האנליסטים במגדל שוקי הון וכלל פיננסים ממליצים למכור כי"ל

"לאחר זינוק של כ-20% בשלושה שבועות, יש לנצל את רמות השערים הגבוהות של המניה ולדלל החזקות ולשוב אליה ברמות תמחור סבירות" ■ צופים לתוצאות טובות יחסית לעומת שני הרבעונים הקודמים

נדיר למצוא אנליסיטים מתחום ה-Sell Side אשר מורידים המלצה ל"מכירה", אך היום מפרסמים שניים מבתי ההשקעות המרכזיים בישראל, מגדל שוקי הון וכלל פיננסים הפחתת המלצות למניית כי"ל האחד "מכירה" והשני "תשואת חסר".

אמיר אדר, מנהל מחלקת המחקר Sell Side במגדל שוקי הון את המלצתו למניית כי"ל ל"מכירה" ואת מחיר היעד ל-41 שקל, הנמוך בכ-20% מהרמה בה החלה המנייה להיסחר הבוקר בבורסה. "לאחר זינוק של כ-20% בשלושה שבועות, יש לנצל את רמות השערים הגבוהות של המניה ולדלל החזקות ולשוב אליה ברמות תמחור סבירות".

"עליות השערים החדות במניה למרות שלא חל שיפור בצפי לשוק האשלג והבאת הפרמיה לכ-26% לא מותירות בידינו ברירה של ממש ומביאות אותנו להפחית המלצה למכירה". אומר אדר, אך מציין כי במגדל שוקי הון "מודעים לאטרקטיביות שוק האשלג בטווח הארוך ובפרט לאיכויותיה של החברה והנהלתה". אדר סבור כי "בתנאי השוק הנוכחיים בהם לרעשי הרקע תפקיד מכריע בהתנהגות המניה, פרמיה מסויימת מעל למחיר היעד שלו - מתקבלת על הדעת".

אדר אומר כי "גם לאחר הפחתת שיעור היוון, השווי שמייצגת המניה במחירה הנוכחי הנו מחיר אשלג של כ-480 דולר לטון. רמה זו מייצגת עליית מחירים לעומת המצב היום, תרחיש אשר אינו סביר גם ע"י גדולי האופטימיסטים היושבים בססקצ'ואן".

בהתייחסו לתוצאות החברה ברבעון השלישי הצפויות להתפרסם בשבוע הבא אומרים במגדל שוקי הון כי הם "צופים לתוצאות טובות יחסית לעומת שני הרבעונים הקודמים, זאת לאור הביקושים לאשלג מצד הודו וברזיל לצד המשך המגמה החיובית מצד מגזרי התכלית והתעשייה". צופה להכנסות של 1.3 מיליארד שקל, רווח תפעולי של כ-301 מיליון דולר ורווח נקי של 232 מיליון דולר.

כאמור, גם האנליסט אבירן רביבו מכלל פיננסים ברוקראז' מוריד את המלצתו לכי"ל ל"תשואת חסר" ומחיר חיעד של 42 שקל למניה ומציין כי "בשבועות האחרונים טיפסה מניית כי"ל בקצב שמזכיר את הימים היפים של קיץ 2008. מחיר המניה הנוכחי מגלם אופטימיות גבוהה של המשקיעים לגבי עתידה של תעשיית הדשנים ב-2010 - אופטימיות לה אנו מתקשים למצוא ביסוס במציאות הריאלית".

"למרות שהחברה והנהלתה טובות והיא פועלת בשוק עם פוטנציאל צמיחה מרשים ונהנית מיתרונות תחרותיים מהותיים ומאיתנות פיננסית גבוהה, כל אלו לא מצדיקים מחיר של 50 שקל למניה המגלם מכפיל רווח של 15 על ממוצע התחזיות ל-2010.מה עוד שמחיר של 50 שקל למניה מגלם מחיר אשלג של כ-500 דולר לטון", אומר רביבו ומסכם "במחיר הזה, הגיע הזמן למכור".

רביבו מציין כי מניות הדשנים עולות מהסיבות הלא נכונות, בשל חולשת הדולר הגורמת לכניסת כסף ספקולטיבי לסחורות ונגזרותיהן אשר דוחפות את מניות הדשנים מעלה. זאת בעוד החקלאים עדיין נלחמים לקצץ עלויות והאשלג הוא המועמד האידאלי לקיצוץ. להערכתו השנים הקרובות יתאפיינו בעודף היצע בשוק האשלג לאחר שבשנים האחרונות האיצו חברות האשלג את ההשקעות בפיתוח היצע פנימי מהמכרות הקיימים. מדובר בהשקעות עתק אשר צפויות להביא כבר ב-2010 את ההיצע העולמי ל-65-68 מיליון טונות לעומת תחזיות לביקוש בהיקפים של 45-50 טונות, מה שיגרום ללחץ על המחירים בשנים הקרובות. זאת בעוד שהצרכניות הגדולות סין וברזיל מפתחות בנחישות את יכולת ייצור האשלג העצמית שלהן.