לאחר זינוק של 83% השנה: UBS ממליץ לא לקנות את מניות הבנקים

דארן שאו: מכפיל ההון של מניות הבנקים הוא פחות או יותר 1 ■ "תוצאות הרבעון השלישי של הבנקים ישקפו תבניות דומות שראינו ברבעון השני"

לאחר שמניות הבנקים זינקו בכ-83% מתחילת השנה, האנליסט דארן שאו מבנק ההשקעות השוויצרי UBS ממליץ למשקיעים לקחת אוויר ולא לקנות את המניות. לא, הוא לא חושב שמצבם של הבנקים בישראל יורע, אלא להיפך. אך הסיבה שבעטייה הוא סבור שמניות הבנקים כבר לא אטרקטיביות כבעבר היא פשוטה ביותר: מכפיל ההון של מניות הבנקים הוא פחות או יותר 1.

מכפיל ההון הוא היחס בין שווי השוק של חברה בבורסה לבין ההון העצמי שלה. מניות הבנקים, שבשיא המשבר ספגו ירידות חדות ונסחרו במכפיל הון של כ-0.5, נסחרות היום במכפיל 1 בממוצע על ההון העצמי של הבנקים (למעט בנק דיסקונט שנסחר במכפיל הון של 0.8).

ההתאוששות הכלכלית בישראל צפויה להיטיב עם הבנקים, טוען שאו, וכך גם העלאות הריבית הצפויות על ידי בנק ישראל, שישפרו את המרווחים הפיננסיים של הבנקים. UBS מעריך כי ריבית בנק ישראל תעלה ב-2% בשנה הבאה לרמה של 2.75%, וכי ב-2011 צפויות העלאות ריבית נוספות עד לרמה של 4%.

"תוצאות הרבעון השלישי של הבנקים ישקפו תבניות דומות שראינו ברבעון השני", כותב שאו, ומפרט: "הפרשות נמוכות יחסית לחובות מסופקים, שיפור בהלימות ההון, צמיחה נמוכה או אפסית במתן האשראי, עלייה בתשואות על ההון ושמירה על ההוצאות. בנוסף, צמיחה מהירה מהצפוי של הכלכלה הישראלית מעידה על כך שמניות הבנקים יכולות להיסחר מעט מעל ההון העצמי שלהן".

לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו בשבוע שעבר, כלכלת ישראל צמחה ב-2.2% ברבעון השלישי. מדובר אמנם בשיפור לעומת צמיחה של 1% ברבעון השני, אם כי זוהי צמיחה מתונה יותר מהתחזיות המוקדמות של האנליסטים, שכן בשוק ציפו לצמיחה של 2.8% ברבעון השלישי. בכלל, בניגוד לדברים שכותב שאו, באחרונה ניכרת התמתנות בצמיחה ביחס לציפיות; כך, למשל, המדד המשולב של בנק ישראל (המהווה אינדיקטור למצב המשק) עלה ב-0.5% בלבד באוקטובר, כאשר המדדים הקודמים עודכנו באופן חד כלפי מטה: מדד ספטמבר הורד ל-0.5% מ-1.2% ומדד אוגוסט נחתך גם כן בכמחצית ל-0.6%.

אך שאו מרגיש בנוח להצמיד למניות הבנקים מחירי יעד המשקפים להן מכפיל הון ממוצע של 1.1, "בהתחשב בכך שהכלכלה צומחת בקצב מהיר מהצפוי", כדבריו. מניית בנק הפועלים היא היחידה שזוכה להמלצת "קנייה" מהאנליסט, עם מחיר יעד של 17 שקל למניה. שאר מניות הבנקים שהוא מסקר קיבלו המלצת "נייטרלי" בלבד, עם מחירי היעד הבאים: לאומי - 16 שקל למניה, דיסקונט - 8.3 שקלים למניה ומזרחי טפחות - 33 שקל למניה.