מריל לינץ' נגד הקונצנזוס: פישר יעלה מחר את הריבית ל-1%

ההערכה הרווחת בשוק היא כי הריבית תיוותר על כנה, אולם יש מי שמצפים להפתעה ■ גם ד"ר מיכאל שראל מהראל פיננסים מעריך שפישר יעלה מחר את הריבית, כיוון שהוא צופה כי האינפלציה תעלה מעל 3% כבר בחודש הבא

לא צפויות הפתעות רבות בהחלטת הריבית שיקבל מחר (ה') בנק ישראל. הבנק, בראשותו של הנגיד פרופ' סטנלי פישר, צפוי להותיר את הריבית על 0.75%. זוהי ההערכה הרווחת בשוק, אולם יש גם יוצאים מן הכלל, כמו האנליסטים של מריל לינץ' המעריכים שפישר יעלה מחר את הריבית ב-0.25%.

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% בחודש אוקטובר והאינפלציה בשנה האחרונה מסתכמת ב-2.9%, צמוד לטווח העליון של בנק ישראל. אך, כידוע, להוציא את ההשפעות החד פעמיות של העלאות מסי הממשלה בחודשים האחרונים (כגון מס הבצורת או העלאת מס הבלו על הדלק) הייתה האינפלציה מסתכמת בכ-1.2% בלבד. בנוסף, הצמיחה במשק הסתכמה ב-2.2% בלבד ברבעון השלישי - מתחת לציפיות בשוק - כך שנראה כי על בנק ישראל לא מופעלים לחצים להעלות את הריבית.

אך כידוע, בנק ישראל בוחן את ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון, ואלה עלו בשבוע החולף לכל אורך העקום. ציפיות האינפלציה לטווח של שנה עומדות על 2.3% והציפיות לטוו של כשנתיים עומדות על 3.3%.

"ציפיות האינפלציה ל-3-4 השנים הבאות עומדות על יותר מ-3%", אומר רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון. "השוק מאותת לפישר שהוא עושה טעות בכך שהוא לא מעלה את הריבית". גוזלן מעריך שציפיות האינפלציה יירדו בחודשים הקרובים בשל אחת משתי הסיבות הבאות: או שמדדי המחירים ייצאו נמוכים ויורידו את הציפיות באופן טבעי, או שבנק ישראל יעלה את הריבית כדי להוריד את ציפיות האינפלציה.

"בנק ישראל לא יכול לסבול ציפיות אינפלציה גבוהות לאורך זמן", מוסיף גוזלן, ומעריך כי מחר בנק ישראל לא יעלה את הריבית.

מי שכן צופה העלאת של הריבית מחר הוא מריל לינץ', זרוע ההשקעות של בנק אוף אמריקה. האנליסטים במריל לינץ' מכנים את נתוני התמ"ג שפורסמו בישראל בשבוע שעבר "טובים" והם מעריכים כי נתונים אלה מאפשרים לבנק ישראל להעלות את הריבית ל-1%. גם ד"ר מיכאל שראל מהראל פיננסים מעריך שפישר יעלה מחר את הריבית, כיוון שהוא צופה כי האינפלציה תעלה מעל 3% כבר בחודש הבא ויחזור אל תחום היעד רק ביולי 2010.

ויש גם את המזגזגים, והפעם הגיע תורו של הבנק הבריטי ברקליס. בהחלטת הריבית הקודמת בחודש שעבר יצא ברקליס נגד הקונצנזוס והכריז כי פישר יעלה את הריבית ב-0.25%. פישר, כזכור, לא העלה את הריבית, והיום האנליסטים בברקליס נשמעים אחרת ואומרים כי הבנק לא יעלה את הריבית גם בהחלטה מחר.