נכסים ובנין: תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עלה ב-20% ל-116 מיליון שקל והרווח התפעולי גדל ב-12% ל-250 מיליון שקל.

צרה ושמה לאס וגאס

פרט לישראל, נכסים ובנין פעילה גם בחו"ל, בעיקר בארה"ב. בעוד ששוק הנדל"ן הישראלי לא נפגע מהמשבר העולמי, מצבו הרעוע של השוק האמריקני ידוע לכל, והדבר המשיך להעיב נכסים ובנין גם ברבעון השלישי, בין היתר בהאטה משמעותית בקצב מכירת דירות ובקצב של ההשכרות של שטחים מניבים. הפרויקט העיקרי בו מעורבת החברה בלאס וגאס הינו פרויקט הפלאזה, בו היא מחזיקה 25% בעקיפין. הפרויקט מצוי בשלבי הרישוי והתכנון, בנייתו טרם החלה והיא צפויה להתחיל בסוף 2011.

פרויקט נוסף של החברה בלאס וגאס הוא פרויקט המגורים QT, אשר בנייתו הושלמה אך החברה מתקשה למכור את הדירות שנותרו בו. ברבעון השלישי של 2009 לא מכרה החברה ולו דירה אחת בפרויקט. נכון לסוף 2008 אוכלסו 136 דירות מתוך ה-219 דירות שבשני המגדלים בפרויקט, ואלו נמכרו ב-296 מיליון דולר. האכלוס התחיל עוד בספטמבר 2007, לאחר פרוץ המשבר, אך מאז הרבעון השלישי של 2008, בו נמכרו שתי יחידות דיור בלבד, חל שיתוק מוחלט. מהרבעון הרביעי של 2008 לא נמכרה אף דירה בפרויקט.

אך הבעיות בלאס וגאס לא הרתיעו את החברה מלרכוש את בניין HSBC בניו יורק בחודש שעבר. החברה רכשה את הבניין תמורת 330 מיליון דולר, יחד עם כור, גם היא מקבוצת IDB. הבניין, הממוקם במנהטן, נחשב לנכס איכותי ובנק HSBC הבריטי הוא השוכר העיקרי בבניין בחוזה לתקופה של עד 10 שנים עם אופציות להארכה.

"העסקה לרכישת בניין מטה HSBC תואמת את אסטרטגיית ההתרחבות הבינלאומית של קבוצת IDB ושל נכסים ובנין כחלק ממנה", אמר רפי ביסקר, יו"ר נכסים ובנין. "נמשיך ולבחון הזדמנויות עסקיות שנוצרו בשווקים בעקבות המשבר".