נייס רוכשת את הסטארט-אפ אורסוס תמורת 22 מיליון דולר

נייס תרכוש החברה שייסד אריה פינגולד, לאחר שהושקעו בה ב-10 שנות קיומה מעל ל-75 מיליון דולר ■ לפני 4 שנים פנתה אורסוס לשוק הארגוני, עם מערכת שליטה וניטור של אירועים במערכות המחשוב הארגוניות

לרצף המכירות לאחרונה של חברות סטארט-אפ במחיר הנמוך משמעותית מהכספים שהושקעו בהן, מצטרפת גם חברת אורסוס (Orsus), המספקת תוכנה בתחום הניטור והשליטה במערכות המחשוב הארגוניות. החברה תימכר לחברת נייס תמורת 22 מיליון דולר, לאחר שהושקעו בה מעל ל-75 מיליון דולר.

אורסוס הוקמה בשנת 1999 על ידי קבוצה של יוצאי מרקורי בראשות אריה פינגולד, ממייסדי מרקורי ודייזי, ונדמה היה כי הסיפור שלה יסתיים אחרת. לאחר ששינתה מיקוד אסטרטגי מספר פעמים, לפני כארבע שנים החליטה החברה לפנות עם המוצר שלה לשוק הארגוני, עם מערכת שליטה וניטור של אירועים במערכות המחשוב הארגוניות. את התוכניות שהיו למייסד פינגולד לגבי החברה, אפשר להבין מדברים שאמר ל"גלובס" ב-2005, לפיהם: "אורסוס עוד תגיע לסדר הגודל של דייזי ומרקורי".

רק בתחילת השנה דיווח "גלובס" כי אורסוס ביצעה רכישה - השנייה בתולדותיה - של הקניין הרוחני של חברת Cinario האירית, שפעלה בתחום של ניהול סיכונים, תמורת כמה מיליוני דולרים. באותה הזדמנות התייחס גיל וייזר, מנכ"ל החברה, להשפעות המשבר הכלכלי עליה, ואמר כי "היו לנו שנתיים מצוינות. השוק גדול, ויש לנו צבר עסקאות גדול. אי אפשר לנבא את שעתיד לקרות, אבל אני מקווה שהמצב לא ישתנה לרעה".

קשה כעת לומר מה השתנה, ואם אכן מדובר בשינוי לרעה או שיחסית למצבה בשנים האחרונות, השווי המשתקף לה בעסקה עם נייס הוא גבוה במושגי השנים האחרונות. לחברה מספר משקיעים גדול, אשר רובו הצטרף כאשר השוויים עמדו על 100-160 מיליון דולר בתחילת הדרך, בשנים 1999-2000. בין המשקיעים: סינגפור טלקום, קרן קומסור של קומברס, כור, כלל תעשיות, קרן Cedar, מזרחי השקעות, מודגל טק, אינפיניטי, אפסילון, וגם איתן ורטהיימר.

קרן ההון סיכון פועלים ונצ'רס, שהצטרפה לפני כארבע שנים להשקעה באורסוס, עשתה זאת בשווי נמוך משמעותית לעומת השוויים בהם התבצעו הגיוסים הקודמים. על פי נתוני IVC, את אחזקותיו של איתן ורטהיימר לדוגמה, רכשו בפועלים ונצ'רס בכ-3 מיליון דולר, פחות משליש מההשקעה שביצע ורטהיימר בחברה.

עסקה שלישית לנייס

מצד נייס, זוהי עסקת הרכישה השלישית בתקופה האחרונה, לאחר שלפני חודשיים היא רכשה את פורטנט האמריקנית ב-73.5 מיליון דולר, ואת הקסגון הישראלית תמורת 11 מיליון דולר. עם פרסום דו"חותיה לרבעון השלישי, אמרה ל"גלובס" סמנכ"לית הכספים של נייס, דפנה גרובר, כי "יש לנו רשימה של חברות יעד לרכישה. המטרה של נייס היא להגדיל את הפעילות דרך מיזוגים ורכישות, ואנחנו מסתכלים הן על עסקאות גדולות והן על עסקאות קטנות".