הדמוקרטיים מתנים תגבור הכוחות באפגניסטן בהעלאת מיסים

אובמה יודיע בקרוב על משלוח רבבות חיילים נוספים לזירה האפגנית ■ אומר במסיבת עיתונאים: העם האמריקני יתמוך בהחלטה ■ במקביל, אובמה מבקש לבדוק לא רק אופציות לתוספת כוחות אלא גם אסטרטגיה ליציאה מאפגניסטן

הנשיא ברק אובמה אמר הערב (ג'), כי יודיע "בקרוב" על האסטרטגיה החדשה של ממשלו להמשך המלחמה באפגניסטן. הערכות בוושינגטון הן, שאובמה יישא נאום לאומה ביום ג' הבא ובו יודיע על החלטתו לשלוח בין 30 אלף ל-35 אלף חיילים נוספים לזירה האפגנית, מעט פחות ממתווה ההמלצה של מפקד כוחות ארה"ב בזירה, סטנלי מק-קריסטאל.

במסיבת עיתונאים משותפת יחד עם ראש ממשלת הודו, מאנמוהאן סינג, בבית הלבן, אמר הנשיא: "אני משוכנע שהעם בארה"ב יגלה תמיכה (בהחלטה) כאשר ישמע את ההיגיון שמאחורי מעשינו שם וכיצד אנו מתכוונים לממש את המטרות שלנו".

בביקורת לא כל כך סמויה על קודמו, ג'ורג' בוש, אמר אובמה: "לאחר שמונה שנים (באפגניסטן), שבכמה מהן, לדעתי, לא היו לנו המשאבים, או האסטרטגיה, לבצע את המשימה שם, כוונתי היא לסיים את המלאכה". הוא התחייב שכוחות ארה"ב יוציאו את אל קאעידה מכלל פעולה.

אובמה בוחן כבר שבועות רבים את המלצת מק-קריסטאל, שביסודה דרישה לתוספת 40 אלף חיילים לחזית האפגנית. הוא כינס שמונה פעמים את צמרת הביטחון הלאומי של הממשל, לרבות השרים רוברט גייטס והילארי קלינטון, ובכל פעם ביקש מהנוכחים לגבש המלצות נוספות, כדי שיוכל לבדוק לא רק אופציות לתוספת כוחות אלא גם אסטרטגיה ליציאה מאפגניסטן, ובראשונה להגדיר מחדש את המטרות האמריקניות שם. בישיבה האחרונה, אתמול, השתתף, בפעם הראשונה, גם ראש המשרד למינהל ותקציבים בבית הלבן, פיטר אורזאג, עובדה שמראה כי אובמה כולל שיקולים תקציביים בתהליך קבלת ההחלטות שלו.

יריביו הפוליטיים של הנשיא ובראשם סגן הנשיא הקודם, דיק צ'ייני, שרה פיילין ומחוקקים רפובליקניים, מתחו ביקורת קשה על מה שכינו "ההשתהות" ו"פסיחה על שתי הסעיפים" של אובמה. הנשיא בחר להתעלם מהביקורות והסביר שהוא שואף לקבל החלטה אופטימלית. המסר שלו היה, למעשה: החיפזון הוא מהשטן.

אך עתה, כשנראה כי גיבש החלטה, צפוי לאובמה מכשול נוסף. מחוקקים דמוקרטיים בכירים, ובראשם דייוויד אובי, יו"ר ועדת ההקצבות של הסנאט, הודיעו בסוף השבוע כי הם יתנו כל החלטה לתוספת כוחות לאפגניסטן בהעלאת מיסים, וליתר דיוק, בהטלת מס יסף מדורג. המשמעות היא העלאת שיעורי מס הכנסה.

אובי הודה, כי הוא מתנגד למשלוח כוחות נוספים לזירה האפגנית, אך אם זה מה שאובמה רוצה, אובי ועמיתיו יזמו מס יסף "כדי להימנע מלהעמיס את עלויות המלחמה על כתפי נכדינו". גם יו"ר ועדת השירותים המזויינים של הסנט, קרל לוין, מעלה הצעה דומה.

היזמה הזו תעמיד את הרפובלינים במבחן. מצד אחד, הם תומכים בהגדלה משמעותית של הכוחות האמריקניים באפגניסטן. מצד אחר, כל הפילוסופיה הרפובליקנית מושתתת על התנגדות למיסים חדשים ומאמצים להפחית מיסים קיימים, בד בד עם מאבק לצמצום הגירעון התקציבי. יהיה מעניין לראות כיצד יגיבו הרפובליקנים על התרגיל הדמוקרטי.