האוצר: רכישות הדירות להשקעה ירדו ב-10% באוקטובר

האוצר: מחירי הדירות לא עלו בחודש שעבר ■ "הגידול החד בהיקף העסקאות משלהי הרבעון השני עד ספטמבר נבע בעיקרו מגידול ברכישות דירות של בעלי שכר נמוך" ■ האם העלאות הריבית בידי בנק ישראל יפגעו בשוק הנדל"ן?

ההתאוששות הכלכלית במשק נמשכה גם בחודש אוקטובר, אך סימני התמתנות בהתאוששות מתרבים וענף הנדל"ן מתקרר. כך עולה מהסקירה החודשית על מצב המשק של משרד האוצר, "אורות אדומים", שפורסמה היום (ג'). לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו בשבוע שעבר, המשק הישראלי צמח ב-2.2% ברבעון השלישי. מריכוז הנתונים של משרד האוצר לחודש אוקטובר עולה, כי ייצוא הסחורות עלה ב-6.9%, אולם מנגד מדד אמון הצרכנים ירד ב-0.5%, התביעות החדשות לדמי אבטלה עלו ב-1.3% והפדיון בענפי המסחר ירד ב-0.4%.

"נתוני החשבונאות הלאומית לרבעון השלישי הצביעו על המשך ההתאוששות, כאשר לראשונה השנה נרשמה צמיחה חיובית לנפש, אם כי בשיעור קל בלבד", נכתב בסקירה. "האינדיקאטורים בשוק העבודה מצביעים על תמונת מצב מעורבת. באוקטובר נרשמה ירידה בסך גביית המיסים ובשוק הנדל"ן נרשמה האטה בפעילות אשר באה לידי ביטוי בירידה במספר העסקאות".

ואם בשוק הנדל"ן עסקינן, הרי שלפי נתוני האוצר ירד סך רכישות הדירות ב-6.8% ומחירי הדירות נותרו ללא שינוי. "באוקטובר נמשכה מגמת הירידה במספר העסקאות, אם כי בשיעור מתון ביחס לירידה החדה שנרשמה בספטמבר", נכתב בסקירה. "בלטה במיוחד ירידה בשיעור של 10% ברכישת דירות להשקעה, בעיקר באזור באר שבע. ניתוח ההכנסות של רוכשי הדירות בשנת 2009 מלמד כי הגידול החד בהיקף העסקאות משלהי הרבעון השני עד ספטמבר נבע בעיקרו מגידול ברכישת דירות של בעלי שכר נמוך, ייתכן על רקע חשש להמשך עליית מחירי הדירות".

בנק ישראל העלה אתמול במפתיע את הריבית ב-0.25% ל-1%. זוהי העלאת הריבית השנייה ב-3 החודשים האחרונים. לפי קונצנזוס התחזיות בשוק, הריבית הבסיסית במשק אמורה לעלות ל-2.75% בעוד שנה, כאשר ישנם גופים פיננסיים המעריכים כי הריבית תזנק אף ל-4%. למדיניות המוניטארית השפעה ברורה וישירה על שוק הנדל"ן, שכן העלאות הריבית מייקרות משכנתאות שניטלו בריבית משתנה. לפי ההערכות בשוק הנדל"ן, יותר מ-70% מהמשכנתאות שניטלו בשנה האחרונה היו בריבית משתנה.

"החלטת הנגיד פישר להעלות את הריבית ב-0.25% תוביל לכך שמסלול ריבית הפריים יחדל להוות את המרכיב העיקרי בהלוואות המשכנתא", מעריך דודי מייזליק, מנהל אגף המשכנתאות בבנק מרכנתיל. חלקו של מסלול הפריים בתמהיל ההלוואה יירד לכ-40-50% מההלוואה בלבד, כשרוב ההלוואה תילקח במסלולים צמודי מדד או במסלולים אחרים המבטיחים החזר חודשי קבוע. המגמה של קיטון בחלקו של מסלול הפריים בתמהיל ההלוואה נמשכת מספר חודשים, מאז העלאת הריבית הקודמת. נראה כי הלקוחות הפנימו את האזהרות של בנק ישראל ושל הבנקים למשכנתאות בדבר הסיכונים הגלומים במסלול הפריים, לצד היתרונות הגלומים במסלול זה. כתוצאה מכך, ירד חלקו של מסלול הפריים מכ-80% בממוצע מתמהיל המשכנתא לפני כמה חודשים לכ-60% כיום. כאמור, בעקבות העלאת הריבית אני מעריך שנמשיך לראות ירידה בחלקו של מסלול זה, והמסלולים הצמודים ייטלו את הבכורה".

סקרי חודש אוקטובר של האוצר מצביעים על תמונה מעורבת בהלכי הרוח של הציבור הישראלי. מדד מנהלי הרכש עלה ב-15.7% ל-60.4 נקודות (מדד מעל 50 נקודות מעיד על התרחבות הפעילות במגזר התעשייתי). מנגד, מדד אמון הצרכנים, המשקף את הערכת הציבור באשר למצבם הכלכלי והתעסוקתי, רשם ירידה קלה של 0.5%.