האם טבע תפסיד לראשונה על השקה בסיכון?

אי.בי.אי: הנזק המשמעותי הוא התדמיתי ■ ייתכן שטבע תיאלץ לשלם פיצויים לנוברטיס על הפרת פטנט שמגן על תרופת ה-famvir שטבע השיקה בסיכון ב-2007 ■ לא התקבלה החלטה סופית של שופט אך חבר מושבעים פסק נגד טבע

כשחברה גנרית משיקה בסיכון תרופה, היא בדרך כלל עושה זאת על סמך פסיקות לטובתה בהליכים המשפטיים שנוגעים לפטנט התרופה. כך עושה גם טבע, חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר בעולם, והיא עשתה זאת גם במקרה של תרופת ה-Famvir, המיועדת לטיפול אנטי ויראלי נגד הרפס של אברי המין. בשנת 2007 טבע השיקה את הגרסה גנרית לתרופה, שמיוצרת במקור על ידי נוברטיס, ונמכרה אז בהיקף שנתי של כ-200 מיליון דולר. ההשקה הייתה בסיכון - כלומר בזמן שההליכים משפטיים בנוגע לתקפות הפטנט עדיין לא הסתיימו. טבע התבססה אז על פסיקות חיוביות בערכאות נמוכות.

למרות הפסיקות החיוביות בעבר, בשבוע שעבר פסק חבר מושבעים בבית משפט בארה"ב לטובת נוברטיס. האנליסטית נתלי גוטליב מבית ההשקעות אי.בי.אי מתייחסת לכך היום, והיא מציינת שההערכות היו שמאחר וטבע כבר משווקת את התרופה, בית המשפט יפסוק לטובתה פעם נוספת. היא מציינת שכשחברת תרופות גנריות מפסידה במשפט על השקה בסיכון, היא עלולה לשלם פיצויים שיכולים להגיע עד פי 3 מהרווח שאיבדה יצרנית התרופה המקורית. אולם במקרה הספציפי הזה, עומדים לזכותה של טבע פסיקות קודמות של בית המשפט בנוגע לתרופה, ולפיכך ייתכן כי טבע לא תידרש לשלם פיצויים. לדברי גוטליב, עדיין לא ניתנה החלטה סופית של השופט, כך שלא ברור כמה פיצויים טבע תצטרך לשלם, אם בכלל. היא מעריכה גם שטבע תערער על ההחלטה.

לדברי גוטליב, בעוד שיש לחכות ולראות מה יהיו הסכומים שהיא עלולה לשלם כפיצוי לנוברטיס, הנזק המשמעותי יותר הוא דווקא ברמה התדמיתית: זוהי הפעם הראשונה שבה טבע מפסידה על השקה בסיכון.

טבע, בניהולו של שלמה ינאי, נסחרת בנאסד"ק ובתל אביב לפי שווי שוק של 46.5 מיליארד דולר.