תע"א מעמיקה חדירתה לארה"ב: חנכה מתקן ייצור במיסיסיפי

חברה בת של תע"א, סטארק, בניהול אמריקני טהור, מייצרת מל"טים לזירת אפגניסטאן ועיראק ■ יאיר שמיר, יו"ר תע"א: "הקמנו את סטארק לחיזוק ביטחונה של ארה"ב" ■ שבחים מקומיים לתע"א על יצירת "משרות היי-טק עם שכר גבוה"

במהלך שנועד להעמיק את חדירת תע"א לשוק הצבאי האמריקני, חנכה אתמול (ב') סטארק, חברה בת של תע"א אמריקה הצפונית, מתקן ייצור בנמל התעופה האזורי בעיר קולומבוס, במדינת מיסיסיפי, בדרום ארה"ב.

סטארק, שהוקמה ב-2006, רשומה בארה"ב וכל עובדיה ומנהליה הם אמריקנים. חטיבת המל"טים של סטארק מייצרת מל"טים מדגם האנטר MQ-5B, שפותחו בתע"א בישראל, בשביל צבא היבשה של ארה"ב. מל"טי האנטר צברו מאות אלפי שעות טיסה מבצעיות בזירות הקרב בעיראק ובאפגניסטאן.

בחנוכת המתקן החדש, אמש אמר יו"ר תע"א, יאיר שמיר: "הקמנו את סטארק כדי לקדם את הטכנולוגיות, המוצרים והמערכות של תע"א במטרה לחזק את ביטחונה של ארה"ב. המטרה שהצבנו לסטארק היא להפוך את עצמה לתעשיה ביטחונית אירו-חללית מובילה בדרום ארה"ב, שתביא תועלת ללקוחותיה, לקהילה שבה היא נמצאת, לבעליה ולעובדיה".

תא"ל (מיל.) עוזי רוזן, נשיא ומנכ"ל תע"א אמריקה הצפונית, אמר בראיון לגלובס בתערוכת הנשק AUSA, בחודש שעבר, כי הפעילות בסטארק תורחב לייצור מכ"ם טקטי קרקעי לגילוי חדירות כחלק ממערכת ההגנה היקפית.

רוזן אמר, כי המטרה היא להעביר את רוב הפעילות של תע"א לסטארק, למעט דברים שאי אפשר שלא לייצרם בישראל. סטארק מעסיקה עתה כ-100 עובדים בשני מרכזי יצור במיסיסיפי. מתקן ייצור נוסף, שנמצא עתה בבניה, צפוי להיחנך ב-2010.

חנוכת המתקן בקולומבוס היא חלק מצעדי התרחבות של סטארק שנועדו לענות על הביקושים הגדלים של השוק הביטחוני בארה"ב. אחת הדוגמאות לכך היא קו הייצור של מל"טי הרון עם מטעד שיכול לשאת ציוד במשקל מרבי של 230 ק"ג ברום כ-10 אלפים מ', במשך 40 שעות רצופות, וקו ייצור נפרד למטעדים למל"טי שדו, מתוצרת החברה האמריקנית AAI.

תע"א מתמודדת עתה על אספקת מל"טי הרון לפיקוד הדרום של צבא ארה"ב שפועל, בין היתר, באמריקה התיכונה ותורם למאמצים ליירוט הסירות המהירות ("סיגרים") של מבריחי סמים בדרכן לחופי ארה"ב. לפי התכנית, ישוגרו המל"טים מבסיס באל-סאלואדור לגיחות ארוכות טווח מעל האוקיינוס השקט.

לדברי רוזן, הפגינה תע"א צפון אמריקה את היכולות של מל"טי הרון לפני הצבא האמריקני במסגרת התמודדות שערך הצבא. הוא הביע "אופטימיות" שתע"א תזכה במכרז, ולו רק בגלל העובדה שהרון הוא המל"ט הזמין היחידי בעולם עם יכולת תקשורת לוויינית.
בהסבירו את הצורך ב"אמריקניזציה" של יצור מוצרים מפיתוח ישראלי אמר רוזן: "חברה לא אמריקנית שרוצה לעבוד מול הפנטגון חייבת לייצר בארה"ב ובה בעת להקים חומות אש בינה לבין ההנהלה המקומית (של החברה הבת) כדי לקבל סיווגים ביטחוניים שבלעדיהם אי אפשר לעשות צעד אחד".

מושל מדינת מיסיסיפי, היילי בארבור, שיש הרואים בו מועמד פוטנציאלי של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה"ב, אמר בטקס חנוכת המתקן, כי יש לציין לשבח את סטארק על תרומתה ליצרית מקומות עבודה חדשים למיסיסיפי ועל "תרומותיה לקהילה, למדינה, ולביטחון הלאומי שלנו".

גם ציר בית-הנבחרים מטעם האזור, טראוויס צ'ילדרס, שיבח בטקס את ה"מורשת של סטארק ביצירת משרות היי-טק, עם שכר גבוה, שאנו זקוקים להן כאן, בצפון מיסיסיפי".