ועדת הכספים: מס הקנייה על כלי הרכב החדשים יופחת ל-83%

האוצר אישר הפשרה על שווי השימוש: בשנה הראשונה יעמוד על 2.04% ברכב עד 130 אלף שקל - במקום 2.19% ■ המשמעות: בשנת הליסינג הראשונה יישאר שווי השימוש ברכב מקבוצות 1-2 כמו בשיטה הנוכחית

ועדת הכספים קיבלה היום את תוכנית האוצר לרפורמת מיסוי בשוק הרכב. הרפורמה כוללת שלושה צעדים מרכזיים. הראשון הוא הפחתה לאלתר של מס הקניה על כלי רכב חדשים, שטרם שוחררו מ-90% ל-83%. צעד זה ימומן, כצפוי, על ידי ביטול הטבת המס על מערכות בקרת לרכב, שעומדת כיום על כ-2,200 שקל. בכלי רכב קומפקטיים ומשפחתיים, שבהם בקרת היציבות מהווה תוספת לא מבוטלת למחיר, שני הצעדים צפויים לקזז זה את זה במידה ניכרת ולפיכך ההוזלה ברוב כלי הרכב המשפחתיים תהיה מינורית. בכלי רכב יקרים יותר, שבהם עלות מערכת בקרת היציבות היא זניחה, מרכיב הורדת מס הקניה יהיה דומיננטי ולפיכך צפויות ירידות של אלפי שקלים במחירים.

במקביל אישרה ועדת הכספים את הנוסח המתוקן של ביטול שיטת "קבוצות המחיר" לצורך חישוב זקיפת שווי השימוש החודשי ברכב צמוד ואת המעבר לשיטת שווי שימוש "רציפה", שמבוססת על מחיר הרכב. בהתאם לנוסחה המתוקנת, יחולקו מחירי הרכב לשני מגזרים - עד 130 אלף שקל ומ-130 אלף שקל ומעלה. האחוז ממחיר הרכב החדש, שעל פיו יקבע גובהה שווי השימוש בשנה הראשונה (2010) יעמוד על 2.04% בלבד, ולא 2.19% כפי שהיה בתכנון המקורי. המשמעות היא, ששווי השימוש על קבוצת כלי הרכב מקבוצות 1 ו-2 יהיה דומה עד זהה לזה שבשיטת "קבוצות המחיר". בשנה השנייה יחזור שווי השימוש לתכנון המקורי וינוע סביב 2.4%.

בכלי רכב יקרים יותר, ממחיר של 130 אלף שקל ומעלה, יעמוד שווי השימוש בשנה הראשונה על 2.49% ממחיר הרכב, גבוה יותר משמעותית מהתכנון המקורי. המשמעות היא, שבעלי כלי רכב מקבוצה 3 ומעלה ישלמו שווי שימוש גבוה יותר במאות שקלים לעומת השיטה הקיימת. עם זאת, הורדת מס הקניה צפויה להנמיך את מחירי הרכב ולפיכך חלק משווי השימוש המוגדל יקוזז הן בשל ירידת העלות החודשית של הרכב והן בשל ירידת מחיר הרכב לצורך חישוב שווי השימוש.

ועדת הכספים נתנה תוקף גם למיסוי הירוק בכללותו, כפי שהכריז עליו משרד האוצר בחודש יולי השנה. המשמעות היא, שהאוצר קיבל אישור קבוע למנגנון ההטבות "הירוקות" המדורגות, בגובה עד 15 אלף שקל, שמוענקות לדגמי הרכב השונים בהתאם לרמת הזיהום שלהם.

בענף הרכב מעריכים כי השינויים עשויים להאט את קצב ההצטיידות של ציי רכב בכלי רכב מקבוצות 1 עד 2 אולם להאיץ משמעותית את קצב ההצטיידות בכלי רכב ממחיר 130 אלף שקל ומעלה.

איגוד יבואני הרכב מסר בתגובה כי הוא "מברך על החלטת ועדת הכנסת להוריד לאלתר את מס הקניה. האיגוד יקדם בברכה המשך תהליך של הורדת המס על הרכבים לרמות המס המקובלות במדינות מתקדמות".