גם מנכ"ל צים תוקף התקשורת: "הכותרות השפיעו על ההסדר"

לאחר שאפריקה ישראל האשימה את התקשורת בניהול מסע ציבורי נגדה, מצטרף גם רפי דניאלי: "העיתונות לא היתה מחמיאה"

לאחר שאפריקה ישראל האשימה את התקשורת בכך שניהלה נגדה מסע ציבורי שהשחיר את פניה ואת פניו של לב לבייב, גם מנכ"ל צים, רפי דניאלי, מפנה אצבע מאשימה כלפי התקשורת ואמר כי הכותרות בעיתונים השפיעו על הסדר החוב שהשיגה החברה לישראל בצים.

"חברת צים לא הייתה חריגה בענף", אמר דניאלי בהתייחסו להסדר החוב בחברה במהלך הכנס השנתי של איגוד המשתמשים בהובלה ימית במלון קרלטון בת"א. "החברה הייתה בקצב צמיחה מואץ בשנים האחרונות, והמיתון תפס אותה בעיתוי בעייתי. לעומת חברות אחרות בענף, הגענו להסדר בתקופה קצרה יחסית. העיתונות בתקופה הזו לא הייתה מחמיאה ואני מניח שהכותרות בעיתונים השפיעו מאוד. אני שמח שאנחנו אחרי זה".

דניאלי ציין כי למרות המשבר וחוסר הוודאות צים לא הפסידה אף לקוח בעולם, "אנחנו נמשיך לשרת את הלקוחות ולהתרחב, לא מתוך כוונה להרחיב את נתח השוק, גודל או מחזור, אלא מתוך רווחיות", הוא אמר. "צים נמצאת בסחר הישראלי ותישאר בו, בניגוד לחברות ספנות אחרות שנכנסות עכשיו על בסיס של הזדמנות. כאשר המשבר יחלוף, הן כבר לא יהיו כאן".

ובנושא דמי ההובלה הימית, הביע דניאלי אופטימיות, וציין כי צפויה עלייה בדמי ההובלה הימית בשנה הקרובה. לדבריו, אנליסטים חוזים עליה בדמי ההובלה ב-2010 בשיעור של 7.5%-20%. בהתייחסו לשוק הישראלי אמר דניאלי, כי "הסחר הישראלי נפגע גם, אך פחות מהסחר העולמי. הכלכלה הישראלית וההתנהלות של בנק ישראל הייתה כזו שתרמה ליציבות והמשבר היה קטן מהצפוי. התחזיות מדברות על כך שב-2010-2011 יימשך הגידול בייבוא ובייצוא".

בנושא הרפורמה המתוכננת בתעריפי הנמלים, מתח מנכ"ל צים ביקורת קשה על הממשלה. לדבריו, "מי שחושב שאפשר להעביר את המאסה של 'סבסוד צולב' ולהעביר עשרות מליוני דולרים ולהטיל אותן על חברות הספנות, טועה בגדול ובפרט בעיתוי הנוכחי. אני חושב שצריך להיכנס לדיונים הרבה יותר רציניים, גם אם זה יעכב את ההפרטה. לא עושים משהו עקום כדי לקדם משהו אחר, גם אם הוא חשוב".

יו"ר אגוד המשתמשים, גד שפר, אמר בכנס, כי "בשלושת החודשים האחרונים הייתה עלייה דרמטית בייצוא סחורות מישראל, ועלייה של 12% בתנועת המכולות בנמלים, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. אבל סימני ההתאוששות אינם מצדיקים אופטימיות. לנוכח תוכניות ההפרטה והדרך בה הן מקודמות, אני מודאג מאד ממצב יחסי העבודה בנמלים".

לדברי שפר, "ממשלת ישראל, במקום להבין שבהידברות עם עובדי הנמלים אפשר לקדם בהליכי רפורמה וגם הפרטה, עושה הכל כדי לקומם את העובדים ולהגיע איתם לפיצוץ, עוד לפני פברואר 2010. אמונים עלי דבריו של מאיר תורג'מן יו"ר ועד עובדי נמל חיפה שפנה בענין זה לראש הממשלה, כי הבין שפקידי משרדי התחבורה והאוצר מתעלמים מהעובדים".