בן-בסט: "נדרשות בממוצע 11 שנים ליישום רפורמה מבנית בשוק ההון"

גלובס-לפני כולם בן-בסט, מנהל מחלקת המחקר של בנק ישראל ומנכ''ל לשעבר, בוחן במחקר חדש את גורמי ההצלחה והכישלון של 32 ניסיונות רפורמה בשוק ההון הישראלי

"מידת ההסכמה בין הרגולטורים ועוצמת ההתנגדות של האינטרסנטים משפיעות באופן חשוב ומובהק על ההסתברות לביצוע רפורמה מבנית בשוק ההון. המחלוקות ועוצמת האינטרסנטים גרמו לניסיונות חוזרים עד לאישור הרפורמות, ובממוצע נדרשו כ-11 שנים עד ליישומה של כל רפורמה", זו המסקנה העיקרית אליה הגיע פרופ' אבי בן בסט במחקרו האחרון ("מחלוקות, אינטרסים ופוליטיקה ברפורמות מבניות"), שנעשה במכון הישראלי לדמוקרטיה והגיע לידי "גלובס".

בן בסט, מנהל מחלקת המחקר של בנק ישראל ומנכ''ל משרד האוצר לשעבר, בוחן את גורמי ההצלחה והכישלון של 32 ניסיונות רפורמה בשוק ההון הישראלי (11 ניסיונות צלחו, 21 כשלו). כאמור, נמצא כי גורמי המפתח, לא רק להסתברות אישורה של הרפורמה על ידי הפוליטיקאים אלא גם לקביעת גודלה, הם רמת הקונסנסוס בין הפקידים המקצועיים (השפעה חיובית) ועוצמת ההתנגדות של בעלי העניין - האינטרסנטים - (השפעה שלילית).

עוד עולה כי ככל שרמת ההתנגדות של בעלי העניין לרפורמה גדולה יותר נדרשו ניסיונות רבים יותר עד לאישורה (2.9 ניסיונות בממוצע). ולראייה: אין אף ניסיון לרפורמה שיושם בהיעדר קונסנסוס כאשר ב-10 מתוך 11 הניסיונות המוצלחים לרפורמה, הקונסנסוס בין הפקידים המקצועיים היה מלא. יתרה מזו, מתוך 21 ניסיונות שנכשלו, כ-17 (81%מהמקרים) סבלו מהעדר הסכמה או הסכמה חלקית בלבד.

גם לעוצמת ההתנגדות של בעלי העניין לרפורמה השפעה מכרעת: 19 ניסיונות מתוך 21 שנכשלו (90% מהמקרים) הן רפורמות שעוצמת ההתנגדות להן היתה ברמה מקסימלית לפי הדירוג של בן בסט. יחד עם זאת, ניתן לראות כי אחוז גבוה מבין הרפורמות שיושמו (%57) היו בנושאים שעוצמת ההתנגדות של בעלי העניין היתה גבוהה, אך ניסיונות אלה אופיינו רובם ככולם (86%) בקונסנסוס מלא בקרב הרגולטורים. "יש בכך רמז שקיומו של קונסנסוס מלא מאפשר להכריע גם בעלי עניין חזקים והוא המפתח ליישומן של רפורמות מבניות", סיכם בן בסט.

מחקר זה מחזק את מסקנות מחקרו הראשון של בן בסט בנושא "הפיקוח על שוק ההון", שעל בסיסו הוא ממליץ לבצע איחוד רגולטורים תחת קורת גג אחת. "תנאי הכרחי לרפורמה בשוק ההון הישראלי הינו הסכמה בין הרגולטורים ולכן איחוד רגולטורים יבטיח הסכמה ביניהם. 'רפורמת בכר' לקחה 18 שנה כי תמיד קם רגולטור שהתנגד לה וגם טרפד אותה", אמר בן בסט בכנס בנושא הפיקוח על שוק ההון שנערך באוניברסיטה העברית בירושלים לפני שלושה שבועות.

נזכיר כי היום פועלים בשוק ההון הישראלי שלושה רגולטורים: אגף שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל והרשות לניירות ערך (גוף עצמאי).