יושבות על הגדר

לא היינו רוצים להתחלף בימים אלו עם מנכ"ל רדוויז'ן

1. תקנה אותי, לא תקנה אותי. לא היינו רוצים להתחלף בימים אלו עם בועז רביב, מנכ"ל רדוויז'ן. לפני כחודש ימים נפלו על רביב השמיים כשסיסקו, ענקית התקשורת האמריקנית והלקוחה הגדולה ביותר של רדוויז'ן, החליטה לרכוש את אחת ממתחרותיה הגדולות של רדוויז'ן - Tandberg הנורבגית - וכך סתמה את הגולל על מערכת יחסים ארוכת שנים שבנתה עם רדוויז'ן.

ציבור המשקיעים ברח ממניית רדוויז'ן כמו מאש, ותוך יממה איבדה החברה שליש משווייה. חודש ימים חלף, ולפתע התהפכה הקערה. בעלי המניות של Tandberg עיקמו פרצוף לשמע המחיר שהציעה סיסקו; ג'ון ציימברס, מנכ"ל סיסקו, ציין כי לא ישלם "יותר מדי" עבור החברה הנורבגית; וכפי שזה נראה כרגע, סיסקו מתרחקת מהמתחרה של רדוויז'ן, והאחרונה יכולה לחזור ולנשום לרווחה. עם זאת, אל תמהרו לסלק את מסיכת החמצן מידיו של רביב.

לא רק שסיסקו עדיין לא אמרה את המילה האחרונה באשר לרכישת Tandberg (צ'יימברס לא רגיל שאומרים לו "לא"), לקוחה נוספת של רדוויז'ן - LifeSize Communications - נרכשה לפני מספר ימים בידי Logitech תמורת 405 מיליון דולר, ושוב רביב נאלץ לראות כיצד מקור הכנסות נוסף בורח לו מבין אצבעותיו.

למען האמת, בימים אלו רדוויז'ן היא סוג של בובה על חוט, ומי שמושכות בחוטים הן לקוחותיה שמעדיפות לרכוש (ולא אותה) או להירכש (ולא על ידה). במקום לקחת את עתידה בידיה (עם או בלי סיסקו, עם או בלי LifeSize או לקוח אחר), ולא להישען על החלטות הרות גורל שקובעים בעבורה לקוחותיה, רדוויז'ן מעדיפה לתת לאחרים למשוך בחוטיה ולקבוע מתי תצחק או תבכה. לאורך זמן, תסכימו איתנו, חברה כזו תתקשה לשרוד בג'ונגל בו שולטת ענקית כמו סיסקו.

2. המדף נהיה עמוס. חברות ישראליות שמנסות לעבור בשערי הנאסד"ק - אין. טיוטות תשקיף של חברות ישראליות שחולמות להפוך את נאסד"ק לביתן - גם אין, והיחידות שמנסות לשבור את בצורת ההנפקות הראשוניות בשוק ההון האמריקני הן לא אחרות מחברות הביומד הישראליות למיניהן. בשבועות האחרונים בחרו שתיים מנציגות התחום להגיש תשקיף מדף כהכנה לגיוס עתידי. קומפיוג'ן, המפתחת תרופות על בסיס מודלים חישוביים, הגישה תשקיף מדף לפיו תגייס עד 20 מיליון דולר, ורוזטה ג'נומיקס, שפיתחה אלגוריתם ממוחשב לגילוי רצפים של מיקרו RNA, הגישה תשקיף מדף לגיוס של עד 75 מיליון דולר (דרך הנפקת מניות, אג"ח וכתבי אופציה).

קומפיוג'ן ורוזטה ג'נומיקס, מתוקף הגדרתן, הן חברות שצמאות למזומנים. לקומפיוג'ן נותרו מזומנים בשווי של 5.7 מיליון דולר, ואילו מצבה של רוזטה קצת יותר טוב ובקופתה נחים 16.7 מיליון דולר. עם זאת, מדובר בחברות ששורפות הון בקצבים גבוהים, ולכן אין זה מפתיע שהן מכינות את הקרקע לגיוסי הון נוספים. יותר מזה, הגאות האחרונה בשוקי ההון מהווה עבורן כר נוח לביצוע גיוסי הון, וכשהן מביאות עימן כ"קבלות" את התנהגות מניותיהן (רוזטה ג'נומיקס נסקה מתחילת השנה בשיעור של 95%, ואילו קומפיוג'ן הוסיפה לערכה 558%), אל תתפלאו אם ההנפקה הישראלית הבאה בשוק ההון האמריקני תהיה משנית ולא של חברת טכנולוגיה. *