עו"ד פרי: העד שהביא להרשעתי בשיבוש הליכים מוכן לחזור בו

במכתב שהגישה בתו של ישראל פרי לבימ"ש בגרמניה נטען כי מרטין הקה הודה בפניה כי העיד עדות שקר, כיוון שרשויות התביעה בישראל איימו עליו כי אם לא יעיד נגד פרי - הוא יואשם בגניבה ■ האם פרי יקבל משפט חוזר?

עו"ד ישראל פרי - המרצה 10 שנות מאסר בגין גניבת 320 מיליון מארק גרמני מכ-9,000 לקוחות, קבלת דבר במירמה, שיבוש מהלכי משפט ועבירות ביטוח במסגרת פרשת הפנסיה הגרמנית - טוען כי העד המרכזי שהביא להרשעתו בעבירות שיבוש מהלכי משפט, מרטין הקה, מוכן לחזור בו מעדותו המרשיעה.

כך עולה ממכתב שהגישה בתו של פרי, עו"ד תמי פרי-גרינשפון, לבית משפט בוויסבאדן, גרמניה, שבו מתנהלת תביעת פיצויים של פרי נגד הקה. ראיות אלה, אם יתבררו כנכונות, עשויות לפתוח מחדש את ההליכים הפליליים בעניינו של פרי בישראל - ואולי אף להוות בסיס לבקשה למשפט חוזר.

במכתב שהגיע ל"גלובס" ומתפרסם לראשונה, טוענת פרי-גרינשפון כי הקה מעל בכספיו של פרי בשנים 1998-1999 בהיקף של 7 מיליון יורו. בפברואר 2009, בסמוך לישיבת בית המשפט בגרמניה בתביעת הפיצויים שהגיש פרי, התקיימה, לדבריה, פגישה במלון בפרנקפורט בין הצדדים.

"הקה הביע חרטה עמוקה על מצבו של אבי", כתבה. "הוא הזיל דמעות וביקש את סליחת משפחתי. הקה הבהיר כי נועץ בכומר שהורה לו להעיד בשנית בעניינו של אבי, לתקן את עדותו הראשונה ולנקות את מצפונו".

לדברי בתו של ישראל פרי, באותה פגישה הצהיר הקה כי פרי מעולם לא הורה לו כיצד להעיד - ולמעשה לא ביצע את עבירת שיבוש מהלכי המשפט, שבגינה נגזרו עליו 5 שנות מאסר מתוך המאסר הכולל שנגזר עליו. "משכך, ברור כי אבי הורשע על לא עוול בכפו", טוענת פרי-גרינשפון.

לדבריה, הקה אמר כי העיד עדות שקר בשל איומן של רשויות התביעה בישראל כלפיו כי אם לא יעיד נגד פרי - הוא עצמו יואשם בגניבת כספים מניצולי שואה, ובשל חששו כי "ייראה כהתגלמותו של אדולף היטלר".

כסף תמורת חופש

פרי הורשע בבית המשפט המחוזי בסדרת עבירות כלכליות חמורות בפרשת הפנסיה הגרמנית, ונגזר עליו עונש חמור של 12 שנות מאסר. בפברואר השנה דחה בית המשפט העליון את ערעורו של פרי, אך קיצר את עונשו והעמידו על 10 שנות מאסר.

על אף שפסק הדין בערעור התקבל פה-אחד, הורה לפני כחודש המשנה לנשיאת העליון, השופט אליעזר ריבלין, על קיום דיון נוסף בעניינו של פרי - אך זאת לא בעבירת שיבוש מהלכי המשפט, אלא בעבירות גניבה בידי מורשה וקבלת דבר במירמה בלבד. בכך קיבל ריבלין את עתירתו של פרי לקיים דיון נוסף בעניין משפטי זה.

יצויין כי לכאורה, אם תתגלה ראיה חדשה הנוגעת לאמינות עדותו של הקה בפני חוקרי המשטרה ובית המשפט בישראל - אפשר שגם עניין הרשעתו של ישראל פרי בעבירת שיבוש מהלכי משפט ייפתח מחדש, ויגרור קיום הליכים משפטיים נוספים. אפשר שבסופו של דבר, לצד הדיון הנוסף, תוגש גם בקשה למשפט חוזר בעניינו של פרי, בהתבסס על הראיות החדשות לכאורה.

במכתבה של עו"ד פרי-גרינשפון לבית המשפט בגרמניה, היא מציינת כי לאחר אותה פגישה בבית-המלון התקיימו פגישות נוספות בינה לבין הקה, שבה הציע כי במקביל לכך שימסור עדות חדשה בפני הרשויות בישראל, ימשוך פרי את תביעת המיליונים שהגיש נגד הקה בבית המשפט בגרמניה. "השבתי", כתבה פרי, "כי אינני יכולה להסכים לכל דרישה שהיא שעלולה להיחשב כמתן תמורה לרצונו להעיד בשנית".

לדבריה, הפגישה האחרונה עם הקה התקיימה בספטמבר האחרון, ובפגישה זו הציע לדבריה "כסף תמורת חופש" - דהיינו, שפרי תסכים כי הקה ישיב לידי אביה מחצית מהסכום שאותו הוא תובע, "אך לא מתוך כיסו הוא, אלא שהכספים יגיעו מכספי אבי. ביקשתי לסיים את המפגש לאלתר, ויצאתי מהחדר כשאני נסערת", כתבה פרי-גרינשפון.

היא מציינת עוד כי בידיה "ראיות חד-משמעיות באשר לתוכן המפגשים ביני לבין הקה".

פרקליטו של העד הגרמני התפטר: חייב לי כספים

במקביל להתפתחויות בתביעתו של עו"ד ישראל פרי נגד מרטין הקה בבית המשפט בגרמניה, הודיע היום (ג') עורך דינו הישראלי של הקה, עו"ד אורן טננבוים, על התפטרותו מייצוגו של הקה בתביעה כספית שמנהל פרי נגדו בבית המשפט המחוזי בירושלים.

לטענת עו"ד טננבוים, "הקה אינו יכול להמשיך ולממן את ייצוגו באמצעותי, מחמת קשיים כלכליים".

במקביל מבקש הקה מבית המשפט הדן בתביעה להורות על מינוי עורך דין עבורו מהלשכה לסיוע משפטי במשרד המשפטים, "לשם שמירת טענותיו הטובות ביחס לתביעה".

הדיון המקדמי בתביעה שהגיש פרי נגד הקה, באמצעות החברות "פימקפקו בע"מ" ואחרות, שאותן מייצג עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, אמור להתקיים בשבוע הבא אצל השופטת תמר בזק-רפפורט בבית המשפט בירושלים.

אלא שלדברי עו"ד טננבוים, הקה חייב לו כספים בגין ייצוגו בהליכים קודמים בבית המשפט העליון, ובשל חוב זה ביקש הקה, אזרח ותושב גרמניה, כי עורך הדין הישראלי יפסיק את ייצוגו כעת.

לטענת הקה, יש לסלק את התביעה בישראל על הסף, מאחר שתביעה מקבילה מתנהלת נגדו בבית המשפט בגרמניה. עם זאת, בית המשפט בישראל מצא כי ישראל הינה פורום נאות לבירור התביעה הכספית.