קלינטון משבחת את החלטת ישראל להקפיא את ההתנחלויות

"ההחלטה מסייעת להצעיד קדימה את המאמצים לפיתרון הסכסוך" ■ "מחויבות ארה"ב להשגת פתרון אינה ניתנת לערעור" ■ מיצ'ל: "זו לא הקפאה מלאה, אך, עדיין, זה צעד "משמעותי"

שרת-החוץ, הילארי קלינטון, שיבחה הערב (ד'), במילים חמות, את החלטת ממשלת ישראל להקפיא את הבניה בהתנחלויות בגדה המערבית לתקופה של עשרה חודשים.

"ההחלטה מסייעת להצעיד קדימה את המאמצים לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני", נאמר בהודעה של קלינטון. "אנו מאמינים שבאמצעות מו"מ מתוך רצון טוב, יכולים הצדדים להסכים, הדדית, על פתרון שישים קץ לסכסוך ושיפשר בין המטרה הפלסטינית של הקמת מדינה עצמאית ובת-קיימא, שמושתתת על גבולות 1967, עם חילופי שטחים מוסכמים, לבין מטרת ישראל להיות מדינה יהודית עם גבולות בטוחים ומוכרים, שיענו על צרכי הביטחון של ישראל ושישקפו את ההתפתויות במו"מ".

"ברצוני לומר לכל עמי האזור והעולם: המחויבות שלנו להשיג פיתרון של שתי מדינות, שיחיו זו בצד זו בשלום ובביטחון, מחויבות זו אינה ניתנת לערעור", הכריזה השרה.

השליח המיוחד למזה"ת, ג'ורג' מיצ'ל, אמר הלילה, בתגובה על החלטת הממשלה, כי ההחלטה אינה מהווה הקפאה מלאה של הבניה בהתנחלויות, אך, בכל זאת, עדיין מדובר ב"צעד משמעותי שעשויה להיות לו השפעה ממשית בשטח".

"זו הפעם הראשונה אי פעם שממשלה ישראלית תפסיק לתת היתרים לבתי מגורים ובניה של יחידות מגורים חדשות ותשתיות שקשורות בהן בהתנחלויות בגדה המערבית; זו התפתחות חיובית", אמר מיצ'ל.

"צעד זה אינו הקפאה מוחלטת, אך הוא יותר ממה שכל ממשלה ישראלית עשתה אי פעם והוא עשוי לקדם הסכם בין הצדדים", אמר מיצ'ל.

הוא לא היה יכול להתאפק משיגור עוקץ לכיוונו של הממשל הקודם: "שום דבר כזה לא קרה בתקופת ממשל בוש".

מיצ'ל הודיע, כי יחזור למזה"ת "בעתיד הקרוב" במאמץ להחזיר את הצדדים לשולחן הדיונים.לדבריו, למרות העדר התקדמות עד עתה, אין לו כל כוונה לוותר והוא משוכנע שמאמציו יוכתרו בסופו של דבר בהצלחה.

הוא הביע תקווה, שיהיה אפשר לנצל את פרק הזמן של עשרה חודשים כדי להתחיל במו"מ על סוגיות המעמד הסופי, לרבות הבטחת ביטחונם של הישראלים והפלסטינים, גבולות ומעמדה של ירושלים.

"שאיפתי האישית והנלהבת היא, שבשלב מסוים במשך התהליך נקבל החלטה על הגבולות, כך ששוב לא תהיה שום שאלה לגבי הבניה בהצנחלויות", אמר מיצ'ל.

הדברים אנמרו לאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני אישר את יזמת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, אוהד ברק, להקפיא את הבניה בהתנחלויות, אך לא בירושלים, לתקופה של עשרה חודשים. הצעה התקבלה ברוב של 11 שרים. שלושה נמנעו אחד התנגד (שר התשתיות, עוזי לנדאו).

במסיבת עיתונאים לאחר הישיבה אמר נתניהו, כי הקפאת ההחלטה היתה "צעד לא קל, צעד כאוב, שננקט מתוך שיקולים לאומיים רחבים כדי להשיג שלום עם הפלסטינים".

בתחילת הישיבה של הקבינט, אמר נתניהו, כי בנסיבות הבינלאומיות שנוצרו, יתרונות ההקפאה מרובים מחסרונותיה מפני שהיא מאפשרת לישראל "להציג אמת פשוטה לפני העולם: הממשלה רוצה לפתוח במו"מ עם הפלסטינים, היא נוקטת צעדים מעשים לצורך זה והיא מפגינה כוונה רצינית במאמצים לקידום השלום".

החלטת ישראל היתה צפויה מזה כמה ימים הפלסטינים מתחו עליה ביקורת עוד לפני ההתבטאות הפומבית של ראה"מ. נאביל אבו רדנה, יועצו של נשיא הרשות הפלסטינית, אמר כי ההקפאה לא תהיה קבילה אם לא תחול גם על מזרח ירושלים.

"כל הצעה ישראלית שאינה כוללת את ירושלים תידחה מיד", אמר אבו רדנה בראיון לערוץ החדשות פוקס. "שום פלסטיני, שום ערבי לא יוכל לחצות קו זה".

ב-18 בנובמבר מתח ממשל אובמה ביקורת קשה על התכנית לבניית 900 יחידות דיור ב"מורדות המערביים" של שכונת גילה, שאושרה בוועדת התכנן המחוזית כחלק מתכנית המתאר של ירושלים.

דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, אמר אז: "אנו נחרדים מהחלטתה של ועדת התכנון המחוזית לעשות צעד נוסף בתהליך ההתרחבות של גילה בירושלים. כאשר אנו מנסים להתניע מחדש את המו"מ, פעולות כאלה מקשות יותר על המאמצים שלנו להצליח. שום צד אינו צריך לנקוט פעולות שעלולות לחרוץ מראש, או להיראות כחורצות מראש, את תוצאות המו"מ, או לעשות מאמצים בכיוון זה".

ההערכות בושינגטון הן, שנתניהו הבטיח לאובמה, בפגישתם בוושינגטון, לפני שבועיים, כי ידאג להעביר את יזמת ההקפאה בישיבת ממשלה.