ביל גרוס מייעץ למשקיעים: עשו כמו באפט - קנו מניות תשתיות

גרוס, מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם, מזהיר מפני התנפחות בועה בסין וקורא לה להסתמך פחות על ייצוא

ביל גרוס, העומד בראש קרן האג"ח הגדולה בעולם (פימקו), שולח מסר אזהרה ברור לעבר סין: מתנפחת אצלכם בועה ואתם תיאלצו להתמודד איתה, אסור לכם להסתמך על הייצוא כמנוע צמיחה אלא עליכם להגדיל את משקלה של הצריכה הפרטית בצמיחת התמ"ג, וכן יהיה לכם קשה לצמוח ללא ארה"ב.

"הסינים ייאלצו להתמודד עם בועה משלהם", אמר גרוס בראיון לסוכנות הידיעות "בלומברג". "הם שמים דגש על יצוא שלא מוצא צרכן בקצה השני, וזו בעיה". גרוס התכוון לכך שיעד הייצוא העיקרי של סין הוא ארה"ב, אך בגלל המשבר הכלכלי שהזניק את שיעור האבטלה בארה"ב לשיא של 26 שנה, הצרכן האמריקני מהדק את החגורה והדבר מהווה בעיה עבור הסינים.

גרוס, שפרסם אמש (ה') את הסקירה החודשית שלו באתר פימקו, מזהיר כי הפדרל ריזרב מסתכן בניפוח בועה בכך שהוא מותיר אתל הריבית בארה"ב ברמה אפסית, אולם מצד שני אין לו ברירה, שכן שיעור האבטלה חצה את ה-10% וצפוי להיוותר גבוה לפחות עוד חצי שנה, להערכתו.

העודף המסחרי של סין כמעט והכופל בחודש אוקטובר בהשוואה לאוקטובר אשתקד, והגיע ל-24 מיליארד דולר. M2, מדד להיצע הכסף בשוק, זינק ב-29.4% באוקטובר - שיעור שיא - בשל ההתערבות המאסיבית של הממשל הסיני בכלכלה במטרה לעודד את הצמיחה. הממשל הסיני אף השיק תוכנית תמרוץ פיסקאלית בהיקף של כמעט 600 מיליון דולר לפני כשנה. התערבות זו ניכרת היטב בשוק המניות הסיני: מדד שנחאי נסק בכ-84% מתחילת השנה ומכפיל הרווח של המניות הנסחרות בו זינק פי 2 לרמה של 35.

מכפיל הרווח מהווה מדד לרמת המחירים בשוק, כאשר מכפיל גבוה מעיד על כך שהמניות לכאורה יקרות. מנגד, מכפיל גבוה עשוי להתברר כמוצדק אם הצמיחה ברווחי החברות הינה מהירה, ובהתבוננות על המכפיל בסין, שנחשבת לבעלת שיעורי צמיחה גבוהים בהשוואה למערב, ניתן ללמוד כי המשקיעים אכן מהמרים שרווחי החברות בסין יצמחו במהירות. השאלה העיקרית היא האם רווחי החברות אכן יצליחו לעמוד בציפיות ולהדביק את הפער.

גרוס, אגב, ייעץ למשקיעים לעקוב אחר גורו השקעות אחר - וורן באפט - ולרכוש מניות של חברות תשתיות. ההיגיון מאחורי ההמלצה פשוט מאוד: גרוס מאמין שהצמיחה בארה"ב תהיה איטית והדרגתית, כך שניתן למצוא מפלט במניות התשתיות שנחשבות יציבות, בטוחות, ומספקות גם תשואת דיבידנד. באפט, נזכיר, רכש באחרונה את חברת הרכבות האמריקנית BNSF תמורת 44 מיליארד דולר (כולל חוב) והכריז כי רכישה זו היא בבחינת "הימור על עתידה הכלכלי של ארה"ב).