הדולר והאירו נופלים ב-0.8% מול השקל לאחר העלאת הריבית

(עדכון) הדולר היציג נקבע מעל 3.8 ש' ■ "הדולר טרם הגיע לתחתית" מעריכים 4 החזאים הטובים ביותר של הדולר השנה בסוכנות בלומברג, אשר צופים כי הוא ייחלש ב-7% נוספים ויחצה את ה-1.6 ד' לאירו

לאחר פרסום החלטת הריבית על ידי בנק ישראל הערב, בה העלה הנגיד פישר את הריבית במשק ב-0.25% ל-1% בניגוד לרוב ההערכות בשוק כי הריבית תישאר על כנה גם בחודש דצמבר, נחלשים הדולר והאירו במסחר המאוחר בין הבנקים בשיעור חד של כ-0.8%, כאשר שערו של הדולר נסחר ברמה של 3.77 שקלים והאירו נסחר ב-5.65 שקלים.

הפעם האחרונה שהנגיד העלה את הריבית הייתה בחודש ספטמבר, לאחר חודשים רבים בהם הותרה הריבית על 0.5% בלבד. פישר אמר לאחר אותה החלטה כי מעתה אין לצפות להעלאות ריבית רצופות מדי חודש, ובכך תעתע בשחקנים בשוק.

בבנק ישראל מסבירים את העלאת הריבית החודש בעלייה בציפיות האינפלציה, כפי שציין רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, בשיחה עם "גלובס" אתמול. ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה עומדות על 2.5%, כאשר בהחלטת הריבית הקודמת בחודש שעבר הן עמדו על 2.2%.

מוקדם יותר חזר הדולר להיחלש אם כי משעות הצהריים חלה התמתנות הדרגתית במגמה היחלשותו. גם בעולם מאבד הדולר גובה מול המטבעות העיקריים, הן בשל התחדשות העלייה בשוקי המניות והן על רקע תחזיות של גופים פיננסיים מובילים בשוק המט"ח העולמי לפיהן הדולר טרם הגיע לתחתית.

עם קביעת השערים היציגים הדולר איבד 0.26% ושערו היציג נקבע ב-3.801 שקלים, לאחר שמוקדם יותר היום הוא הגיע קרוב ל-3.79 שקלים. אולם האירו היציג עלה ב-0.29% ל-5.6931 שקלים. בשוק המקומי ממתינים גם להחלטת הריבית של בנק ישראל הערב, בה הוא צפוי להותיר את הריבית על כנה ברמה של 0.75%. בעולם, הדולר נחלש ב-0.8% מול האירו ונסחר סביב 1.497 דולרים לאירו.

שוקי המניות בישראל ובעולם ממשיכים לעלות, ובהתאם לקורלציה ההפוכה בין המניות לדולר, המטבע האמריקני נחלש. החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט אותתו לכל אורך היום על עליות של כ-1% בפתיחת שבוע המסחר בארה"ב, וזאת לאחר שסוף השבוע היה שלילי בשוקי המניות ומדד הנאסד"ק איבד כ-2% בימים חמישי-שישי. הראלי במניות גורם להסטת כספי המשקיעים מאפיקים בטוחים כגון הדולר לאפיקים מסוכנים יותר כדוגמת המניות והסחורות, מה שמביא להיחלשות המטבע האמריקני.

במקביל, סוכנות הידיעות בלומברג דיווחה היום כי הגופים הגדולים בשוק המט"ח העולמי צופים המשך פיחות בדולר. הגופים - Standard Chartered, Aletti Gestielle, Scotia Capital והבנק הבריטי HSBC - מעריכים כי הדולר ייחלש ב-7.1% נוספים מול האירו. הגורמים שיתמכו לטענתם בהמשך היחלשות הדולר הם: תוכניות התמרוץ הפיסקאליות והמוניטריות של הממשל האמריקני בהיקף של ב-12 טריליון דולר; כוונת הממשל בארה"ב לגייס סכום שיא של 4 טריליון דולר בהנפקת אג"ח ממשלתיות בשנים 2009-2010; וכן שיעור האבטלה הגואה בארה"ב, שכבר הגיע ל-10.2%, אשר צפוי להכביד על ההתאוששות הכלכלית שם.

ולמי מהמשקיעים שמצפה להתחזקות הדולר כאשר הפדרל ריזרב יתחיל להעלות את הריבית, לאותם גופים יש חדשות אחרות בשבילו. כידוע, ה'פד' שומר על הריבית ברמה של 0-0.25% כדי לתמוך בהתאוששות הכלכלית, והוא הצהיר פעמים רבות בתקופה האחרונה כי הוא יותיר את הריבית ברמה אפסית למשך "תקופה ממושכת". בשוק מעריכים כי הריבית בארה"ב תתחיל לעלות במחצית השנייה של 2010. אך הגופים הפיננסיים האמורים אינם מאמינים שזה מה שירים את הדולר. לפי נתוני בלומברג, אותם גופים היו החזאים הטובים ביותר של התנהגות הדולר מול האירו במחצית הראשונה של 2009.

"ההיסטוריה מלמדת אותנו שהדולר לא מתחיל להתחזק באופן קבוע אלא רק 12 חודשים שה'פד' התחיל להעלות את הריבית", אמר לבלומברג קאלום הנדרסון, אסטרטג מט"ח ראשי ב-Standard Chartered. "ייקח זמן לנקות את ההיצע הרב של הדולרים בשוק והדולר ימשיך להיחלש עד אשר ריבית ה'פד' תהיה גבוהה יותר מהריבית של בנקים מרכזיים אחרים".

אם כן, הדולר שוק נושק לרף הפסיכולוגי של 1.5 ד' לאירו, ואותם גופים מעריכים שבשנה הבאה הוא עשוי לחצות את ה-1.6 ד' לאירו. הגירעון התקציבי של ארה"ב בשנת הכספים שהסתיימה ב-30 בסטמבר הסתכם בשיא של 1.4 טריליון דולר וההערכה היא כי הגירעון בשנת הכספים 2010 יהיה דומה.

[לאתר המט"ח]