לעשות כסף מסוללות

המסחר בליתיום עלול להתנפח לבועה שתתפוצץ. אך יש די זמן לעשות ממנו כסף

וורן באפט הפתיע בספטמבר 2008, כשהצהיר על השקעת 250 מיליון דולרים ביצרנית המכוניות החשמליות הסינית (BYD Company Limited (byd. זו הייתה הפתעה משום שבאפט חרג מאחד מהכללים הבסיסיים שלו - השקעה רק בחברות שהוא מבין.

ובכן, באפט אכן העיד כי אינו מבין דבר במכוניות חשמליות, אך ייתכן שכבר אז הבין שהחשמל עשוי להחליף את הדלק. בשנים האחרונות, חברות מתחום הרכב מקצות משאבים אדירים לפיתוח סוללות חשמליות כאלה. את עיקר תשומת הלב מושכות סוללות הליתיום.

השימוש בליתיום אינו חדש. מאז נמצאה הדרך להשתמש בו במסגרת הממתנת את נטייתו להתלקח ולהתפוצץ, הוא נכנס לשימוש המוני. הדרישה לליתיום צמחה בשיעור שנתי גבוה בשנים האחרונות, ואם אכן הרכבים החשמליים יונעו בעתיד על-ידי סוללות כאלה, הצמיחה של תעשיית הליתיום תהיה גבוהה פי כמה.

למרות הציפיות הגדולות, לא כדאי להתלהב יתר על המידה. חשוב לזכור שסוללות הליתיום לרכבים חשמליים נמצאות רק בחיתוליהן, ויעברו עוד שנים עד שייפתרו, אם בכלל, הבעיות הטכנולוגיות והתשתיתיות הכרוכות בשימוש בהן. בין הבעיות העיקריות ניתן לציין את מחירן הגבוה למדי של הסוללות לצרכן, משך טעינה ארוך של כמעט עשר שעות לטעינה מלאה של הסוללה, והטלת עומס כבד על רשת החשמל.

איך להשקיע בליתיום? עד עתה, BYD עדיין לא מכרה אפילו מכונית חשמלית טהורה (לא היברידית) אחת, אבל באפט כבר הרוויח יותר ממיליארד דולרים על השקעתו בעקבות הזינוק במחיר המניה. צריך להביא בחשבון שהבאזז סביב סוללות הליתיום מתעצם והולך, וכי אין ספק שאם לא תהיה פריצת דרך טכנולוגית מפתיעה בנושא, בבוא היום בועת סוללות הליתיום תתפוצץ. יחד עם זאת, לא נראה לי שזה יקרה בשנים הקרובות, ולכן יש עדיין מספיק זמן להרוויח יפה לאורך תהליך ההתנפחות שלה.

בהיעדר חוזים עתידיים על מחיר הליתיום, או תעודות סל שעוקבות ספציפית אחרי חברות מתחום הליתיום, דרך טובה (ובעיקר בטוחה) להרוויח מהצמיחה של תעשיית הליתיום היא באמצעות השקעה במניות של חברות שעוסקות בכריית ליתיום, בייצורו ובעיבודו. סוללות ליתיום, ככל הנראה, ימשיכו להוות חומר גלם לסוללות בתעשיית האלקטרוניקה, ולכן הביקוש לליתיום ימשיך להתגבר עם השנים. אם יידרשו סוללות ליתיום גם לרכבים חשמליים, הביקוש לליתיום יהיה כמובן גדול הרבה יותר, וחברות אלה ייהנו מכך שבעתיים. אם אתם מחפשים חברות גדולות ומבטיחות בתחום כריית הליתיום, תוכלו לבחור אותן בקלות מבין השחקניות המרכזיות במגזר. שלוש ענקיות לשיפוטכם הן:

SQM הצ'יליאנית - Sociedad Quimica y Minera (ADR), והחברות האמריקניות - (FMC Corp. (FMC ו-Rockwood Holdings (ROC). ההכנסות והרווחים של שלושתן התכווצו ברבעונים האחרונים, אך עם התאוששות הכלכלה הן צפויות לחזור לפעילות מלאה בהמשך.

אלה מכם המתעניינים דווקא בחברות קטנות בעלות פוטנציאל צמיחה עצום, אך גם בעלות פרופיל סיכון גבוה הרבה יותר, בוודאי ישמחו לשמוע שהשוק רווי בהן. שלוש מניות קטנטנות מעניינות, לדוגמה, הןGalaxy Resources (GXY), TNR Gold Corp. (TNR) ו-Western Lithium (WLC). קשה לדעת מי מהן תצמח לממדים גדולים, אך כל עוד הבאזז סביב הליתיום יימשך, מחיר מניותיהן ימשיך לעלות בחדות.**

גילוי נאות: הכותב אינו מחזיק באף אחד מניירות הערך המוזכרים. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.

yinon@bursa4u.com