דו"ח מקינזי: הפיצוץ בין האוצר למערכת הביטחון בדרך

עיקרי הדו"ח: יש צורך באיחוד תחום הבינוי והרכש של משרד הביטחון ושל צה"ל ■ האוצר: "לכל תוכנית התייעלות של מערכת הביטחון דרוש אישור שלנו" ■ דובר צה"ל: "הטענות לפיהן לא התקבל הדו''ח הן בשקר יסודן"

הצורך באיחוד תחום הבינוי של משרד הביטחון וצה"ל תחת קורת גג אחת ואיחוד תחום הרכש של שני הארגונים, אלה הן שתי המסקנות העיקריות של דו''ח מקינזי להתייעלות במערכת הביטחון, כך נודע ל"גלובס". הדו''ח יוצג מחר (ד') רשמית בתדרוך עיתונאים במשרד הביטחון. נזכיר כי משרד הביטחון התקשר עם חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי לצורך גיבוש תוכנית התייעלות.

כיום קיימות במערכת הביטחון שתי יחידות רכש נפרדות, דבר שגורם לפי דו''ח מקינזי לבזבוז. תופעה דומה מתרחשת בתחום הבינוי. המהלך המשולב של איחוד היחידות והתחומים לא צפוי, לפחות בשלב הראשון, לגרום לפיטורים משמעותיים במערכת הביטחון. עם זאת צפויה, עם השנים, ירידה הדרגתית של כוח האדם.

זעם באוצר

עוד נודע ל"גלובס" כי במשרד האוצר, אשר דורש זה שנים רבות התייעלות במערכת הביטחון בהתאם למסקנות דו''ח ברודט (לפיהן מערכת הביטחון תקבל תוספת של 100 מיליארד שקלים על פני עשר שנים - 46 מיליארד תוספת תקציבית, 24 מיליארד סיוע אמריקני ו-30 מיליארד עבור התייעלות פנימית - ובתמורה המערכת תבצע התייעלות משמעותית) זועמים על כך שלא קיבלו את דו''ח מקינזי, וזאת למרות בקשות חוזרות ונשנות. "אמרו לנו שנוכל לקבל את הדו''ח מחר יחד עם העיתונאים", אמר גורם באוצר.

המתיחות הרבה בין האוצר לבין משרד הביטחון הגיעה לשיאה לפני כחצי שנה, כאשר שר האוצר, יובל שטייניץ, שיגר מכתב לרמטכ''ל, גבי אשכנזי, אשר נחשף ב"גלובס". במכתב פירט שטייניץ דרישות התייעלות, בהן העלאת גיל הפרישה לאנשי קבע שאינם לוחמים מ-42 ל-57; העלאת גיל הפרישה לאנשי קבע לוחמים מ-42 ל-46; אזרוח של עובדים מקצועיים כגון כלכלנים, משפטנים, מהנדסים וטכנאים.

ל"גלובס" נודע כי דרישות אלו לא קיבלו מענה בדו''ח מקינזי. "הוסבר לנו כי כל הנושא של גיל הפרישה ואזרוח מקצועות לא במנדט של מקינזי, אלא שיטופלו במקום אחר", אמר גורם באוצר והוסיף כי "טרם גילינו איפה ה'מקום האחר' נמצא".

דרישה נוספת וחשובה שנכללה במכתבו של שטייניץ לרמטכ''ל היתה הצמדת הפנסיה למדד, שיטת ההצמדה בכל המגזר הציבורי, ולא לשכר הממוצע במשק כפי שנעשה כעת. ל"גלובס" נודע כי הנושא הזה כבר נמצא בטיפול הממשלה הרחבה אשר קבעה תאריך סופי לקבלת ההחלטה האם שיטת ההצמדה הנוכחית תישאר על כנה או תשונה.

תגובת האוצר: "על-פי החלטת ממשלה ובהתאם להמלצות דו"ח ברודט, נדרש אישור משרד האוצר לכל תוכנית התייעלות של מערכת הביטחון. עקרונות התוכנית, שהוצגו לנו לאחרונה, מייצגים התקדמות משמעותית אם כי התוכנית עדיין אינה כוללת התייחסות למלוא הנושאים שהוצגו בדו"ח ברודט. יצוין כי התוכנית להעלאת גיל הפרישה, גם אם אינה מופיעה בתוכנית, נדונה בין משרדי האוצר והביטחון בימים אלה".

תגובת צה"ל ומשרד הבטחון: "מסקנות דו''ח מקינזי הוצגו לראש אגף התקציבים במשרד האוצר, ד''ר אודי ניסן, ביום ה-5.11.2009 בשעה 15:00 בלשכת מנכ''ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס. בפגישה נכחו בוכריס, תא"ל יעקב אייש, ראש תוכנית "עת האסיף" בצה"ל, מנכ"ל מקינזי, מר דיוויד צ'ין, הגברת חמדה מרק - היועצת הכלכלית למשרד הבטחון ותא"ל מהרן פרוזנפר, היועץ הכספי לרמטכ"ל. לפיכך, הטענות לפיהן לא התקבל הדו''ח בשקר יסודן".